Header2

• 11 July 2012 •

Turn Left, Turn Right

Sebenarnya niat untuk mengulas tentang ini memang dah agak lama. Cuma idea tu tiba-tiba datang selepas Apple terbitkan entry Kiri Kanan Buta Warna. Jangan risau, tiada apa yang salah tentang terbitannya. Jadi aku harap Apple jangan pula cepat terasa. Apa yang aku nak ulas hanyalah tentang kanan dan kiri, itu sahaja.


Cilaka. Sebenarnya aku nak cari gambar tangan kanan dengan tangan kiri. Grrr...


Aku rasa kebanyakan, atau hampir semua daripada kita yang membaca terbitan ini mempunyai persamaan dari segi agama. Dalam Islam, kita digalakkan untuk mendahulukan yang kanan sebelum kiri. Hatta dalam solat pun kita akan meletakkan tapak tangan kanan di atas tangan kiri. Itu tidak termasuk dalam konteks memotong kuku, mulakan langkah atau masuk ke rumah. Semua perkara itu kalau boleh biarlah didahulukan dengan bahagian kanan, bukan yang kiri.

Tapi kadang-kadang kita selalu tak sedar, bahawa banyak perkara yang kita dah terbiasa untuk mulakan dengan bahagian yang kiri. Sebagai contoh, sejak kecil kita diajar menulis dan membaca dalam sistem ejaan rumi. Dan kita sendiri sedia maklum bahawa kita akan mulakan penulisan dan pembacaan ini dari bahagian di sebelah kiri.

Bagi yang dah biasa memakai t-shirt berkolar atau baju kemeja, cuba lihat di mana letak duduk bahagian butangnya. Ya, butang baju berada di bahagian sebelah kanan. Dan ini bermaksud, kita akan sentiasa meletakkan bahagian kiri di atas bahagian kanan. Begitu juga dengan zip seluar, bahagian kiri akan sentiasa berada di atas bahagian kanan. Kita mungkin tak pernah sedar, dan hanya anggap semua ini berlaku secara kebetulan.

Seperkara lagi yang aku perasan ialah dalam aktiviti berkawad. Aku terfikir apakah rasionalnya untuk menyebut perkataan kiri dengan lebih kuat. Sebagai contoh, bila orang berkawad, kita akan selalu dengar jeritan Kiri! Kiri! Kiri Kanan Kiri! ataupun Kiri Kanan Kiri! Kiri Kanan Kiri! yang dilontar dengan penuh semangat. Persoalannya tetap sama, kenapa jeritan kiri yang ternyata lebih kuat.

Mungkin kerana kita adalah negara yang pernah dijajah. Dan ini adalah kesan daripada penjajahan turun temurun dari zaman yang sudah-sudah.

p/s: teringat lirik lagu Ahli Fiqir – iya iya, saya saya, kiri kanan, ikut saja.


71 comments:

  1. Replies
    1. Aku tak pernah beratkan langsung psl sume benda yg kau mentioned tu. Baca bahasa rumi, butang baju, zip seluar, berkawad. Mungkin betul, kesan drpd penjajahan tu. Tp mana yg kita boleh dulukan yg kanan, then dulukan je r.

      Org Jepun lak yg mghasilkan manga yg dibaca drpd sebelah kanan kan?

      Delete
    2. aku tak menidakkan apa2 pun..cuma terfikir jer..lagi2 pasal butang baju dan letak tangan dalam solat..tu memang nampak ketara..hehe

      Delete
    3. Basuh berak tangan kiri -.-
      kenapa tak nyatakan?

      Delete
    4. Aku berak tak basuh la :|

      Delete
    5. harus diingat fakta nih.. H berak tak basuh. Lol.

      Delete
    6. ok aku ingat! H berak tak basuh.

