Header2

• 31 January 2013 •

Domain Tiba-Tiba

Ceh..macam ada orang kisah jer kalau tajuk entry aku sekali lagi berakhir dengan perkataan Tiba. Okey itu jer intro untuk entry ni. Kes takde idea nak buat intro..kahkahkah.

Beberapa hari kebelakangan ni, aku rasa semua orang pun tau domain dot my ada problem. Susah nak diakses atau tak boleh nak diakses. Aku takde la sampai tahap mengkaji sangat sebab musabab dia. Cuma ada terbaca sikit-sikit jer la. Kononnya diorang tengah upgrade server ke apekebende ntah.

Aku mula perasan permasalahan domain ni sejak 26 Januari 2013, time aku post entry Terbitan Tiba-Tiba tu. Tak sampai setengah jam lepas aku post entry, terus blog aku takleh nak diakses. Liyaa tanya aku, Payeh tanya aku, Aien tanya aku, Nur tanya aku, Farah tanya aku, Rapunzel pun tanya aku. Jawapannya, idak ler teman tau. Dah aku pun takleh akses, aku tak terkejut la kalau orang lain pun takleh akses..hahaha. Adil dan saksama yer tak?

Tapi aku ada nampak la tutorial untuk setting DNS. Tukar ke 8.8.8.8 dan 8.8.4.4, pastu kita akan dapat akses blog-blog yang menggunakan domain dot my. Siapa yang dah tukar jer la boleh akses, siapa yang tak tukar tetap jugak takleh nak akses. So sebagai salah satu program khidmat masyarakat, aku kongsikan jugak tutorial ni walaupun aku tau korang bukannya nak tengok..kehkeh.


Berbalik kepada cerita asal. Sebagai backup plan terhadap domain dot my tu, aku pun beli satu lagi domain iaitu www.capital-h.us. Tujuannya untuk standby jer sementara domain dot.my tu belum boleh diguna. Dan nampaknya hari ni domain www.capital-h.my dah boleh kembali beroperasi seperti biasa. Indirectly means yang aku sekarang dah ada dua domain name. Bukannya kes tamak, cuma aku fikir kalau la tiba-tiba salah satu domain tu ada problem, domain satu lagi akan cover blog aku seperti biasa.

So aku nak bagitau yang sekarang ni, kedua-dua domain tu boleh diguna dan akan pointing kepada blog yang sama. Itu saja. Nampak kan? Kes tak tau nak buat ending macam mana..hahahaha.

p/s: kan best kalau aku ada domain capital-h.me..sebab ME tu sendiri dah melambangkan nama pesbuk aku..kehkeh.


145 comments:

  1. H, aku nak add ko kat Fb, ko approve tau.. hahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..mana aci main force camni..kot yer pun kenalkan la dgn fatma izyan..hahaha

      Delete
    2. Aci laa, x aci tau x approve! hahaa.. nanti gtau kat fatma.. :(

      Delete
    3. sbnrnya drpd aritu lagi dah nampak pesbuk Fatma..:D

      Delete
    4. nak add H jugak nih. Accept tak? hahaha...

      Delete
    5. Aku je yang tak tanya ngape takleh masuk blog ko, mungkin sbb aku pun tak perasan pun akan kegagalan server itu.

      Maju la ko skrg ada 2 domain. Tak membazir ke? *maafkan aku yg tak tau apa2 pasal kedomainan ni. hikhik.

      Delete
    6. kak yana: errr..errr..jangan tanya camtu..susah la nk jawab..hahaha

      lyd: nak kata membazir tu, mungkin jugak..sebab dua2 domain tu pointing pada blog yg sama..tapi maybe sebab domain yg 1st tu free, tak terasa sangat la..domain 2nd tu rm29..

      Delete
    7. Ko nampak sbab kat blog dia ad Fb dia kan? hahaha..

