Header2

• 21 December 2012 •

Main Hujan

Pagi tadi hujan, raincoat tu aku dah rasmi..hehehe.

Pagi tadi lepas aku siap-siap pergi kerja, aku turun bawah. Belum hujan. Waktu tu bos aku tengah cuci kereta, pakai seluar pendek. Then just after aku pakai helmet, hujan pun turun. Dalam hati aku kemain suka beb. Dengan pantas aku terus bukak helmet, sarung baju hujan. Motif aku pagi tadi cuma satu, aku musti keluar cepat sebelum hujan berhenti!

Aku bawak motor sepoi-sepoi bahasa. Ala-ala ambil angin petang keliling kampung. Sehabis slow kot. Punya la menikmati setiap titisan hujan tu. Siap ikut jalan jauh, seboleh-boleh taknak sampai cepat-cepat kat ofis. Cuma bezanya, aku tak angkat-angkat kening kalau lalu bawah jambatan. Boni jer yang buat macam tu..hahaha.


Menyusuri titisan hujan pagi tadi buat aku teringat kisah 2 tahun lepas. Takde la menarik sangat. Cuma pasal main hujan jer. Aku, Aness dengan Keyla. Seronok kot, sebab kali terakhir aku main hujan rasanya time aku budak-budak. Aness lagi teruk, dia tak pernah main hujan. Mak dia tak bagi. Pernah dia nak buat gila, cadang nak main hujan kat tepi highway. Waktu tu kitorang on the way dari Tg. Malim ke KL. Then bila aku bagitau yang seat kereta dia akan basah lepas main hujan nanti, baru dia tarik balik hasrat dia.

Berbalik kepada cerita pasal main hujan ni. Waktu tu aku dengan Keyla pergi rumah Aness. Kat Flat Desa Mentari. Dia duduk dengan adik-adik dia, Chu (lelaki) and Uda (perempuan). Nak dijadikan cerita (tipikal), malam tu hujan turun dengan lebat. And after short discussion, kitorang decide nak main hujan. So lepas jer masing-masing salin baju basahan, kitorang pun turun and lari-lari kat taman permainan flat tu. Padahal masa tu dah pukul 12.00 tengahmalam..hahaha.

Lama jugak kitorang main hujan. Ada la sejam agaknya. Then bila dah sejuk sangat, kitorang duduk bawah gelongsor. Dok bersembang kat bawah tu. Heaven gila kot. Dengan masing-masing dah menggigil, dengan hujan selebat-lebat, aku rasa itu antara pengalaman main hujan yang paling ohsem kot. Maybe sebab masing-masing dah besar panjang.

After that night, aku rasa aku dah lama jugak tak main hujan.

And secara jujurnya, aku rindu kat budak-budak berdua tu. Tapi nak buat macam mana, keadaan masing-masing dah tak sama macam dulu. Aness dah kahwin. Keyla pulak nun kat Selayangku Sayang. Kalau dia ada dekat-dekat sini pun, takkan la aku nak main hujan berdua dengan dia. Tak seronok la kalau salah sorang takde.

Korang pulak? Bila kali terakhir main hujan? Maksud aku, main hujan yang betul-betul dengan niat 'main hujan'. Takkan tak pernah kot..hehehe.

p/s: budak-budak berdua tu tak tahu pasal kewujudan blog ni..:D


103 comments:

  1. Replies
    1. Aku last main hujan masa balik kampung haritu..Rare sikit, aku main hujan dengan bini abah aku..Bini abah aku bila hujan ja dia mesti ajak aku main hujan sambil2 cuti laman rumah yang kotor...Rindunyaaaa :(

      Delete
    2. Awat aku asik typoo ja hari ni? aku nak taip rasa jadi rada..Aku nak taip cuci jadi cuti..Grrr!

      Delete
    3. kakdah x sihat ke? banyak main ujan ea? hahaha

      Delete
    4. Aku syak sbb byk main hujan jugak.. Hihi

      Delete
    5. muhun kakdah jaga diri baik2..jangan main hujan..nanti demam :|

      Delete
  2. pernah ! dhn beskal , dulu . sekarang dgn moto .

