Header2

• 14 December 2012 •

Maharaja Lapar

Beberapa hari lepas, just after aku selesai taip entry yang ini, aku ada mention pasal idea untuk entry baru. Tapi entah macam mana, boleh pulak aku terlupa. So disebabkan itu, aku pun taip la entry yang ini. Sekian intro daripada aku. Intro pun macam hape entah...kehkeh. Eh sebelum tu, aku nak survey sikit:

Siapa yang boleh bawak kereta auto, sila angkat tangan kanan..\o
Siapa yang boleh bawak kereta manual, sila angkat tangan kiri..o/
Siapa yang boleh bawak dua-dua, sila angkat tangan dua-dua..\o/
Dan siapa yang belum ada lesen macam payeh, sila angkat tangan and letak kat belakang kepala..<o>

Okey, entry ni sebenarnya pasal pemanduan kereta secara auto-transmission. Soalannya sekarang, kalau korang bawak kereta auto, korang guna sebelah kaki or dua-dua belah kaki? Yup, betul tu. Sepengetahuan aku, biasanya orang akan bawak kereta auto ni sebelah kaki. Tapi entah kenapa, aku ni terbiasa sangat bawak kereta auto guna dua-dua kaki. Ramai orang kata cara pemanduan tu bahaya. Takut kalau-kalau dalam keadaan panik, aku tersalah tekan.

Sebenarnya aku bukan tak boleh bawak sebelah kaki. Boleh jer kalau aku biasakan dari awal. Tapi sebenarnya aku malas. Aku rasa macam satu kerja pulak sekejap nak tekan minyak, and sekejap nak tekan brek. So why not aku guna kaki kanan untuk tekan minyak and kaki kiri untuk tekan brek? Kan cara tu lagi mudah. Dengan syarat, jangan tekan dua-dua kaki. Amik konsep macam main jongkang-jongkit jer, kalau sebelah naik, sebelah lagi kena turun. Itu apa yang aku fikir la, hanya kerana malas nak tukar-tukar kaki tekan minyak or brek.

Tapi, ada tapinya..kehkeh, lama pulak tak taip ayat tapi ni. Tapi kalau aku bawak manual, boleh pulak aku set mind untuk tekan brek guna kaki kanan. Means, kaki kiri tu hanya untuk tekan clutch. Entah, aku pun tak faham. Aku tak tau la either aku sorang jer yang buat macam ni, or orang lain pun mungkin amalkan cara pemanduan yang sama. Cuma setakat apa yang aku nampak dan lihat, hampir semuanya gunakan sebelah kaki sahaja.

Sebenarnya kan, syok jugak bawak kereta auto guna dua-dua kaki ni. Sebab aku rasa macam tengah racing. Bawak kereta laju-laju, tapi dalam masa yang sama, standby untuk tekan brek bila-bila masa..hehehe. Pada aku, bawak kereta ni kena ikut keselesaan. Tak guna kot aku nak terkial-kial drive sebelah kaki semata-mata nak ikut orang lain. Yang penting, aku drive secara berhemah, bagi signal kalau nak membelok, and ikut kiri kalau tak memotong. Sekian, terima kasih.

p/s: pehh..lapar gila kot..nak pegi makan dulu..nak tengok Maharaja Lawak..


104 comments:

  1. \o/
    H kita sama!!! Na egt Na je bermasalah bawa aouto 2 kaki...!
    Sbb abg Na ckp Na ni cacat!
    Mana ade org bawak keta auto 2 kaki.
    So ade laa org lain yg cacat mcm Na hahahha Na mmg xbole bawa 1 kaki klau bawa 1 kaki Na akn break mengejut.. Berbeza sgn org yg bawa auto 1 kaki bila dyeorg bawa 1 kaki dyeorg pun akn break mengejut! Kan??? So far mmg na kemana2 sahaja bila dyeorg taw Na drive 2 kaki dyeorg gelak kan Na :c
    So na kekadang bila malam2 na cuba bawa 1 kaki tp x pernh berjaya! Ahh lantak laa cacat pun cacat laaa sape kisah wekkkk! :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seriously 1st????
      \(´▽`)/ yeyyyy

      #okay na pun nak layan maharaja kiwak :pp

      Delete
    2. hahaha..Na pun sama jugak ke? bagus2..ada geng..:P

      H pernah jugak try bawak guna sebelah kaki, memang susah..rasa janggal kot..sebab sebelum2 ni dua2 kaki hidup, then tiba2 nak kena matikan sebelah kaki..

      Delete
    3. Yeaaaaaa high5 cepat!!!! :)

      Delete
    4. Dulu aku pun masa mula2 belajar bawak keta, aku buat gitu jgk. Guna 2-2 belah kaki masa drive keta oto. Skali bos aku kata, org cacat je buat camtu. Huhu. Terus aku insaf. Guna kaki kiri je utk brake dan tekan minyak.