      Delete
    8. tak la..sebab dia ada komen kat fb ko..:D

      Delete
  2. onie tak berani pakai domain lagi,tatau pasepa,huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. takut tiba2 server down pastu domain ada problem ea? :D

      Delete
    2. hahaha..itu la risikonya..dah rasa aritu..:D

      Delete
  3. mmg hari tu aku nak bukak tp xleh..tp xde lah rase rindu ke hape. i ok je. haha :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaaa..xbaik tipu2 tau..ngaku jer dah la..hahaha

      Delete
  4. jadi pasai entry hang la satu domain lingkup. nextime hati2 ngan tiba-tiba. tetiba :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..aku ke yg bersalah dalam hal ni? hahahaha

      Delete
  5. Tindakan yang bijak H...
    standby je kan..mana tahu kalau jadi mcm hari tu..

    oh ye...ada blogger ngadu dekat Nur, katanya sejak domain dot my tu problem...UV dia turun mendadak...

    UV H macam mana..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. UV tu ultraviolet..kira mcm yg keluar iklan tv tu la..UV Protection kalau x silap..:p

      Delete
    2. UV = Uniques Visit la H....

      Jejas ke tak...?

      Delete
    3. jejas la kot..sebab xleh nak bukak blog..5 hari xleh bukak boleh jatuh mendadak pageview tu..

      Delete
    4. 5 hari eh..?
      Nur rasa macam kejap jee...
      Mgkin sbb H tukar ke blogspot kejapkan hari tu...

      Delete
    5. 5 hari la..start smlm baru la boleh akses mcm biasa :D

      Delete
    6. Nape eh..H xbeli domain dot com...?

      Delete
    7. sbb .com, .net dgn .org tu dah ada org lain beli :D

      Delete
    8. oooo...gituww..!

      Nur datang nak beli TALI...

      Boleh...?hahaha

      Delete
    9. erkk..tali xde..kedai dah tutup..hahaha

      Delete
    10. xpe..esok datang lagi...
      ahahahahha

      Delete
    11. esok tauke kedai dah cuti..sambut CNY..-_-"

      Delete
    12. Haipp..! CNY tahun ni xde..
      *__*

      Delete
  6. erk erk erk.. malu lah i kalau soh bukak, hakhakhak..
    tiba-tiba nak persoalkan tiba-tiba tu.. kenapa ye, ehh ni bukan soalan. saje nak sembang kosong je

    ~lalalala, pe yg aku merepek kt atas tu sungguh aku pun tak tau.. Salam Khamis malam jumaat incik H :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenapa? kebetulan jer kot..xde makna apa2 pun..hahaha

      Delete
  7. aku tak paham sepatah haram pun pasal domain2 ni. kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe nana..aku pun bukannya faham sgt..main taip jer ni sebenarnya..hahaha

      Delete
  8. Replies
    1. apa tu? nama bopren ara ea? hahaha

      Delete
    2. tersedak mak jemahh. bopren? jangannn.kang ramai pulak yang silap paham nanti. agak-agak kalau add ME kat fb, dia approve tak?

      Delete
    3. susah jugak nak agak2 benda camni..zzzzz

      Delete
    4. dakpe2. kedekut dengan kite kan. kite nanak tegur awak patblas minit. tengok lah. kite nak bagi awak jelingan maut 15 das.

      Delete
    5. diskaun sikit xleh ke? hahaha

      Delete
  9. ohhh . blogger tegar berdomain ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. erks..hai Amy..sila beri tunjuk ajar..:D

      Delete
  10. Tak habis dengan tiba tiba kan. Hahaha. Memang lah domain kaum, sarah dan few bloggers yang aku nak BW hari tu tapi tak dapat akses. Dah agak dah masalah nie

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..okey2 ini last untuk tajuk entry yg berakhir dgn tiba-tiba..kot..:p

      sarah tu siapa fie?

      Delete
    2. Takkan ini 'tiba-tiba' yg terakhir kottt..

