Header2

• 12 December 2012 •

♫ Na Na Na Na Na Tganu Kite ♫

Ambo kecek Ganung, maapkan ambo.

Ni ambo nok cito ko mung, pagi tadi ambo tubik awal. Gi Ganung. Ado lawatang tapok ko Seberang Takir. Pagi lalu ambo bangung, pukul 5.30 pagi doh derah pi denung. Sebelum tu ambo nok oyak, mung kalo tok pahang ambo kecek, mung baco la supo pahang. Ambo ni bukang ore Ganung, bahaso ambo ni komang, punoh jahnang. Jangang pulok mung ore Ganung dok tang ko ambo, ambo ni torai jo. Err..masuk dialek nismilan pulok. Maapkan ambo.

Ambo sampa ko Dungung pukul 8.00 pagi. Benti sarapang metar. Ambo nampak tag kat satu kedai makang, "Best Buy Roti Ksg RM1.00" nge "Best Buy Roti Telur RM1.50". Buak ambo terpikior, berapo hargo roti canai kat Ganung? Tigo amah ko? Roti telur pulok guane? Satu riyal dua amah? Ambo gelak-gelak la nge saing ambo, sebab tag "Best Buy" tu supo macang kat pasarayo. Amboih, buruk bebenor bahaso ambo. Maapkan ambo.

Ambo ketik hok Google
Abih lawatang, ambo nge saing nge boh nok gi makang. Maso tengah jalang jalan tu, ambo napak la bah supo hok gamba kat atas nu. Ambo tok sempak nok ambek gambo. Jadi ambo bahang ko google jah. Bijok dok ambo? Bijok leting yer dok? Hahaha..ambo harak mung pahang la. Tapi ambo waser bah tu comey do’oh. Unik pulok tu. Satu lagi yang ambo suko, Taman Tamadun Islam. Ambo nak gi denung, tapi boh ambo bawok keto derah decung, tak dapek ambo nok gi. Lain kali kot, InsyaAllah. Ah, payoh la ambo nok kecek Ganung nih. Tok reti. Maapkan ambo.

Cantik tak? Cantik tak? :D
Pah tu sebelum kelik, ambo singgah ko Pasar Payang. Beli gapo hok patut ko saing nge kerani ambo. Berat nanang la kalau gi tapi dok beli buah tangang ko saing. Pah beli, derah lalu kelik ko Kuantang. On the way, singgah metar ko Bukit Besi. Dok lawat site tempat kijo ambo maso dulu-dulu. Udah siap ghopenyer UiTM Bukit Besi tu. Idak ler teman tau. Ingatkan tak siap lagi. Tu projek yang paling lembs kot..kahkah. Ops, maapkan ambo.

Tadi sebelum sampa Kuantang, HQ nepong boh ambo. Oyak esok kena gi lawatang ko Besut. Nyaknye la. Wakper natang HQ ni suko kenayat ko ore. Sampa Kuantang pun belum, dah suruh gi Besut. Buke nok inform awal, dok beri sutir-sutir. Nyet nyeh belake. Gocoh kae. Err..tapi boh ambo oyak toksir gi. Dok rok mappeh. Mapuh gi la ko HQ. Maapkan boh ambo.

Kesimpulannya, pegi Terengganu tadi rasa macam balik kampung pulak. Lagi-lagi bila singgah kat Bukit Besi, tengok UiTM kaler purple, lepak tepi tasik, tengok waterfall, ada awek cun lalu, rasa macam taknak balik pulak..kehkeh.

p/s: kerani ambo oyak, opih dah ado tenet..suka'ang ambo tu..hahaha


99 comments:

  1. haha . susah nak faham apa yang disampaikan -_-

    ReplyDelete
    Replies
    1. baru2 ni pernah p kelantan, eksited giler bila sampai sana. seklai sampai sana, langsung tak faham apa yang org sana cakap. haha .

      ada satu pagi tu, aku ambik angin dekat luar rumah makcik aku (p kelntan umah makcik) , lepastu ada sorang pkcik (org kmpung) ni dia tegur aku dia cakap apa tah, dkt tangan dia , dia pegang tali lembu , rasanya nak tambat lembu tu dekat pokok kut. aku memang tak faham langsung dia cakap apa, dah la laju .. yang aku duk "hah? hah? hah?"

      last2 dia blah macam tu ja. haha . susah sungguh nak faham -_-'

      Delete
    2. memang la..dah ko orang luar, pastu dtg kelantan, memang susah kot nak faham org kelantan cakap apa..kehkehkeh

      Delete
    3. mung gi lg ganung ambo nok kirim kepok bule..keda kepok depang petronas marang tu kepok dio sedak saing ambo oyak..beli selalu kalo mung gi lagi..nanti mung pos la kat ambo..ambo vi la pitih..

