Header2

• 23 December 2012 •

Capital H


Sebenarnya dah agak lama jugak aku tunggu URL kat atas tu available. Sebab sepengetahuan aku, URL blogspot akan kembali available dalam masa 90 hari selepas blog tersebut kena delete. Means, kalau hari ni aku delete blog, 90 hari kemudian baru la orang lain boleh register URL aku. Tapi dah lama gila kot aku tunggu, lebih daripada 90 hari. Entah berapa bulan pun aku sendiri tak pasti. And daripada pembacaan aku, URL kat atas tu mungkin takkan available agaknya. Mungkin URL tu dah kena marked as spam dan didisablekan sampai bila-bila.

Bercakap mengenani URL ni, aku rasa macam dah terpancing untuk tukar domain name. Entah hasutan siapa pun aku tak tau. Sebelum ni aku tak kisah pun. Kalau boleh aku lagi selesa gunakan capital-h.blogspot.com berbanding domain seperti www.capital-h.com. Sebab aku rasa capital-h.blogspot.com tu lagi pure, menampakkan yang blog ni dikawal sepenuhnya oleh aku. Berbanding pulak dengan www.capital-h.com yang mungkin dikawal oleh admin entah siapa-siapa.

Tapi tu la, kita tak boleh nak predict apa akan jadi ye tak. Sedar tak sedar aku terpengaruh jugak dengan orang lain yang dah ada domain name sendiri. Maklum la, sejak entry yang ini, aku risau jugak kalau-kalau bos atau officemate aku terjumpa blog aku. Banyak jugak kot aku mengata diorang. Contohnya kat sini dan kat sini. Jadi kalau aku tukar domain, mungkin lambat sikit la diorang nak jumpa..agaknya.

So aku nak maklumkan URL blog aku akan ditukar dalam masa terdekat, insyaAllah. Tukar kepada apa? Haa yang tu aku tengah fikir. Sebab kalau boleh aku nak satu domain name yang lain daripada kebiasaan. Aku sedia maklum bahawa domain name www.capital-h.com tu unavailable. As well as www.capital-h.net and www.capital-h.org. Tapi aku tak kisah pun. Sebab URL yang aku nak sebenarnya berbeza daripada ketiga-tiga domain popular tu.

Kalau ikutkan hati, aku nak domain name daripada Jersey atau Laos atau Italy. Means, URL aku nanti akan jadi either www.capital-h.je or www.capital-h.la or www.capital-h.it. Paling koman pun, aku nak guna www.capital-h.tv..hehehe. Tapi tu kalau ikutkan hati la. Berangan jer lebih. Sebab aku tau domain name macam tu bapak mahalnya. Rasa macam rugi pulak nak bayar domain mahal-mahal untuk blog yang entah apa-apa..kehkeh.

Maka option aku sekarang adalah domain name mampu milik yang murah. Either www.capital-h.my or www.capital-h.me or www.capital-h.us. Nampak kan? Nampak kan? Aku still letak word either sebab aku sendiri tak tau nak pilih yang mana..hahaha. So, any suggestion daripada tuan-tuan, puan-puan dan cik-cik sekalian? Kot-kot ada pendapat korang yang buat aku makin berkenan.

p/s: kalau dapat domain name www.capital-h.je tu mesti best..hehehe


124 comments:

  1. sekarang domain boleh dapat free je . join contest . tapi tak pernah menang domain pun -_-

    org fofular macam encik H boleh la guna =p hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..tukar domain bukan sebab nak popular ke ape..cuma rasa macam patut tukar..risau kot2 sapa2 jumpa URL yg lama..:D

      Delete
    2. nak pakai domain ni bukan soal free or berbayar pon kalau bagi aku pensil..nak bayar pon bukan mahal mana..duit rokok sebulan lagi banyak..ye dak H..hahaha...

      aku dulu ade gak terpikir nak tukar, tapi sebab follower aku dah ramai,aku lupakan je la hasrat tu..nanti kacau jadinya..tak pasal2 org nak masuk blog aku tak jumpa nanti link..rugi2..haha..