      Delete
    3. yer la..ni yg terakhir..kot..hahahaha

      Delete
    4. kott.
      Tapikan ade byk tajuk lagi entry 'Tiba-tiba' yg belum siap...

      Heeeeeeeeeeeeee.... :p

      Delete
    5. erkk..banyak ke? contoh? :D

      Delete
    6. Mereng tiba-tiba..
      hilang tiba-tiba....
      tak tiba-tiba...

      taiba-tiba-tiba-tiba....
      macam2 laa...yg boleh di-sangkut-pautkan dengan tetiba ni..

      Delete
    7. taiba tu adik beradik taliban ke Nur? hahahaha

      Delete
    8. adehhh....!
      Typo laaaaa...

      tapi boleh juga nak di adik beradikkan dengan taliban..
      hahhaahah

      Delete
    9. haish..dah belajar ABC hari2 pun typo lagi..:p

      Delete
    10. hahahahahahaha...
      kena study gigih lagi lepas ni..

      Delete
    11. bagus..belajar rajin2 ea..dah besar nanti jadi askar..

      Delete
  11. perghh..blogger sejati ko..siap beli 2 domain..takut peminat tertanya2 ye dak..kehkehkeh..

    pakai domain dah ok beb..tp nama kat domain ko tu tak exclusive sgat untuk ko aku rasa..cuba google kalau tak caya..banyak sangat dah ade capital H tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku tau..sbb aku pernah google jugak..hahaha

      maybe sbb domain .com, .net and .org tu dah ada org lain register kot..tu yg domain aku jadi tak ekslusif..

      tak pun maybe sebab SEO diorang mantap..pastu aku pulak jenis bukan kisah sangat pun pasal SEO ni..tu yg aku agak terkebelakang..

      Delete
    2. lepas ko tukar dot my tu takleh ekses guna blogspot terus ke kalau dot my prob?..susah2 je beli lagi..

      Delete
    3. kalau aku delete domain dot my tu kat setting, boleh la org akses guna blogspot..tapi cuma utk org yg letak link blogspot kat dalam bloglist la..contoh macam ko, liyaa, syida, chuu dll..

      tapi kalau kat bloglist tu letak link dot my, diorang xleh nak akses bila domain tu problem, even aku dah tukar balik ke blogspot..

      errr..aku pening baca apa yg aku taip..hahaha

      Delete
    4. Link kat bloglist dea bukan akan tukar automatically ek bila org tu tukar link?

      Delete
    5. inject jer skit SEO kod..nanti lead balik blog ko..

      Delete
    6. memang la..utk korang yg follow sejak zaman blogspot tu rasanya takde apa masalah..sebab link tu akan berubah secara automatik bila aku tukar domain..then bila aku delete time domain dot my ada masalah, kat bloglist korang still ada link blogspot..

      beza pulak bila org follow lepas aku tukar domain..sbb diorang follow domain dot my..then bila aku delete link tu utk kembali ke blogspot, diorang xdapat apa2 update dah..hehehe

      apesal aku rasa sungguh2 sgt esplen kat kau ni..grrr

      Delete
    7. Bagus la esplen sungguh2. Baru aku paham. Ni kalau aku tanya, kau jawab maen2. Grrrr. Dah la aku memang tak cukup ilmu. Maken terumbang ambing la aku dalam persoalan demi persoalan (d)

      Delete
    8. cewah..ayat kemain..terumbang ambing dalam persoalan demi persoalan..hahahaha

      Delete
  12. hai M dot E. hahaha. dua2 domain boleh guna pakai elok la..kot esok rasa nak klik yang dot my lusa pula nak klik dot us. mana2 pun boleh kan. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..hai A dot R..-_-"

      haaa..harap2 tulat boleh klik yg dot me pulak..:p

      Delete
    2. hamboih sampai 3. cukup la 2...ke nak 4?? :P


      #boleh ke ada 4 domain sekaligus point pada blog yang sama??