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu tak pkai helmet , bawaklah moto dgn pejam mata . keh2

      Delete
    2. kalau tak pakai helmet, bawak jer la macam superman..:P

      Delete
  3. Tahniah dah rasmi! Banyak penggunaan bahasa yg boleh masukkan dalam karangan niii. Hahahaha.

    Err last main hujan eh. Malu nak cakap. Tak penah lagi main hujan dengan niat main hujan. Duduk luar rumah kena tempias hujan selalu! Kalau tak pon sebab redah hujan. Tak seronok betul. :( Nanti ah dah cukup umur, buat senyap2 belakang Mama. Hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..test la..main hujan malam2..seronok tau!! :D

      Delete
    2. Jeles! Btw, cikgu komen pasal entry yg sye dah pindah ke draft kenape?! Tanak approve ahh -_-

      Delete
    3. sape suh cik nin pindah ke draft..ingat cikgu xleh semak ke? :P

      Delete
    4. Malu lahh -_-

      Err seronok eh main hujan? Menari sekali tak waktu tu? Ala ala hindustan ke? Guling guling atas rumput? Hahaha

      Delete
    5. mesti la seronok..rasa macam jadi budak2..tapi xde guling2 macam hindustan la..setakat main gelongsor jer..hahaha

      Delete
  4. seriously, jadi sangat lah curious nak tahu siapakah gerangan encik H ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..kenapa pulak? sebab main hujan ke? hahaha

      Delete
    2. sebab you macam someone y saya pernah kenal. haihhh.

      Delete
    3. erkkk..aaaa..macam jer kot..:D

      Delete
    4. macam jer la. erkk. kita tak kenal kan? tak kan? :D

      Delete
    5. tarik telinga tu kang encik H. haha. oke, sure kita tak kenal.

      Delete
    6. erkk..okey2 kita kenal..eh, tak kenal..-_-"

      Delete
    7. rasa nak terajang encik H sampai hujung dinding. kejap kenal, kejap tak kenal. *kuis kaki, merajuk empatbelas hari*

      Delete
    8. uik..ada org merajuk pulak..hahahaha

      Delete
  5. palinggggggggggggggg serius main hujan (kemain ayat -..-") jaman kekanak dulu ..masa tu umur 9 tahun..last-last balik rumah kena tibai dengan my apak,kahkahkah....esokkan tu demam ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhh..kemain lama tu..skg camne pulak? dah besar ni mesti segan nak main hujan kan? hehehe

      Delete
  6. kisah main hujan....ajak adik main basiikal..jatuh tergolek..meraung-raung...ok, kenangan 1993

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..bistu kena rotan ke tidak? 1993 kira dah lama jugak..almost 20 years..masa tu H x lahir lagi..lalala~ :P

      Delete
    2. lupa H kan lahir 1996 :|

      Delete
  7. akhirnya baju hujan berjaya dirasmikan... tahniah!!

    aku dah lama tak main hujan... tak ada geng nak ajak main... muahaha!!
    bila hujan mesti ingat peristiwa ni... time aku ngan member pernah merempit dalam hujan dengan pakai baju kurung... kenangan yang tak boleh lupa... ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. ajak la adik lina men hujan..kehkehkeh

      Delete
    2. haha.... adik lina ada kat kl... tak balik kuantan lagi...

      Delete
    3. cakap kat adik lina, jangan balik kuantan..sbb skg ni kuantan dah banjir..hehehe

      Delete
  8. teringin gak nak main ,cuma takde kesempatan

    lagipun dah time keje nih, cam xde masa...chewahhh

    karang MC karang

    ReplyDelete
    Replies
    1. MC la best bro..dok umah jer xpayah datang kerja..hahaha

      Delete
  9. tercapai hajat nak pakai baju hujan. haha..

    pernah, sekali je masa mula2 keja dulu. balik keja merempit ngan kakak angkat tengah2 hujan. lencun2 pun siap singgah minum ice blended mocha lagi. balik demam seminggu. terus serik. huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..demam tu yg kita cari sebenarnya..alasan kukuh utk tak datang kerja..:P

      Delete
    2. eh mana ada. chic na workaholic. kakaka..

      kat sini skrg tgh musim hujan. so 2,3 hari ni bile tgh drive & nampak org naik motor pakai raincoat GIVI terus teringat kat H. pastu gelak sorang2. hahaha..

