Header2

• 14 January 2013 •

Evolusi

Beberapa tahun yang lepas, teknologi maklumat adalah suatu perkara yang tak tercapai dek akal oleh budak-budak belasan tahun seperti aku. Apatah lagi dengan kemampuan keluarga yang tergolong dikalangan rakyat berpendapatan rendah. Usahkan kata kemudahan internet, usahkan kata sebiji komputer, seekor mouse pun kami tak ada.

Dah komputer tak ada, apakejadah nak beli mouse ye dak? hahaha..

Waktu tu, segala komunikasi berlaku secara manual. Nak baca paper manual, nak bayar bil manual, hatta nak bercinta pun masih gunakan cara manual. Main tulis-tulis surat, selit-selit surat kat dalam buku text, buat-buat pinjam buku latihan dan macam-macam cara lagi. Kad jemputan perkahwinan dan kad raya pun sama, berlaku secara manual - by hand. Tak kita la sama ada by hand sendiri ataupun by hand posmen. Yang penting by hand.

Sekarang ni zaman dah berubah. Zaman facebook dan twitter. Aku tak pasti sama ada budak-budak sekarang masih ada pengalaman tulis-tulis surat cinta. Mungkin ada lagi kot, agaknya. Tapi yang aku perasan, tradisi dah semakin berubah dalam tatacara menghantar kad jemputan perkahwinan dan kad ucapan Selamat Hari Raya. Sekarang ni senang, buat satu event dan kemudian invite saja semua. Atau buat satu kad raya dan kemudian tag saja semua.

Aku tak kata cara tu salah. Bak kata Hainom, Ok jer. Silap-silap bila aku nak kahwin dengan Shinta nanti, aku pun terikut-ikut untuk buat cara yang sama. Kan Nong kan? kahkahkah

Satu lagi yang aku perasan sejak adanya facebook ni, orang dah tak payah susah-susah nak ingat birthday kawan-kawan lain. Kalau dulu, tepat pukul 12.00 tengahmalam dah ada SMS dan panggilan masuk, wish macam-macam sempena pertambahan usia. Tapi sekarang ni, semuanya dah tercatat kat facebook. Tak kira la itu tarikh lahir sebenar ataupun tidak, orang yang tak rapat dengan kita pun akan wish untuk birthday kita.

Aku? Aku mengambil langkah bijak untuk tipu tarikh lahir sendiri..kehkeh. Contohnya kalau tarikh lahir aku 13 November, aku akan tulis pada 14 November. So that, siapa yang ingat akan akan wish pada tarikh yang sepatutnya. Dan siapa yang tak tahu atau tak ingat, akan wish pada tarikh yang selepasnya. Then pada masa tu aku akan komen, "hahaha..dah belated weh". Bijak kan aku? kahkahkah..

Untuk orang lain ingat birthday aku, rasanya itu bukan suatu perkara yang penting. Tapi untuk aku ingat birthday orang tertentu, kebolehingatan aku bergantung sama ada seseorang tu mampu untuk menjadi orang yang penting. Ada ke perkataan kebolehingatan? Ah, anggap ada jer sudah. Sekian.

p/s: esok birthday Kak Yan..besday korang pulak bila?


214 comments:

  1. so, boleh bagitahu semua peminat awak, bila birthday awak? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..besday saya dah lepas..hahaha

      Delete
    2. dia nk konfiuskn..kalau bgtau, nanti xder la konfiusion lagi.

      Delete
    3. hahaha..kalau aku bgtau nanti tahun depan org wish..x pasal2 aku mintak hadiah kang..:D

      Delete
    4. Bday aku 5 mei.

      Aku perasan jugak, bila dah ada bday reminder kat FB, bday aku dah jadi agak suram sebab tak dpt sms kat henfon. Kalo dpt pun hanya dpt notification FB je kat henfon. Sedih plak rasa. Dah wish pun dah tak semeriah dulu. Kata2 panjang berjela semua dah takde. Yang ada hanya wish 'hb'. Pemalas tak pemalasnya kawan2 aku. Ceh.

      Delete
    5. hahaha..tu la pasal..'hb' tu memang post paling malas kot..sehabis ringkas dah dia tulis..

      Delete
  2. birthday saya dah lepas,hahaha... bab2 ingat tarikh lahir orang mmg onie lemah,haha....mujo ada fb tolong ingatkan,kihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..saya xde la sampai ingat besday semua org..cuma certain2 person jer..:D

      Delete
  3. Tak kiralah secanggih mana peredaran zaman sekrang ni..mana yg rapat dengan nur tu, nur nak diorg sendiri jumpa nur jemput ke majlis diorg.. Kalau by sms..fb..twiter ni.. Mungkin tak pergi kot..!