      Delete
    3. Tapi kan bro, kalau xsilap bila kita tukar domain, link blog yg skg ni akan terus redirect kepada domain yg kita beli..so kalau ko tukar pun, kitorang still boleh dtg kot..

      Delete
    4. yg aku baca pas tukar domain,blog jadi kacau..follower tak dpt news feed..sbb tu elok tukar awal2 sebelum ade follower atau buat blog terus guna domain..

      tapi kalau ko cakap boleh terus redirect ke url baru ok la..ko buat dulu..nanti kalau takde masalah aku pon nak buat gak..hahaha

      Delete
    5. alamak..biar betul? ni yg keberatan nak tukar ni..hahaha

      Delete
    6. seriously tak de masalah pun,,, ym bundle salu je datang blog aku lepas aku dah tukar domain,, tak de hal nya,, insya ALLAH,, yang pasal feed tu,, ada cara dia untuk setting balik,, no need to worry :D

      Delete
    7. erks..sure? hahaha..boleh tukar la camni..insyaAllah dalam masa terdekat..:D

      Delete
    8. kene setting balik ye muja..ok la kalau camtu...pe lagi,deras la beli..hahaha..

      Delete
    9. Sedang diusahakan..hahaha

      Delete
  2. tak mampu pakai domain,pakai blogspot je mampu,free pun free..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. masalahnya domain blogspot yg H nak tu unavailable..hehehe

      Delete
  3. www.capital-h.my <-- yang ni bagi saya ok kot.
    teringin jugak nak ada domain sendiri. nurdaniub.com. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi kan..kalau diberi pilihan either .com, .net or .org, saya akan pilih .org..rasa macam lagi classy kot..hehehe

      Delete
  4. wahhh
    nk pakai domain plak..tu la len kali jgn mngutuk dorang byk2..kata sikit2 dah la.hehehe
    apapun nti mesti dorang bleh cari gak..asal ada Capital-h.hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak boleh kot..sebab aritu tulis Penulis Misteri H..xde perkataan Capital..hehehe

      Delete
  5. tak paham sepatah pun (-.-")

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..part mana yg x faham tu? hehehe

      Delete
    2. semua. sebab masa baca entri ni, otak tengah blur. rasa macam nak hatuk kepala kat meja je time tu (T__T)v

      Delete
    3. Errr..baru bangun tido ke? :p

      Delete
  6. Bro..kalau xnk kantoi masa buat email account for this blog pun ko buat account dummy la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. email account aku yg skrg ni memang dummy bro..tapi xtau la kalau ada gak yg percaya..hehehe

      tiada.perkhidmatan.email@buta.it

      Delete
  7. lah kenapa dgn penulis misteri??

    teringin jugak nak pkai domain sendiri tp blog baru merangkak..huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. url penulis misteri tu kena simpan..xleh bagi sapa2 nampak dah..hehehe

      Delete
    2. sebab dia taku kantoi dengan boss dia . haha

      Delete
    3. err..thanks for ur explanation..:P

      Delete
    4. sesama ;D

      boleh jadi PA u tak ni ? =p

      Delete
    5. boleh2..gaji sehari 24jam ea..:P

      Delete
    6. ha ? mcm mna tu ? sehari 24 jam ? ohh .. ayat tak habis eh ?