      Delete
    3. ecececee
      Cikna tingat H eh?
      dekat Ai x ingt ke?wahhhh untung lah H..ada org ingt..hahahaha larikkkk

      Delete
    4. wahhh..teringat kat saya ke? malunya saya...:P

      Delete
    5. err teringat sbb nak tergelak je. wuwuwu..

      Delete
    6. alaa..ngaku jer la..ngaku jer la..hahahahaha

      Delete
  10. baru je rabu lepas sy maen hujan... hehehe... dr dewan nk ke hstel.. time tu dh nk dekat mgrib... so, kmi pn redah je r... best maen hujan smbil pkai bju kurung... haha... tapi yg xbestnya, kmi xleh wat aksi bebas,,, ahhaa

    ReplyDelete
  11. ish syoknyaaa.. ena ni jenis tak boleh kena ujan.. sikit je pun dah boleh buat ena pening seharian.. makan ubat pun x lut.. huuuu....

    hahaha,lawak la boni... kalau tak senget, memang x sah.. XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..main hujan memang syok la ena..rasa macam kembali ke zaman budak2..:D

      Delete
  12. tu diaa.. nama aku naik dah..hahahahaha..

    p/s : kenangan terindah aku masa main hujan dulu rasanya masa umur aku belasan tahun. tingkatan 5 agaknya. aku pun dah lupa dah.. mungkin tingkatan 6. eh, aku tak sampai tingkatan 6. anggap je lah aku pernah belajar tingkatan 6. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. belasan tahun masa main bola kat padang ke apa bro? hahaha

      Delete
  13. dah lama. seingat aku, waktu darjah 6 dulu. tapi balik kena hambat dengan mak. hahaha~

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la aku..dulu masa kecik2 pun, kalau main hujan memang kena sebat dengan ayah..:D

      Delete
  14. aku paling suka main hujan time aku kat kampung time kecik2.. huhu,, macam orang giler. bibir dah biru pun still wat2 cool. tak nak jugak masuk rumah,, memang otai main hujan, haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa tu xnak mengalah kot..selagi ada kawan temankan main hujan, selagi tu la xnak berhenti..hehehe

      Delete
  15. 1stly, tahniah berjaya merasmikan baju ujan anda :)

    Aku pernah main ujan masa umur sekolah rendah. dlm darjah 5 kot kalau tak silap. dgn adik lelaki. hujan lebat gila dan kami mandi dgn gelak sakan. parents keluar masa tu. kami jer di rumah. tetiba tak di duga (mcm citer novel) arwah mak balik. Dan kami dapat habuan!!! masing2 lari lintang pukang kena rotan. Aku dan adik sembunyi dlm bilik air takut dgn rotan arwah mak.. macamlah kami boleh forever sembunyi kat situ. Kami keluar bila kemarahan arwah mak reda.. tapi terpaksa tadah telinga la. hahaha...

    sekian terima kasih cerita ku yg panjang (hampir sama panjang dgn n3 ko kan encik H) haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. nong poy..~~nose bleeding

      Delete
    2. aku pernah jugak sembunyi dalam tandas, taknak keluar sebab takut kena rotan..tapi last2 bila lapar, terpaksa keluar jugak..last2 kena la rotan..:D

      Delete
  16. finally, rasmikan jugak baju tu kan.. sy ni lak bila lg nk pakai baju hujan tu.. haishh la....


    siyes, main hujan adalah permainan termahsyur ms zaman kanak² sy.. blik skolah nek beskal, redah hujan.. org lain berteduh, sy bangga redah hujan.. siap cuci kasut skolah lagi.. yg herannya, xdemam pulak.. itu dl, skang ni klu kena hjan ckit, mula la sakit kepala.. faktor tua mungkin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. redah hujan tu rasa macam hebat gila kan? hahaha