    Besday Nur bulan 7...
    Jangan lufe wish eh..
    Hehehehehehe...!

    H bila..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiseh siap bgtau bulan 7...Cikna pun bulan 7..
      Ai bulan 8 H.hahahaha
      ingat tau.kahkahkah

      Delete
    2. Nur: dah lepas..:p

      Ai: knpa Ai bulan 8 pulak? anjak pi bulan 7 xleh ke?

      Delete
    3. Ai...bagitahu je bulan 7...
      bape haribulan, biar H cari sendiri..hahaha.
      kalau nak wish sepanjang bulan 7 tu pun boleh.. :p

      H, coming soon eh, xlepas lagi...


      Delete
    4. erks..kat pesbuk masing2 ada tulis x? :D

      Delete
    5. Ai sj je x nak anjak p bulan 7..bior bln 8 ;p
      bior muda dr Nur n Cikna..kahkahkah

      pesbuk Ai xdo tulis..dlm diary ado lah.hahahaha

      Delete
    6. pesbuk xde....twitter ade laa..hahahaha.. ;p

      ai..pusing kot mana pun,
      nur tetap muda dari ai...
      kekekeekekekekeke.. :p

      Delete
    7. alah..bosan tau Nur nih..
      tang mn ada ai kat situ lah ada ja dia..
      alah stakat setahun pun nk kira ka..cincai lah..hahaha
      eh Nur..yg pastinya kita smua muda dr H kan..hahahaha

      Delete
    8. elleh macam la xtau..sorang tu lahir 25 julai..sorang lagi 8 ogos..hahaha

      Delete
    9. erkkkk
      hahahahaha..salah2

      Delete
    10. Tettt..!

      Salah tu...!

      besday nur dekat2 dengan cikna...
      haaa...tahu ke.... :p

      Delete
    11. alah Nur..
      besday H 13 hb..br je lps :)

      Delete
    12. oh yee..!

      Happy belated Besday H...!
      :)

      Delete
    13. haaaa..besday chic na 29 Julai..:D

      Delete
    14. besday nur dekat2 dengan cikna la..hihihii... :p

      Delete
    15. kan dah taip kat atas tu..25 julai..hehehe

      Delete
  4. zaman dah berubah..satu lagi kalau ko perasan tren sekarang..konon kalau nak jumpa member2 lama nak sembang la sangat..tp bila jumpa masing2 dengan hp, tab, twitter,fb, and wat the hell..hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa tu la..ini lagi 1 hal..kunun jumpa member2 lama tapi masing2 sibuk buat hal sendiri..macam apa ntah..kehkeh

      tu jenis yg update status or tweet 5 minit sekali kot..

      Delete
    2. sebab tu saya tak suka pegi reunion atau apa2 gathering kawan2 lama. sebab masing2 sibuk duk main fon la, update status la, snap pic then terus sibuk nak upload. tak boleh nak tunggu balik rumah dulu ke nak upload2 pic bagai tu. alahaiii~ tak masuk y jenis bawak kekasih hati terchentaaaa lagi. orang duk bkumpul dengan kawan2, depa duk sibuk berchenta. macam takde hari lain nak dating bagai.

      sekian, terima kasih.

      Delete
    3. kadang2 bila dah lama xjumpa, ada yg jenis nak show off kot..nak tunjuk fon dia..nak tunjuk pasangan dia..nak tunjuk apa yg dia ada and macam2 lagi la..tu yg jadi camtu..hahaha

      Delete
    4. ha'a kan. macam orang tu la. 10x tanya nama pun sampai ke sudah tak jawab kan. mohon terasa.

      peduli apa jawapan takde kaitan dengan entri pun -.-

      Delete
    5. hahaha..nama kan memang tak termasuk dalam pakej pertanyaan..:p

      Delete
    6. ah. shut up you. uwerkk! :p

      Delete
  5. bila birthday youu, hehe... nak tandatangan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. uik sopannya..besday i dah lepas la Mad..hahaha

      eh sejak bila pulak besday kena bagi tandatangan ni?