      Delete
  2. H., detail sungguh kau na.,sampai zip butang seluar pun hang teliti kehkeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. er jarang kau letak gamba dlm entry

      Delete
    2. Aku pun perasan pasal tu..sebenarnya aku jeles tengok blog korang ada gambar2..blog aku text jer..kahkahkah

      Delete
    3. kehkehkeh..h gigih research nak wat entry ni ko tau chuu..jgn la gelak..kehkehkeh..

      Delete
    4. tu la..last2 jumpa gambar tangan mengarut mcm kat atas ni..kehkeh

      Delete
    5. Aku dengar nasehat Cekgu Bundle. Suh letak gambar dlm entry. Itu syarat utama katanya :-w

      Delete
    6. Sebab tu aku pun letak gambar..hahaha

      Delete
    7. Jika kita pingkan, gambar mmg maha penting H. tapi nk cari gmbr tangan kiri mmg susah, Apple buat benda sama, last2 gamabr tangan katun je.

      Delete
    8. kebetulan jumpa gambar ni..nampak comel pulak..hehe

      Delete
  3. mean yg benar di tindas??
    opss! hehe..meneka..

    btw..x pernah prasan plak semua tuu..haha..dah jd amalan seharian kowt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr...xde makna apa2 la husna..saje jer post..sebab terfikir..

      Delete
  4. 1st !!

    please laaa.... hahahaha
    tenet lembs.. :((

    aku slalu keliru nak masuk and keluar tandas guna kaki mana ehh ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. masuk guna dua2 belah kaki..melompat!!

      keluar mengundur..biar punggung keluar dulu :|

      Delete
    2. hahahaa.. betul tu H! keluar tu pn melompat lg bgs..

      Delete
    3. ko praktik ehh ??

      mengundur macam punggung shin chan tu. goyang-2..

      -.-

      Delete
    4. mesti la aku keluar mengundur..kalo aku keluar berdepan nanti org lain nampak..segan la aku kalau org tau aku keluar tandas..:|

      Delete
    5. ape nak segannye .. ko bukan makhluk planet namek yang tak guna tandas..

      Delete
    6. segan la...malu kalau org nampak..sebab tu aku keluar mengundur...:|

      Delete
    7. Sengal nye H. Payeh tanya punya r serius. Leh kau jwb camtu. Aku takut Payeh praktikkan bebetul je. Ahaha!

      Delete
    8. Hahaha..aku imagine payeh buat betul2..kahkahkah

      Delete
    9. hahaha. kelakar baca komen2 ni. keluar mengundur punggung.

      Delete
  5. waaah, aku xpenah pn terfikir sal tu.. ho3.. lagi2 sal butang, errr.. bukan zip, yg kt atas knn ke? errrr...

    ada btul jgak kata H, smuanya dsbabkan pnjajahan.. yg diturunkn ole pnjajah2 utk menghilangkn sesetengah keutamaan kanan dr kiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. zip pun sama..at the end bahagian kiri akan diletakkan kat atas bahagian kanan..

      Delete
    2. err, nt sy tgk zip balik laa.. ho3.. konpius daaa..

      Delete
    3. haha..mcm apa yg emma taip, menghilangkan sesetengah keutamaan kanan..yg tu pun betul..sebab kesan penjajahan jugak la yg buatkan jalanraya kat Malaysia ni ada kat sebelah kiri..maksudnya, kita drive bahagian kiri jalan..hehehe

      Delete
  6. dakyah illuminati..kehkehkeh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mohon admin terangkan apakah maksud dakyah illuminati..:|

      Delete
    2. hahaha..ko la admin h..aku plak..sengal..hahahaha..

      Delete
    3. dia ni tak sedar diri bendulu..kahkahkah..sbb selalu sgt merempat kt blog org, blog dia pun org jadi admin...kehkehkeh...