      Delete
    4. ambo tak tau bilo lagi nok gi denung..tadi pun boh ambo ikut jerangau jabor..tok lalu bandar marang kot..

      kemah la mung oyak ganu..kemah keming..kehkeh

      Delete
    5. Ambo tu org Kelantan yg guna. Bahse ganu takde hurup 'o' dibelakang perkataan. Tapi 'e'. Sepatutnya 'ambe'. Ko campur bahse ganu dgn kelantan. Cuba lagi ye... Yang aku tak tahan tu, HQ pun dpt title 'natang'. Hahahaha.

      Delete
    6. Erks..maapkan ambe..ambe bukang orang ganu..:D

      HQ aku memang natang la Lyd..bui susah ko orang..hahaha

      Delete
    7. Muahaha . Bahasa Kelantan memang susah nak paham & nak ikut kalau bukan orang kelantan . Tapi kalau org keantan nak tiru cakap luar senang .

      P/s : Bangga meta jadi orei kelate . =.=

      Delete
    8. hepp..mana ada senang..ramai org kelantan pun kalau cakap luar takleh hilang tau slang dia..camne2 pun mesti boleh detect yg dia tu org kelantan..hehehe

      Delete
  2. aku faham ko nak citer ape tp aku rase nak gelak baca ayat demi ayat.

    suke hati kau je campor loghat ganu ngan klate. berat nanang!

    nway, aku suka ganu. bersih. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..aku bukannya org tganu or kelantan..susah kot aku nak beza mana loghat tganu dgn klate..maapkan ambo..kehkeh

      yup2..aku tengok pantai kat tganu tadi memang bersih..beza kot dgn yg kat Kuantan..

      Delete
    2. ganu ni lebih sopan sikit compare ngan kelantan...

      Delete
    3. means, aku lagi sopan drpd ko ke? heheh

      Delete
    4. Ko kutuk kuantan aku. Deng. Tapi takpe. Mmg betul. Pantai Taman Gelora bapok le tak senonohnya. Selekeh giler.

      Delete
    5. hahaha..tu la..kat tg. api pun sama..kat tg. lumpur pun sama..

      Delete
  3. tak berapa nak faham sebenarnya.hehe. dah lama tak pegi Terengganu

    ReplyDelete
  4. wahhhhh,,, nasib baik aku ore klate,, haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. err..aku kecek ganu la..bukan klate..kot..hahaha

      Delete
  5. haha...lucu tapi ada bakat cakap ganu.. tapi so kawe muskil...kenayat tu gapo makna dia? ke H nak tulis 'keanat' ( menganiayai)...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenayat tu khianat la..kot..ke salah tulis? hahaha

      Delete
  6. First time di sini,tak faham-Orang utara-

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..tak faham ke? buat2 faham jer dah la..hahaha

      Delete
  7. aduhh..ada yg ambo fahang..ado yang ambo dok fahang ni..!
    tapi bas tu cantiklahhh..hihihi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa tu la..bas tu cantik..unik pulak tu..ada ciri2 tradisi negeri terengganu..:D

      Delete
    2. rugi tak naikk..hihihi

      Delete
    3. dalam keta la tadi..maybe next time kot..insyaAllah bila2 kalau pi tganu..heheh

      Delete
    4. tu la Nur..
      ambo pun x gapo fahang sgt nih.hahaha

      Delete
    5. mung wak2 fahang deh..:D

      Delete
    6. kalo campor2 tu fahang la jugok..ini bila baco paiu pekat bunyi ganu ni.. idok le faham bebeno..kikiki

      Delete
    7. hahaha..part mana yg x faham tu? meh H esplen..:P

      Delete
  8. Seberang Takir? Dekat2 ngan kampung husband aku tu. 2 tahun skali aku balek raya sana. Err rasanya kampung kitorang bukan Seberang Takir, tapi ada sedara2 yang tinggal situ. So, memang raya area situ gak kut.