      Delete
  17. aku last *jap nk pk* hurmmmm...adoyai lupa..haha =.='

    tapi2 ak punya curiosity menebal d jiwa aku ni. mohon ko tangkap gambar sekeping dua, mcm mana rupanya baju hujan free yg mahal tu...ak nk tgk. manala tau suatu hri nnt ak teringin nk mbelinya. ehhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..aku xde kamera la nak tangkap gambar..-_-"

      Delete
    2. kalau Encik H ni ada kamera and tangkap gambar pun bukannya dia nak taruk dekat sini . sebab dia ni kan misteri . haha

      Delete
    3. grrrrrr...rotan jugak cik pensil ni karang..>:[

      Delete
  18. xingatla kali terakhir bila.. tp pengalaman naikmotor time hujan lebat tanpa raincoat ada.. ms tu time study.hujanlebat sgt.nk kejar asar kt rumah jgk.jd,redah je laju2..skali tu ada kereta langgar lopak air,lansung xnmpk pape sbb air tutup helmet,padahal tgn tgh press minyak..mmg bahaya ingat balik. Bila dah jd kt diri sendiri mcmtu,terus beringat,setiapkali hujan xkan bw laju dilopak air.kesian kt org naikmotor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..kadang2 kesian gak tengok org yg bawak motor dalam hujan ni..sekali kita terlanggar lopak air, habis bawah kuyup kena kat dia..

      Delete
  19. tadi baru je aku maen air hujan.. sejuk oiii....

    tapi yg aku igt last time aku main happy gumbira dgn h2o hujan, kat hostel.. gian sgt n maen hujan, redah je kat tgh blok asrama tu... kat court badminton pulak tu.. mmg weng... org lain pakat tengok ja.. perangai mcm budak aihh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau kan memang budak2..hahahahaha

      Delete
    2. tettttt! salah.. aku ni tua dari hang.. isk.. muhun hormati yg tua.. isk.. budak2 zaman skrg..

      Delete
    3. isk budak ni..hingus pun belum kering dah nak mengata kat org :P

      Delete
  20. loh..x igt lar bila kali terakhir..
    nnti cek dlm bku sejarah husna jela ea..=D

    suka main hujan tp bila kat umah mesti susah nak dpt pluang cmtu..kat u plak xde org ajak..=(

    ReplyDelete
    Replies
    1. husna main la hujan sorang2..apa susah..:P

      Delete
    2. huh!! lg x syok..main ngan H lar buleh dop?? =P

      Delete
    3. buleh2..nanti H datang jemput husna kat u ea..:D

      Delete
  21. ekekekekekekek..lawak kot.. dgn ini.. baju hujan tu ko berjaya rasmikn'y.. ekekekekeke tahniah en H...

    pengalaman mandi hujan haruslah ada...

    masa tu aq masih kecik lg.. hahaha,,, aq nak mandi hujan tp mak aq marah,mak aq kata"kau xpayah la mandi hujan nnt kau sakit. " masa tu aq punya baik mulut aq ckp" xjugak sakit2 pun aq mandi" panggggg kena skali penampar kat mulut.. nasib baik xsumbing.. ekekekekek...

    tiba2 hujan lebat yg tersangat la lebat turun membasahi bumi, ececeh ayattt... masa tu mak aq xda mak aq g berniaga,yg ada kak aq je, so d pendek kn cerita aq g la mandi hujan tu.. perrhhggtt indah'y hdup ku masa tu.. berlari2, main gelongsor2, main hujan sendiri2 kot.. tetiba mak aq balik dr bniaga.. ntah mcmna mak aq bleh balik secepat tu.. aq terkejut gilaaaa... nak lari xdpt dh aq teruskan je main hujan tu... mak aq dr jauh dah jerit .. "liiinnaaaaaaaaaaaa siap kau" aq xpeduli aq kn kebal.. hahaha... pastu aq lari msuk blik air.. tukar baju dh siap.. aq kena lempang skali lg,tmpat yg sama daa.. skali lg aq kata slamat mulut aq xsumbing.. hahah then malam tu aq muntah2..demam... mak aq kata " hahhh kn.. kebal la sangat"" ekekekekekeke....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..seronok baca pengalaman ko ni..akuu boleh imagine la ko berlari2, main gelongsor time hujan lebat..time tu memang bahagia sangat kot..kehkehkeh