      Delete
    3. kalau boleh nak 4..tapi 3 jer cukup la..hahaha

      boleh jer 4 domain tu pointing pada blog yg sama..even 50 domain pun boleh..:D

      Delete
  13. ade juga dengar kisah ni..ade tu sampai nak tukar pada blogspot semula.. apa kata domain lagi stu tu sedekah kat sya hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..mana boleh main bagi2 camtu..sebab nanti blog kamu pun jadi capital-h jugak..:p

      Delete
  14. Lalalalalala. Tak tau nak komen apa. Aku ni lagi la, noob pasal domain ni. Yg aku tahu, mmg baru ni blog kau, blog Kopi Pasta tak boleh nak bukak time aku sakan nak blogwalking. LOL. Macam nak cium laptop je, geram aku ! HAHAHAHAHA, Okay yg tu over :D

    Welcome back ! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..nampaknya skg ni masalah tu wujud balik..domain .my xleh nak diakses..zzzzz

      Delete
  15. Bukan ke masa takleh access tu then kau boleh tukar link pada blogspot wat sementara? Apsal tak wat camtu je? Aku kurang paham. Lagipun kalau aku tanya kau asyik jawab maen2 je. Grrrrr. Kau kan kaunter pertanyaan (d)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sbnrnya just after aku tau domain dot my tu bermasalah, aku dah beli domain dot us..tapi sebab menunggu setting domain dot us tu lama sgt, aku guna link blogspot jap..

      Delete
  16. Wah, semakin advance yer sekarang. NAL yang x faham pasal domain ni.. Hope boleh dijelaskan disini.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..domain ni kiranya utk URL blog kita la..mcm NAL skg ni kan guna http://nyteamlife.blogspot.com/ kan? so bila NAL guna domain sendiri, URL tu mungkin akan jadi http://www.nyteamlife.com/

      Delete
  17. Rugi kalau blog xleh akses...awek ramai tu..nantikn xterlayan..ramai merajuk kt H..hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..hahaha..xkan la blog xleh bukak pun diorang nak merajuk bro..:D

      Delete
  18. sy cume leh buka yg .us je.. yg .my leh buka wktu lunch hour.. kena block.. haishh..


    apa nama fb, nk add ni.. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohoo..ofis block domain .my ea? tapi kenapa domain .us dia lepaskan pulak ea?

      Delete
    2. bkn mcm tu.. maybe sbb blog awk ada link dgn fb atau twittwer, so leh detect.. terus block blog ni.. mcm tu la..

      Delete
    3. wahhh..tak aci la camtu..kira ofis awak xsuka kat blog saya la ni..hehehe

      Delete
  19. oh la la... tiba-tiba, aku baru tahu pasal masalah domain dot my ni...
    so, sekarang dah boleh akses la ye... selamat... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. skg, waktu aku reply komen ni, domain dot my tu xleh nk diakses dah..hahaha

      Delete
  20. gigih nye pakcik beli domain.

    dan..

    hai. selamat pulang. kehkehkeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..hai makcik..selamat kembali ke blog..hehehe

      Delete
  21. orang kaya...tu yang mampu beli domain.... huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. heppp..siku tengkorak tu kang haaa..grrrrrr

      Delete
    2. dah la kite ni tak de daging, tinggal tengkorak je... lagi dia nak siku kite... huuu.. sampai hati H... sob sob sob..

      Delete
    3. ceh..menangis konon..jantan tak tau malu, kawen 1 sen tak keluar uang..pergi kao menangis di sana..:p

      Delete
  22. ko tak halau kupu-kupu yg dtg tadi eh? .... patut pun Okje datang ni hehe...

    Entahlah H...malas nak pikir pasal domain sebab tak tukau !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..sebab aku tau kak nom nk dtg, tu yg aku xhalau kupu2 tadi..:p

      Delete
  23. ok, SKl x tak tau apa-apa pun pasal domain nih..hiewhiew...mohon H add kami...kehkehkeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami xdak pesbuk la..camna kami nak add ampa? :p

      Delete
    2. betui la..kami xdak pesbuk..apa pesbuk ampa? meh kami tengok sat..