      *sehari 24 jam sepuluh ribu , cash #

      boleh jadi jutawan lagu nih :p

      Delete
    7. xde2..ayat tu memang dah habis..gaji sehari 24jam..zzzz

      Delete
    8. sehari 24 jam macam mana tu ? tak faham -_-'

      Delete
    9. sehari 24jam la..sehari kan memang 24jam..hahaha

      Delete
  8. Biar domain asal, setia dibaca oleh readers di luar sana :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. skg domain asal ni sedikit merisaukan aku..hehehe

      Delete
  9. aku pkai blogspot je..mls nak pk tukar domain. anak rmai kat umah yg lebih butuh perhatian aku. hahhaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. url blogspot kau memang dah okey..sedap dibaca..tapi url yg aku nak pulak xde..so kena la tukar..hehehe

      Delete
  10. best ada domain sendiri. rasa blog itu ana yang punya .. kehkehkehh

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..mana cik tia punya blog? meh2 nak baca..:D

      Delete
  11. Dah maju la skarang..ade domain sendrik. Btw klu dpt '.je' tu mmg sempoi l

    Chuu muqhlis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa tu la..kalau dpt domain .je tu memang best..tapi mahal la chuu..dekat2 seribu kot harga dia..

      Delete
  12. www.capital-h.kot ok gak kot.. wahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Erkk..mana ada domain .kot grrrrr....

      Delete
    2. sbb H suka sebut kot. hahaha..

      ok gak tukar capital H sbb entri2 H sekarang dah tak misteri sgt dah mcm dulu2. :p

      Delete
    3. hahaha..seronok tau sebut kot..sebab situasi tu jadi macam uncertain..hehehe

      skg ni dah ada org baca..so xleh la nak selalu sgt tulis entry2 macam dulu..nanti makin ramai pulak yg xfaham..:D

      Delete
    4. betul betul betul. :)

      chic na suggest .me kot. mcm rare sket.

      Delete
    5. yeah..H pun suka .me jugak..hehehe

      Delete
  13. Nak komen lelebih tak reti pulak. Apa apa pon, semoga berjaya cikgu. Errr O.O

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kehkeh..nanti cik nin jgn xdtg melawat cikgu pulak..:p

      Delete
    2. Melawat punyaa. Dengan rotan sekali sye bawa! :p

      Delete
    3. amboi..nak rotan cikgu ke? grrrr

      Delete
  14. aku yang hasut kau suruh pakai domain.. hahahaha.... :D

    "H, pakai domainlah...." <-- hasutan dari aku... :p

    sekarang ramai yang bertukar ke dotmy... sebab join contest...
    kau buatlah pilihan betul2 sebelum nak tukar tu... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tengah fikir betul2 la ni..tgh pertimbangkan domain yg sesuai..:D

      Delete
  15. ok..sebenarnya baru nak tanya bukan ke url ada capital -h..hehe...tukar rupanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Url asal memang xde capital-h la cikgu..ni baru cdg nk tukar..:D

      Delete
  16. xpe nnt kalau rezeki dpt domain tu...jgn lupa habaq ok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahaa..insyaAllah..nanti kalau dah tukar, H inform ea..;)

      Delete
  17. Gunalah bahasa melayu, Ibu-H.my, sedap dengar..

    ReplyDelete
  18. between www.capital-h.net and www.capital-h.org.. aku confuse nak pilih yang mana.. kalau yg .com tu mcm biasa sgt kot...

    btw, aku mcm sedih ke kau nak tukar ke domain ni.. hukhuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. ke = je.. typo.. maap cikgu

      Delete
    2. Kalau .me .my dgn .us kau pilih yg mana?

      Jangan la sedih pated..wat biasa ke..

      Delete
    3. between .me ngan .us je kot.., .my tu ramai dah yg guna.. biasa la, aku kan suka benda yg pelik sikit dari org laen even domain .me ngan .us tu dah berjuta yang guna.. kehkehkeh.. pelik itu unik..

      kau jangan la bagi tiga pilihan.. aku confius.. tgok komen yg atas tu pun aku confius antara tiga...

      amik .me JE laa., .us tu aku rasa macam amereka pulak :P

      ingat tak aku tacing aritu? kahkahkah.. kelakar la pulak bila ingat balik...

      Delete
    4. hahaha..to be honest, aku memang suka .me diikuti .my and .us

      cuma nak jugak tnya pendapat org..hahaha

      kau memang kuat tacing..grrrr

      Delete
    5. biasa la.. bila ada org sokong lagi menguatkan keinginan kita kan.. hehehe

      manade kuat nya.. bese2 je.. secukup rasa..