      Delete
    5. hahaha..patut la abg Na kata dia cacat..errr..aku taak cacat Lyd, aku cuma malas..:D

      Delete
  2. aku pulak dah ada lesen, bawaknya tidak. so, tak leh nk angkat tangan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku ade lesen..kete je takda..rempit peceroh...

      Delete
    2. haa..pasal moto, aku kat sini selalu jugak bawak moto, tapi takde lesen..-_-"

      Delete
  3. buleh jadi tajuk survey ni. berapa ramai pemandu mesia bawak keta auto guna dua2 kaki??

    x kisah la satu kaki ke dua kaki.. yg penting bawak keta dgn selamat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setakat yg aku tengah baca sekarang ni, ada 3 org jer..heheh

      Delete
    2. sy pun guna kedua dua kaki masa drive auto...x biasa sebelah kaki jee hehehe

      Delete
  4. \o/ chemay boleh bawak dua2.
    tapi suka bawak auto guna dua2 belah kaki.
    rasa selesa sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. chemay pun bawak guna dua2 kaki ke? selesa kan? hehehe..

      Delete
  5. Aku lepas dapat lesen je terus tak penah bawak kete manual kut. Hahaha! Rasa rugi tu rasa jugak. Sbb org kata kalau emergency kena bwk manual ke apa, kalau tak pandai langsung susah nanti. Tapi nak buat camne. Kete yang ada memang auto je.

    Membe aku pun ada sorang bawak auto guna 2 kaki. Aku pun bawak satu kaki sbb masa mula2 aku tau bwk auto mmg org kata bawak satu kaki. Sape ntah yang tolong bgtau aku pun dah lupa. Tapi kalau takde sape bgtau aku, ntah2 aku pun bantai bawak 2 kaki kut. Hahaha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab tak dibiasakan kot..aku dulu camtu jugak, dah biasa bawa auto..then tiba2 kena bawa manual, aku rasa macam berkarat sikit..pastu bila dah lama bawa manual and kena bawa auto, aku rasa janggal balik..

      err..entah2 aku kot member kau tu..hehehe..aku ni even org dah bgtau bawa auto kena sebelah kaki, tapi aku belasah jugak guna dua2..malas nak tukar2 kaki..:P

      Delete
  6. aku sama ngan muja... ada lesen tapi tak bawa kete...
    aku letak tangan bawah dagu aje ye....

    ReplyDelete
    Replies
    1. err..tak..ko letak tangan dalam poket jer..-_-"

      Delete
  7. \o/ <---- tak nur angkat dua2....?
    better lebih selesa bw manual..dan sangat rasa berpuas hati bila bw manual, tambah2 atas haiway time nak naik bukit terowong menora...hihiihih...

    tapi betullah apa kata H...bw keta mmg kena ikut keselesaan.. itu lebih pening, tak kiralah 1 kaki ke, 2 kaki ke tiga kaki ke..eh..ade ke tiga kaki..?hihihi...

    yang penting keselesaan.. :)kannnnnnnn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nti Nur drive kita g melaka tau..Ai jd boss.hahahha

      \0/ hahaha,tp sama mcm Nur jugak,lebih selesa keta manual maybe sbb dah terbiasa dr dulu kot..tggu nak nek keta mewah br sesuai bw auto.hehehe

      Delete
    2. kalau kat luar dari area KL, kira okey jer bawak manual..tapi kalau nak bawak manual dalam KL, masak la jugak..berpeluh kaki, sekejap2 nak kena tukar gear..hehehe

      Delete
    3. masak?
      bleh masak ke H?buat masak lemak cili api..hahahahaha

      a'ah kan..kl kan jem,smp2 umah xleh jln dah sbb kaki dah krem.hahaha

      Delete
    4. yup..masak dalam kereta..grrrrr...

      Delete
    5. InsyaALLAH ai..nur akan drive smpai melaka.. :)
      ai jgn tidoq pulakk..hihiihi...

      H, dah alang2 masak tu...buat lah menu sedap2 sikit..
      ala2 barat..baru sedappp...hahahahha

      Delete
    6. grrrrrrrrrrrr...rotan jugak dua2 ni karang..>:[

      Delete
  8. ena arif dengan auto je.. kalau nk bawak manual pun boleh.. ena jadi macam H masa mula2 try bawa auto.. mesti tersasul sampai dua kaki guna.. now, dah okay

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..tiba2 teringat kat kawan H..dulu dia bawak kereta yg steering sebelah kiri, ayah dia keje kat china, beli kereta kat sana..then bila dia bawak kereta yg steering sebelah kanan, memanjang asik nak cari gear kat sebelah kanan..kitorang sume gelak jer la..hahaha