    Haih! Gila lama nak abeskan baca satu entry ni. Naseb ambo pahang jugok sikik2 =_=

    ReplyDelete
    Replies
    1. mujur la mung pahang..ambo ni johor jer..kahkah

      aku tak salahkan org kot kalau diorang tak faham bila baca entry ni..sebab aku sendiri pun taip ikut suka hati..:D

      Delete
  9. Jujur aku cakap, aku tak baca...sebab aku tak suka...Kahkahkah..Plus mood aku tak elok lepas tu bahasa ganung ni susah sgt nak paham..Aku baca 1 perenggan je lepas tu terus komen...Kahkahkah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kot yer pun jangan la jujur sangat..hahaha..aku baca balik entry ni pun terfikir apa makna certain2 words yg aku taip..:D

      Delete
  10. Ahaaa, paling faham perenggan last tu! Sebutan pon perfect! Yg lain tak baca pon. Tak reti sebut, jadi tak seronok pulak nak baca. Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. grrr..sampai hati kaktus tak baca ea..rotan kang haa..>:[

      Delete
  11. amboi, bestnyaaaa, ena teringin sgt nk g sana tapi tak jejak kaki lgi... tp ena tak berapa nk fhm.. hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..xpe ena..kuantan pi k.tganu 3-4 jam jer..bila2 cuti boleh pi..:D

      Delete
  12. kejap ganung, kejap nismilan, eh eh ada pulak 'teman' selit ? hahaha. i like i like ! gigih haku eja seketol2. miahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..aku malas nak delete balik..tu yg aku belasah jer nismilan dgn perak sekali jalan..1 malaysia meh..hahaha

      Delete
    2. dah sampai ganu, patah balik nismilan naik ke perak lepastu ganu semula. nasib baik tak singgah Johor kalau tak memang haku sangkut kat Johor terus tak kuasa nak ke Ganu balik. hahaha..

      Delete
    3. kalau johor aku terus masukkan muor ek? hahaha

      Delete
  13. Replies
    1. aku nampak huruf 'n' kat belakang jer, terus aku convert jadi 'ng'..hahaha

      Delete
  14. bila aku tgok je tajuk tu ada terengganu.. kemain gigih aku bukak.. mula2 aku baca.. H ni nak ckp ganu ke klate? Sbb ko ckp klate pun dah x brape nak klate sgt.. So bila ckp ganung confius jap.. hahahaha.. Mujur aku pahang je nape hok mung nok kabo dalang entri ni..

    Aku tak pro lagi ckp ganung even ak ni orang ganung.. jeles aku tgok org cakak ganung.. membe aku yg stay kat ganung tu dah taleh masuk gear klantan kot.. kerah jah lidoh dye..weeww! Agak kalau org kedah ngan n9 bace mmg pening itik kot..

    tahniah H! gigih betul kau siapkan entri ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku ni newbies, mana la nak tau bahasa tganu ke klate..aku main belasah jer ikut suka hati aku..hahaha

      Delete
    2. payeh org mana sebenarnya ni? konpius. ganung celup ker? :p

      Delete
    3. payeh tu zomba..kehkeh

      Delete
    4. ganung celup ? hahhaha... kelantan + ganung celup kot... zomba pun ye jugak...

      Delete
  15. Dungun memang harga makanan mahal gila. Fie kan study di Uitm Dungun dulu, tiap hari habis lah rm15 untuk makan tghari dan malam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu H duduk kat bukit besi..kira macam kawasan kampung jugak la..kat situ makan asal boleh jer, sebab tak banyak pilihan..jauh kot nak pegi makan kat dungun..hehehe

      Delete
  16. penat memahami dak mengikuti cara ianya ditulis..siap mulut herot2 lg..=D

    ada mendo pahe, ada mendo x pahe..
    *pahe dok??

    ReplyDelete
    Replies
    1. ambe pahe lalu..mung pahe dok? hahaha

      Delete
    2. pahe sikit jaa..hok len lantak r..=P

      Delete
    3. pahe sikit tu kira okey la husna..:D

      Delete
  17. bahasa apakah? haha.. mana dapat words2 tu semua H? kalau dengar ceramah ustaz azhar idrus chic na boleh pahang lagi. ni lagi advance dr UAI. kihkihkih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni ustaz H cikna oii..
      ofcoz la lg advance dr ustaz UAI..dia boleh kecek suma bahasa.hehehe

      Delete
    2. kecek? apa tu? kecek makanan Ai ke? :P

      Delete
    3. a'ah...
      sejenis makanan berupa santapan tu.muahahaha

      Delete
    4. kecek tu 'cakap' bahasa kelate H. huhu..

      ai, kawe dok kenal pong ustaz H. :p

      Delete
    5. owh..ingatkan kecek makanan..hahahaha

      Delete
  18. nt sy dtg blog ni lg ye..bc kali kedua utk pahamkan..skang msh xpaham.. LOL