      Delete
    6. Panda kodok? Gocoh kae mu nih..

      Delete
    7. kodok..... takde kaitan ngan entry.. mari ahh nok gocoh gak.. mene aku ehh

      Delete
  19. lama tak dengau cite H?... Nyorok ke? He...he.
    Okje ... Okjerrr....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Erkk..hai hainom..agak kebizian sikit la skg..hehehe

      Delete
  20. why not still gna blogspot, tp lupakan lah capital-h ko tu..ltak nma lain. tp kalo nak jugak, .org smart sket kot bunyi dia.
    p/s: nak msteri tp kantoi camano tu..haha ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak letak nama apa? Any idea? Hehe

      Delete
    2. tukar Encik kepada Dato H . nak macam Dato K pulak . haha

      eh , Dato dengan Datuk ada beza ka ? selain ejaan .

      Delete
    3. pemataHati, cikguu :p

      Delete
    4. h-capital pon bolehh

      Delete
    5. cik pensil: Dato' dgn Datuk ada beza..Datuk tu level dia lagi tinggi drpd Dato'..kot..hehehe

      cik nin: permataHati dah ada org register la..plus uurl tu nampak macam gugurl..:P

      nohara: h-capital pun dah ada org register..-_-"

      Delete
    6. o .. habis tu datuk yang tua aka atok (ayah kepada mak/ayah kita) tu ?

      Datuk level dari tinggi ? umm .. mcm mna ni Encik H .

      *mcm kurang sopan je ayat :3 maaf

      Delete
    7. ha'ah..datuk yg tua tu level dia lagi tinggi..sebab umur dia lagi banyak berbanding mak/ayah..-_-"

      Delete
    8. errk . pening dah . @_@

      Delete
    9. hahaha..padan muka..dah2 pegi tido!!

      Delete
    10. tido apa , malam masih muda . haha

      eh .. kalu org kaya , yg pangkat tinggi tu Dato . kalau Datuk tu ayah kpd mak/ayah . haha . betul Encik H ?

      Delete
    11. salah2..Datuk tu sebenarnya utk org perempuan..sebab tu Siti Nurhaliza dapat Datuk..-_-"

      Delete
  21. wahh pakat2 sekarang nk tukar domain dah.. good!!! jom ramai2 tuka domain sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom jom jom jom~
      Jom tukar domain~
      *nyanyi ala2 mcm jom heboh..hehe*

      Delete
  22. ermm... ok lg url skg nih.. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak guna capital-h...wuuuuu...:'(

      Delete
    2. eh , baru2 ni kan dah ada gosip pasal capital h . nak guna jugak dia . ketegaq , tarik telinga kang . :P

      Delete
    3. sebab ada gosip la yg kita kena cepat2 guna..baru boleh popular..hahaha

      Delete
  23. Kau guna capital-R la..Kan Romeo..Kehkehkeh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. grrrr..aku baik la..>:[

      Delete
    2. saya bantah yang arep :|

      dia memang mat romeo

      Delete
    3. aku baek la..xcaya tanya kakdah..:|

      Delete
  24. guna.. guna.. hmmmm.. ntah lah.. sukati ko guna mana.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..kalau ko kat tempat aku, agak2 ko guna yg mana? :D

      Delete
  25. wahh..tukar demi keselamatan blog eh..
    hahahaha....
    sabo jelah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..cik nur ada suggestion x? :D

      Delete
  26. wah..bagus2... lepas ni lagi senang nak ingat domain ko bro..hehe..

    .my tu pun okeh jugak bro :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia nak org . tapi takda duit .

      *maaf Encik H . hehe

      Delete
    2. erks..pandai2 jer si pensil ni..