      Delete
  9. pelik jugak ye bawak auto guna 2 kaki.. dah penah cuba tapi gagal...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..jangan cuba kalau tak biasa..ada melanggar kereta depan pulak kang..:D

      Delete
  10. kalau ada lesen tapi x reti bawak acane?

    x dak pengalaman lg..huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ada lesen tapi x reti bawak, err..sila letak tangan kat dahi..:P

      Delete
    2. haha..kasi tepuk sikit..=P

      Delete
    3. xleh2..nanti umi marah..:P

      Delete
  11. yang dua kaki tu aku tak pernah buat H. teringin nak tapi cam seram je. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..seram ke? aku rasa lagi seram kot kalau bawa auto guna sebelah kaki..takut x sempat nak tekan brek..:D

      Delete
  12. aku macam orang lain...1 kaki. nanti nak cuba guna 2 kaki lak bila auto. kalau best bolah la amalkan selalu....haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau best nanti kita racing tau!! hahaha

      Delete
  13. point kat sini adalah sbb MALAS kan..
    adoiiyaiii sgt teruk lah ini pakcik :)

    dulu kan ada try bw dua kaki mcm tu tp mn bleh H..skali tekan mcm mbrek mengejut smp nk org blkg nk tetungging.hahahhaa jgn amalkan H..bahaya tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. err..yup..point utama dia ialah malas..hehehe

      jangan la tekan brek mengejut..kaki tu kena control sikit..:P

      Delete
    2. malas..sebab tu H letak dua2 kaki atas pedal bila bw keta auto..standby untuk brek je...

      Delete
    3. err..itu la motifnya bawa dua2 kaki..:D

      Delete
  14. Nak komen bebanyak tapi pengalaman bawak kereta takde. Motor ada lah tapi pahit semuanya. Haih. Nanti lah dah ada lesen komen balik semula. -_-'

    ReplyDelete
    Replies
    1. dun worry che nin.. tengok aku komen..

      Delete
    2. pahit? cik nin jatuh moto ke? hehehe

      Delete
  15. Kalau aku kan, aku prefer bawak kete manual kot.. sebab aku suka tukar2 gear.. tapi bila masuk bandar ofkos la nak kete auto... especially bila aku nak pegi kelas.. gila jammed.. rasa mcm nak terbang pun ada.. tapi sekarang ni aku bwk yg auto.. aku mmg bwk guna 2 kaki sbb dah terbiasa ngan manual.. best kan? hahahaha.. kita geng laa...

    ko ingat ko sorang je bulih bwk kete? kehkehkeh.. aku bulih je bawok kete kontrol, kete lembu, kete sorong.. lagi best.. takde traffic light, saman, jammed..hahahaha

    aku takde prefer mane2 kete pun lagi.. auto ke manual ke, aku masih no-no... tade pengalaman.. ngee...

    *letak tangan atas kepala

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalah aku kan Payeh, setiap apa yg kau kata. Nampak cam betul je bila tengok tahap konfidennya. =.=

      Delete
    2. aci x kalau cikgu nak tumbuk dak payeh ni? :-w

      Delete
    3. ofkos la che nin... aku kan pakar :D

      kejam kau cikgu.. nak tumbuk anak murid... :P

      Delete
    4. nasib baik aku tumbuk jer..kalau ikutkan hati, nak jer aku langgar dgn kereta..hahaha

      Delete
    5. sampai hati... aku lenyek ngan steamroller jugak ko ni..

      Delete
    6. haaaa..tak berkat nanti jangan salahkan aku ea..:P

      Delete
  16. pelik betul malas yang ada dekat Encik H nih -_-'

    tahun depan nak ambik lesen :D tu pun kalu boleh :3

    tahun depan umo 17 tak boleh ambik lesen keta ke ?
    (macam silap silap tempat je nak tanya) haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengar dengar spe lahir 1996 ke atas. No driving license sampai umur cecah 21. Yeke cikgu? Haha

      Delete
    2. cik pen: kalau x silap, lesen keta umur 17 baru boleh amik..lesen moto umur 16..xtau la kalau dah ada kelonggaran..:D

      cik nin: sape lahir tahun 1996 ke atas, xleh amik lesen moto or kereta sampai umur cecah 30..hmmm..

      Delete
    3. ehh .. betul ker ?? aduhh ..

      Delete
    4. err..tipu jer la..hehehe

      Delete
  17. tak pernah drive kete auto. okbye!

    ReplyDelete
    Replies
    1. erks..bawak manual jer ke? or xbawak langsung? hahaha

      Delete
    2. mem kan duduk belakang je kaki duduk silang pangkah. kahkahkah

      Delete
    3. amboi..naik teksi ke? kahkah

      Delete
  18. dua2 boleh tp prefer manual. baru adventure. :p

    tak selesa la bawak auto dua2 belah kaki. satu kaki cukup la. lagi satu kaki siap boleh bersila ok. kikiki..