    ReplyDelete
  19. haadui, H. Sila gunakan nahu yg betul..kekeke.. tula, betul ckp chic na, yg ustaz idrus, boleh hadam lagi, yg ustz H ni, terus fenin..
    tapi dasat juga komen kat bundle kemah keming = mantap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni bahasa tganu kelas tinggi tau..tu yg Ha x faham..:P

      Delete
  20. H..mu beli kat kerani mu ja ka?
    untuk Ai xdo ka? Ai pun nk jugakk :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ambe takdop pitih boh..toksir beli ko mung..hehehe

      Delete
    2. hok aloh...takdop pitih pulokkk :)
      mu beli hak murah pong xpa..hahaha

      Delete
    3. kahkahkah.. lawak ah demo. :D

      Delete
    4. hokaloh..amareka mung..:P

      Delete
  21. aptutlah tulis ganu.. g upenya.. kesimpulan terus bahasa biasa yea.. selamat paham jugak baca..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..bila2 kalau aku balik tg malim, aku tulis bahasa perak ea..

      Delete
  22. uit..ganung tak kan jadi ore...haha...bahasa rojak la..

    ReplyDelete
  23. Na na na na na <-- egt kan buat entry untk Na

    okay H seriously yang ayat ni je Na paham ---> Kesimpulannya, pegi Terengganu tadi rasa macam balik kampung pulak. Lagi-lagi bila singgah kat Bukit Besi, tengok UiTM kaler purple, lepak tepi tasik, tengok waterfall, ada awek cun lalu, rasa macam taknak balik pulak..kehkeh.

    so na cmmnt berdasar kan pix je laa.. WAHHHHHH BEST NYEEEE!!! hihihi seriously H na x faham ayat tu smua ;)) ape pun H hebat sbb bole buat entry dlm dialect terangganu BROVOOO!

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..ni bukan betul2 dialek terengganu pun..main belasah ikut suka jer ni..hahaha

      Delete
  24. hahahhaa.. rasa cm over sgt loghat ganu H nih.. lagi dasyat dr loghat sbnar.. hahaha.. alaaa, nape x lawat kite lat unisza? :( keh3..

    ReplyDelete
    Replies
    1. erks..dahsyat tang mana pulak? rasa macam dah rosak abis dah..-_-"

      Delete
  25. hahaha.... aku faham dan aku gelak aje... maafkan ambo.. :D :D
    dah bercampur kelate ngan ganu....
    memang pelik bila orang luar try cakap ganu...

    aku tak pernah naik bas tu dan tak pernah pun nak pergi taman tamadun islam... btw, mak ayak aku orang ganu... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..mana la aku tau bercampur ke tidak..yg aku tau, memang konfem2 banyak yg salah..kehkeh

      bas tu aku xde la teringin sangat nak naik..tapi taman tamadun islam tu, aku memang nak pi..:D

      Delete
  26. berhati2 aku baca. haha. nasib pahang tidak kelaut duduknya. kira terror juga la ko H pandai gak cakap ganu ni. kalau aku? kekgi bunyi ko lain. hahaha.


    terengganu memang bersih...1st time aku g rasa kagum gila. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..ni bukan cakak ganu ni Aien..entah bahasa apa aku hentam pun aku xtau..jadi rojak dah..:D

      Delete
  27. haha.. lawak betul nak baca satu2 ayat2 tu..
    sume loghat kau campor habes.
    percubaan yang baik .
    aku ore klate nih pun tersangkot2 nak faham ape yang kau kata. kehkehkeh..

    ore luar kalu kecek ganu or klate meme xsedak bunyi.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Farah, kalo khaty ckp ganu guane pulok? rase nye mung dok pahang teruh.. hahahaha

      Delete
    2. dia org kelantan la..bukan pahang..grrrrrr!!!

      Delete
    3. kahkahkah.. memang aku menganga la kalau kawan kite sorang tuh kecekk ganu..

      H, aku ase ade kekeliruan di sini.
      pahang tuh maksud die... faham in ganuu.. wakaka..

      Delete
  28. haha..aku kne bce byk kali bru phm..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhh..rajin ko baca banyak kali ea..nasib baik faham..kot..:P

      Delete
  29. pening baca encik H ckp ganuuuuuuuuuuuu!!!!!

    HENTIKANNN plss!!

    ReplyDelete
  30. panda mung kecek ganung. sedak weh derak terrr.hikss

    ReplyDelete
  31. assalamualaikum. aduhai Encik H. lucu sangat awk ni... tu, bukan fully terengganu kot..campur sekali dengan kelantan^^ :) tapi.dakpe.thumbs up for the try^^ :) *pegi lah taman tamadun.boleh solat kat masjid kristal.. :) lawa dan selesa iA :))

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top