      Delete
    4. erkkk...diam...zzzzzz

      Delete
  7. pergh..
    telitinya kau..
    bila ckap psal butang baju dgn zip sluar tuh baru nak pi teliti tgk sebab sbelum nih xambik tau pun..-_-

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..benda2 tu dah jadi rutin kita sehari2..dulu aku pun tak perasan..hahaha

      Delete
    2. jgn terpengaruh dgn H ni lavender -.-
      nnt hidup ko pun jadi complicated..kehkehkeh..

      Delete
    3. Complicated la best..baru ada life..hahaha

      Delete
    4. err...turn left turn right..

      antara syida n H yg mna left yg mna right..?nak plih yg right ja...hihi

      Delete
    5. Aku left.. *refer pada gambar kat header*

      Delete
  8. yelah baru perasan. benda2 macam ni pun H boleh terfikir eh.
    yg slalu nampak bila makan western food, ramai guna belah kiri. hikkk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab pisau kat sebelah kanan..garfu kat sebelah kiri..kan? hehehe

      Delete
    2. aah.. makan suap tangan kiri tak elok kan? chic na pun baru2 je tau. sebelum ni buat gak. huhu..

      Delete
    3. agaknya apa la yg difikir oleh org yg perkenalkan 'table manner' tu kan..hehe

      Delete
    4. maybe org tu sebenarnya left-handed, pastu yg lain terikut2. heee

      Delete
  9. kalau kawad tu,kiri jer paling snang nak sebut..knan mcm susah jer nak teran keluar dr tekak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kahkah! Kalu teran berak tu bkn keluar dr tekak. Itu dr tempat laen. Kahkah!

      Delete
  10. yuhuuu encik H lama xsinggah blog bam...sunyi rasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. baekkkk...saya akan singgah bila ada masa..hehehe

      Delete
  11. haha,suka dengan entri ini.. Buat sy rasa cam fikir balik apa yg berlaku seharian dlm kehidupan sy.. Then sedar apa yg kamu ckp tu betul tentng kiri terutamanya penulisan=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh..sebab tulisan jawi kita tulis dari kanan ke kiri..:D

      Delete
  12. xpelah zip, tshirt semua dh ready made kiri kan..
    so dlm perbuatan kita sehari-hari, kita dahulukanlh dgn kanan ok..
    jgn biarkn sikap & tingkah laku kita pun dijajah..

    ReplyDelete
  13. H.. Saya pun baca Quran gak jadi sy paham konsep tuisan jawi tu. Lol. lagipun baca manga jepun pun sama. haha..
    Psl butang baju, ada satu fact yg sy dgr.. butang baju kita pakai cnthnya- btg kat sblh kanan ilh bj lelaki n kiri ilh pompuan. tapi ntahlah. Lol.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..tatau la pulak kalau butang baju org ppuan kat sebelah kiri..:D

      Delete
  14. errr...masuk kereta (driver) langkah kiri dulu. naik motor langkah kanan dulu. apa2 pun mulakan perjalanan berkenderaan dengan doa ya semua. ehemmm!!


    #betul la H. aku perasaan juga bab kiri didahulukan sebab jajahan ni..hmmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. At least mulakan dengan Bismillah..:D

      Delete
  15. Kalau left-handed macam mana plak? hee~ =p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kidal? Orang yang kidal ni biasanya pandai2 kan? hahaha

      Delete
  16. errrk, kidal tu taklah pandai sgt.. tp otak dia jalan dua2 tau.. saya salah satu dr nye ;) kanan boleh bekerja juga (even main badminton pun boleh pakai kanan), tp bila sampai bab menulis, kiri jugak yg main peranan penting (cam budak tadika tau kalau pakai tgn kanan)
    ~baby follow sini~

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pernah cuba2 tulis guna tangan kiri..rmemang betul, rasa mcm tulisan budak tadika..hahaha

      dari apa yg sy nampak, org2 kidal ni ramai yg pandai2..mungkin sebab golongan minoriti kot..

      Delete
  17. detail nye H. tak sgke.. ;p

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top