      .org murah jer la..tapi memang tak masuk dalam senarai domain pilihan..hahaha

      Delete
  27. Hhhhhhhhhhh Na rinduuu H!
    Hahahha xyh tacing laaa Na tak letak name H kat entry tu..sbb name H kat dlm hati NA (gagah utk pujuk H)
    Hihihi
    Na taw H pun sure risau kt Na kan kan kan kan kan?????

    H Na pun nk domain sndri.!
    Nakkkk jugkkk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..xde la Na..okey jer sebenarnya..saje buat ayat tacing..kehkeh

      Na beli la domain sendiri..xpun mintak abg bundle belanja..:D

      Delete
    2. bundle dye kedekottttt..
      so Na rasa H yang paling x kedekut H laa belanja..
      eh tp Na tak faham kan..kekadang ada org buat contest dpt domain selama setahun tu..apakah maksudnye??then lepas setahun tu apa jadi??
      n ade yg kena bayar... yg kena bayar tu maknenye kena bayar setiap tahun ke utk livetime??

      Delete
    3. erkk...apasal aku terlibat dalam ini citer..

      domain tu kena bayar tiap2 tahun la makcik..kalau menang kontest setahun, lepas setahun kena la bayar sendiri pulak..

      Delete
    4. yelaa kena nk kena bayar tu laa soalan nye pakcik..kira dye mcm astro ke? mcm tu???

      Delete
    5. yup..percuma tu untuk tahun pertama jer..then tahun2 berikutnya kena bayar la..:D

      Delete
  28. penulis misteri.blogspot ni tak cukup misteri eh? hehe..baru macam novelist. errr kbye !

    ReplyDelete
    Replies
    1. oit!! org yg kena chicken pox sila duduk diam2 ea..hahaha

      Delete
    2. saje jalan2 sebar virus. kahkahkah.. ;p

      Delete
    3. nasib baik chicken pox xleh merebak melalui internet..-_-"

      Delete
  29. Okey jugak .my tu..skg ni aku tengah usahakan..:D

    ReplyDelete
  30. saya pernah jgk jadi kes cenggitu. tapi sy dpt balik address sy tu sekejap je tak perlu tunggu 90 hari. google ade bagi option kat kita sama ada kita nak tunggu 90 hari atau email kat dorang & then nanti dorang akan review. lepas dorang review dan kalau okay, dorang akan emaillah kita kata address tu dah boleh guna. mcm saya dulu. dlm kes saudara, ntahlah saya pon tak pasti. mungkin option tu dah takde.

    btw, pilih domain betul2, takut nanti pisang berbuah 2x pulak.. =)

    salam perkenalan dari belog cik gee.. <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. domain kat atas tu bukan saya punya la..tu domain blog org lain, and link blog tu dah unavailable for the past few months..

      saya tunggu link tu available balik, sebab saya nak amik..tapi still sampai skg link tu unavailable..dah tunggu lebih 90 hari dah..hehehe

      salam perkenalan jugak :)

      Delete
    2. owh.. mis-information ngupenya.. keh3... :)

      Delete
    3. hehehe..domain baru dh siap..1hb nanti baru tukar official..:D

      Delete
  31. Seeloknya tak payah letak tanda '-' tu. Baru cantik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau macam nama ko tu memang cantik la sekalikan jadi hazminhamudin..tapi kalau macam aku, xcantik kot kalau tulis capitalh..tu pada aku la..heheh

      Delete
  32. blm trfikir tkr.bru dlm dunia ni.lg pn komitmen trhdp keluarga tggi

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak penting pun nak tukar ke tidak..guna blogspot punya pun dah okey kot..lagipun family 1st..kena utamakan apa yg patut diutamakan..:)

      Delete
  33. kiranya pasni takde da la penulis misteri kan?

    huk3.. tak misteri la H pas ni.. haha :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..pasni tukar dah..tukar habis..:P

      Delete
  34. apa kata bro register syarikat, lepastu pakai capital-h.com.my..sah2 macam web syarikat construction. org cari tender, tersesat kat blog en h. kan untung tu

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top