      Delete
  24. retis2 jer H sampai beli2 siap .........
    tuh aku mls nak tukar pape sbb nty tak pndai guna payahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..mana ada retis ima..domain murah jer..-_-"

      Delete
  25. nasib baik saya guna blogspot sahaja, klu x pening gak nak memikirnya, al maklumlah rabun IT.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. terpulang masing2 sbnrnya..ada org yg lebih pentingkan originaliti blogspot tu..so lebih senang guna link asal jer berbanding domain lain..:D

      Delete
  26. ohh camtu... actually tak faham pun. :I

    kenapa tak beli .me?

    ReplyDelete
    Replies
    1. chicna tak buat kek la. itu coklat. Patrick xde. mohon request kartun lain. :p

      Delete
    2. mmg ada cadang nak beli domain dot me..tapi nak bayar payment tu macam leceh jer, kena paypal ke visa ke ape ntah..xleh guna perbankan internet..nk beli yg bleh guna perbankan internet rasa macam mahal sgt sampai rm100..rugi jer beli mahal2..:D

      Patrick xde? Shinchan ada x? hehehe

      Delete
  27. tau xpew..aritu domain dot.my tu tgh ada probs.. smpai ada yg tukar blogspot balik..tp aritu nmpk gak tutorial ni kat blog inaniey...hehehe..

    oh yer, tntg penggunaan IA dan IANYA tu, takkanlah aku nak marah...mana ada marah.. takpew kita sama kongsi2 ilmu..
    tntg knyataan encik H..

    mmg NYA ada dua fungsi..
    1st - kata ganti nama diri ketiga
    2nd - kata penekan..
    contoh: Pokok durian itu nampakNYA akan berbuah lebat..

    jd, tidak ada istilah utk menguatkan kata ganti nama diri ketiga IA dengan NYA menjadi IANYA..sebab apa? IA tu sendiri sudah mewakili org yg dituju dan ia dan nya merupakan berada dlm kumpulan yg sama iaitu kata ganti nama diri ketiga...

    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. nampaknya domain dot my dah ada problem lagi..hahaha

      Delete
    2. mujur ade backup ye dak...
      bagus gak ade 2 domain..
      boleh tukar2... :)

      Delete
  28. perghhh sanggup beli domain satu lagi tu.... apapun, sekarang dah okaykan.. Alhamdulillah... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. murah jer ena..tu yg beli..skg ni domain dot my macam dh kembali bermasalah..:D

      Delete
  29. Replies
    1. erkk..tiba2 aku tertanya camne lagu tu..sbb aku xprnah dgr..hehehe

      Delete
  30. cehwah..kita ni dah macam berdebat plak..tp, takpew..ko xkisah kan? hehe..
    ha, tadi aku dah check internet, dah tanya lect aku..
    mmg ada percanggahan pendapat tntg penggunaan IANYA ni... ada yang kata boleh.. tapi rata2 kata tak boleh...

    sebab IANYA sudah menjadi kesalahan UMUM (means ramai yang dah guna IANYA ni)...lgpun sebarang rujukan berkenaan pembentukan kata (Morfologi) dan Pembentukan Ayat (Sintaksis) kena rujuk sumber yang sudah disahkan iaitu Tatabahasa Dewan yang ditulis oleh Nik Safiah Karim dan lain2..
    Dalam BM, bukan sekadar Kamus Dewan sahaja, malahan kita juga ada Tatabahasa Dewan dan pelbagai sumber rujukan lain... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohoo..silap aku la kot..xpe2..hehehe

      Delete
  31. lupa plak nk tambah..
    aku pun tak pakar sgt bab2 bahasa ni..tp still belajar lagi..
    hope ko tak kecik hati dgn apa yg aku hurai sblm ni yer...
    terima kasih krn sudi berkongsi pendapat... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. time kasih cikgu..aku pon selalu guna perkataan ianya tu..pasni taknak guna lagi...