      Delete
  22. tahniah! xde lah lme sgt ko tggu nak rasmikan bju tu kan. huhu.

    aku penah maen ujan ngan abg aku. ujan lebat giler. hahha indah giler.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti time tu kau buat muka bahagia kan kan kan? hahaha

      Delete
  23. lama sangat dah sebenarnya tak mandi hujan.haha... Tapi selalunya mak ayah tak bagi la kalau kecik-kecik dulu,takut demam.haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. demam la best..ada org jaga, suapkan makan..pastu xpayah pegi sekolah..hahaha

      Delete
    2. ko kawen la cepat2.. lagi best tau (Y)

      Delete
    3. erkk..pervert la kau ni payeh..hahahahhaa

      Delete
  24. hahaha sengal punye boni

    btw aku xpnh pakai rain coat

    payung je. itu pon mse rajin

    sbb aku ske hargai setiap titisan ujan T.T

    ReplyDelete
    Replies
    1. erks..sebab jalan kaki ke? hahaha..kebiasaannya org lelaki x suka pakai payung tau..rasa macam tak macho bila pakai payung..:P

      Delete
  25. last main ujan 2 mggu lps..blk kg pastu tgk ank sedara main ujan trs join skali.hahaha bestt wooo...siap tendang2 bola dlm ujan,skali kena tempik ngan ayah "dah tua2 pun x reti nk masuk umah ujan2" wakakaaka trs sentap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..dia yg best sebab kita rasa macam budak2..lagi2 bila main hujan time umur macam skrg..:P

      Delete
    2. umur macam skrg tu berapa? hahaha..

      Delete
    3. umur macam skrg tu means umur yg macam Ai la..kitorang kan sebaya..:P

      Delete
  26. Replies
    1. erks..mana aci bukak komen baru..hahaha

      Delete
  27. masa sekolah je rajin main hujan. sejak2 dah besar ni, nampak je hujan kemain lari berteduh. tapi teringin nak main hujan dekat padang dengan kawan2 lama macam dulu. seronok sangat2. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekali2 try la main hujan..tapi make sure xde org tgk..sebab tu H main hujan malam2..hehehe

      Delete
  28. Sekarang ni main hujan kat shower je H....he...he...main hujan kat luar takut!!...ada petir

    ReplyDelete
    Replies
    1. main la hujan time xde petir..best tau...:P

      Delete
  29. tak ingta dah kali terakhir bila.. bebudak kot.. selalu mandi hujan tak sengaja je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. xnak try main hujan dgn sengaja ke? hahaha

      Delete
  30. baca entry ni..terigin pula nak main hujan....
    lama kot tak main hujan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang kan musim hujan , bila2 je boleh ;D

      Delete
    2. hehehe..muhun cik nur cepat2 main hujan..ajak cik pensil ni temankan..:P

      Delete
  31. klau main hujan dgn niat memang nak main hujan tu mungkin last zman knak2 dulu kot..

    *tetiba rsa mcam nak mandi hujan
    H,,nanti hujan jom kita main hujan sma2 nak..:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. okey2..nanti kalau hujan kita pi main hujan ea..:D

      Delete
  32. tak pernah main hujan... huhu :DD

    seriously... tapi kena hujan selalu =.='

    ReplyDelete
  33. ada pulak nak test2 main hujan.tak mor ciksu dmm ni..hihi

    kenpa nak tukar sandwich purnama merindu..

    mesti rindu dekat sesape ni kan yang penah buat andwih..cer..citer

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top