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..rajinnya chic na nak drive manual ea..:P

      Delete
    2. Hebat cikna drive manual :D

      Delete
    3. chuu..dah beli kereta ke belum? O.o

      Delete
  19. macam pernah dengar org mention nm blog Capital H ni. 1st time datang terjah belog ni. Salam kenal :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..errr..errr..sape mention? kat mana? O.o

      salam kenal gak..:D

      Delete
    2. lupa nama apa y pernah mention. tapi kat fb la. bukan kat blog. y mention tu pernah frust dengan capital H, katanya la.

      Delete
    3. erkkkkkk..frust dgn Capital H? errrrr..speechless jap..haha

      Delete
    4. betul ni, bukan main-main. nampak tak muka serius ni? *_* . ni mesti mat romeo sejati ni, sampai siap ada kat fb lagi..frust dengan capital H. haha

      Delete
    5. kan dah kata, tak ingat siapa. nanti nak try refresh balik otak ni. maklumlah, dah tua ni..otak pun jadi kurenggg. haha.

      Delete
    6. hahaha..xcaya la kalau camtu..dia refer H lain kot..

      Delete
    7. oke mcm ni. try encik H tengok kat fb sy, siapa mutual friend sy dengan encik H. lepas tu gtau saya. kot-kot saya blh ingat siapa gerangan y mention capital H hari tu. sy tak boleh nak tgk sbb encik H kan misteriiii..tak tahu apa nama fb encik H.

      Delete
    8. tadi lagi dah tengok..tapi xde mutual friend..hehehe

      Delete
    9. amboii kemain semangat dia. haha. saya just ingat, saya main komen2 dengan that girl dlm 2-3 minggu lepas. nak tulis kat sini ap y dia ckp pun, macam tak manis la pulak -.-

      Delete
    10. err..xtau la..mungkin org lain kot..sebab x ramai org yg tau fb sy..

      Delete
    11. dah jumpa! dah jumpa!!! dah jumpaaaa!!!!!!!!

      Delete
    12. errr..jumpa kat mana? O.o

      Delete
  20. Aku angkat dua2 belah tangan :)

    ReplyDelete
  21. Hr nampak ada post br tp x sempt nak baca lg.
    So, hr ni baru nak baca dan komen. Ye la..mcm racing la sgt.
    Tp xpe.. yang penting ada signal, brek cool. bukan brek gelabah.

    Sangat benci dengan orang suka brek gelabah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. setakat ni xde la brek gelabah..aku kan pemandu berhemah..:P

      Delete
  22. \o

    sy failed drive kete manual..huhu..

    n bila drive, sy guna satu kaki je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. okey, means awak pemandu normal..hehehe

      Delete
  23. <--- angkat hahaha .
    tapi bgi cikbolat bwak manual lebih best . sbb otak brjalan jugak . haha jalan2 pusing2

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau atas highway, manual memang the best..nak memotong pun rasa best jer..:D

      Delete
  24. lorh..cm tu baik bwk manual..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..xnak..nanti kena tukar2 gear..hahaha

      Delete
  25. weiii tak bahaya ke bawak dua dua kaki. takde ke insiden tekan minyak jugak tekan break.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setakat ni xde kot..maybe sebab dah biasa agaknya..kalau ada pun, time sebelum nak memotong..time tu memang minyak dgn brek rasa nipis jer beza..:D

      Delete
  26. \O/ .... Tgh bygkan cm ne bawk auto guna 2 kaki haha susah dn bhayaaaaaa!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau bahaya jgn dok cuba2 pulak ima..kang encik kudi marah..:P

      Delete
  27. xpndai bwk kete ag... -____-

    ReplyDelete
  28. ade lesen tapi dua2 tak mahir apelagi manual O.o

    ReplyDelete
  29. tak dapat nk byangkan bawa auto guna dua belh kaki.nak try la..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..xperasan komen ciksu sebelum ni..hahaha

      jangan try kalau x biasa..nanti eksiden susah pulak..:D

      Delete
  30. H,kita serupa..
    memang selalu kena tegur dgn ayah cara tuh salah..
    tapi disebabkan dah terbiasa n MALAS..jadi memang xboleh nk diubah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SKL pun sama gak ke? hahaha..dah biasa memang janggal kot nak tukar2..rasa macam baru belajar driving pun ada..:D

      Delete
  31. dlu pernah jugak sekali dua bawak auto dua kaki masa mula2 bwk kete, tpai pas2 kena marah sebb bahaya katanya..huhu. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..kalau tak biasa memang la bahaya..:D

      Delete
  32. maharaja lapar? ok baru fham.. hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..tajuk entry aku memang takde kaitan..:D

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top