      Delete
    2. eh xde hal la..nak kecik hati apanya..dah ko hujah based pada fakta, aku pun baru tau jer kot..hehehe

      Delete
  32. xkisah la weh domain apepon janji pembaca ko still ingt jalan nk p blog ko heee

    ReplyDelete
  33. Replies
    1. erks..hai cik nafisah #_#

      Delete
    2. tula. apa nama FB H eh? nak add pun tak boleh.. =,='

      Delete
    3. nak add jugakkk...!
      :p

      Delete
    4. pesbuk xdak..dah kena curik..-_-

      Delete
  34. tula pasal.. masa nak baca blog ko kn aq xbleh masuk.. aq ingt ko xnak aq terjah blog ko ... aq yg bajet harapan plak ckp mcm tu. kah3...

    aq ada dgr jgk, pasal .my ni selalu la ada masalah.. aq nak tau jgk masalah dia apa... rupanya masalah dia mcm tu ea?? ekekeek... masalah mcm ni akan selalu terjadi ke???

    sekian dari laporan saya..

    lina

    ReplyDelete
    Replies
    1. mentabah la lina..hahaha

      aku xsure la masalah ni slalu jadi ke tidak..tapi lately ni macam kerap jer..maybe server xstabil kot..

      Delete
  35. tak perasan blog H tak boleh masuk.. sbb setiapkali klik, boleh je masuk. mungkin masa dia tak boleh masuk tu bukan time klik.. eh, apa ku cakap nih.. faham kot.. hehe.. esok rasa mcm nak ke beserah. papehal, me roger.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. maybe sebab time Ha klik tu, H dah tukar domain kot..

      Delete
  36. ari tu yang dot.my semua xblh masuk an..nasib baik dya xtukar domain jadi dot.my

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah..lately ni domain dot my tu macam asik ada problem jer..xtau bila nak okey..

      Delete
  37. Fuyoo baru seminggu Na takde dah ade 2 domain..pasni Na xde 3 hari H ade 30 domain.Canggih laa H ni =D

    HAHAHA
    gurau je H..
    jgn maree

    ReplyDelete
    Replies
    1. erks..banyak sgt sampai 30 domain tu..hahaha

      Delete
  38. aku pnya pun rosak hari tu,,, panas betul,, sampai 3 hari kot,, nasib baik blog personal.. traffic ciput,, kot boleh bayangkan tak kalau blog tu blog perniagaan besar-besarn,, rugi amat wooo 3 hari tak leh function,,, lama kot sampai 3 hari baru nk setel,, so aku nak sambung rajuk,, tak nak guna domain dah. biarla tak seo friendly ke hape ker,, janji tak sakit hati,, blog personal je pun,, apa ada kisah,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..bak la domain kau tu bagi kat aku..:p

      Delete
  39. dua sekali domain jalan...wuu....belum hadap lagi nak berdomain2 ni...(sebenarnya tak reti pun...kih3)

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..dah ada dua, kena la jalankan dua2..kalau x rugi jer bayar..hehehe

      Delete
  40. tudiaa..sakan noo..haha..
    support utk husna plak..=P

    ReplyDelete
    Replies
    1. husna nak support camne? hip hip hooray boleh? :p

      Delete
    2. kasi domain seketul..muahahaha..=D

      Delete
  41. aku xsempat nak bgtahu xleh akses ko nya blog sbb aku pun xon9.. =P

    ReplyDelete
  42. Waktu bulan jan ramai pengguna domain.my ni ada masalah takleh akses.. hehe, mekasih tepek video tu.. dulu selalu jugak pakai kalau ada website yang tak boleh akses, tapi lupa balik berapa nombor nak kena tukar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..aritu mmg byk domain dot my xleh diakses..huk2

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top