      Delete
  6. bfday aku, aku ad post kat blog haritu.. hohohoho... bfday ko bila h? O_O

    ReplyDelete
    Replies
    1. besday aku dah lama lepas la Emma..:D

      Delete
    2. dah lama lepas?? tahun ni baru je datang H.. ko lahir bulan 12 ke? -_- ke bulan 2? haha

      Delete
    3. errr..kalau aku kata baru lepas, rasa macam senang sangat kau nak detact..tu yg aku jawab dah lama lepas..hahaha

      Delete
  7. Kawan aku suka tipu birthday dia, kami yang bestfriend tahu lah tapi orang lain tu. birthday dia tu dah 5x setahun. hahahhaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..aku dulu camtu la fie..tiap2 bulan kot aku tukar besday..12x setahun..sampaikan org sume confuse bila besday sebenar aku..:p

      Delete
  8. wpun zaman dah berubah..teknologi dah makin canggih tp rsnya kalo dgn org2 tertentu,org2 rapat..kebolehingatan tu tetap x ilang..tetap ingat smp bila2..
    sebab?
    sebab mereka2 itu sebahagian dr org2 penting dlm hidup?
    setuju?

    eh sedap pulak pakai ayat kebolehingatan tu kan.hahaha jahnam bahasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..buat2 setuju boleh x? hahaha..tapi memang setuju pun..kebolehingatan tu bergantung pada kepentingan seseorang..:D

      kita bukan jahanamkan bahasa la Ai..kita cuma create perbendaharaan kata yg baru..hahaha

      Delete
    2. xmo buat2 setuju..tp mmg setuju dengan Ai.!
      sebab mereka adalah atau pernah menjadi sebahagian dalam kehidupan kita...

      sebab tu, kebolehingatan itu tetap segar sampai bila2..

      Delete
    3. yeahh..hidup kebolehingatan!! hidup kebolehingatan!!

      Delete
    4. yeahh
      perbendaharaan yg bagus!hahahaha
      hidup untuk teruskan kebolehingatan hidup!
      hihihihi

      Nur kalo x setuju ngan ai,ai pelengkung je..
      eh cikna mana cikna?kebolehingatan terhadap cikna meningkat serta merta lah.hahaha

      Delete
    5. perbendaharaan sesedap mulut je ni...hahahaha.. ;p

      oh..cikna ada hal yang perlu di uruskan, kalau dah settel, cikna kembali berblogging..!

      rinduuu cikna kan..!

      Delete
    6. aiyokkkk
      hal rumah tangga ekk.opssssssss
      hahhaahha nk tepon cikna lah ;p

      Delete
    7. kimsalam kat chic na yer..cakap kat dia, H nak kek ceklat 1 dozen..-_-"

      Delete
    8. hal rumah tangga..?hihihi...

      H..boeh..tapi kena bahagi tigalah...

      Nur, Ai dan H...

      Setuju..??

      Delete
    9. kalau tak setuju tak mau cakap kat cikna...
      hihihi...
      :p

      Delete
    10. okey..kalau camtu setuju jer la..:|

      Delete
    11. ok..nanti nur roger cikna...
      heheheh... :p

      Delete
  9. tnya bfday org , bfday dia bilaaa ??

    ReplyDelete
  10. Replies
    1. Hai Miss A, sila beri tunjuk ajar..:)

      Delete
  11. Yes...akak ada kebolehan mengingat birthday org. Kwn2 zmn sekolah pun boleh ingat lagi. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya takde la ingat besday semua org..tapi kalau someone yg close tu, insyaAllah saya akan ingat..:D

      Delete
  12. sy msh suke pos kad raya dri pos kad raya maya kt fb.. even org kata klasik, tp ada value dia sendiri.. bab birthday lak, xbangga pun dpt wish bebyk sbb facebook yg ingtkn diorg..

    msh xboleh lupa, dedolu klu ada org minat, benda pertama dia mnta, msti biodata diri..muahaha..pastu pening nk tulis apa.. berutus surat bagai.. cehhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa tu la..kad raya post tu walaupun klasik, tapi value dia tinggi..sebab nampak effort orang tu nak hantar kat kita..:D

      pasal wish besday kat facebook, just be thankful jer kot sebab org wish..nak kata bangga sebab dapat banyak wish tu memang takde la..tapi kelakar jugak bila org wish pada tarikh yg xbetul..hehehe

      dulu biodata tu dah macam trend..tulis sehabis lengkap siap dgn tarikh lahir, makanan kegemaran, warna kegemaran and macam2 lagi..kehkeh

      Delete
    2. Aku kan, penah tekejut bila terpasan besday someone ni sama ngan besday aku. Sbb biasanya kan bulan lahir ni ada siket2 influence kita punya karakter kan? Ni bkn bulan je sama, tp tarikh pun sama. Tp pastu aku buat2 r tanya. Rupanya tu besday tipu dea je. Fuhh lega aku! Sbb aku cam tak rela je sama karakter ngan dea. Sdgkan aku salu kutuk2 dea. Takut gak rupanya karakter aku sama ngan dea. Hahaha!

      Delete
    3. besday aku sama dgn sorang kawan..pernah la celebrate sama2..tapi aku xpernah terfikir pulak nak kaji apa karakter dia..-_-"

      Delete
    4. Err takde la kaji. Tp karakter yg obvious je la. Sbb yg aku igt sama besday tu, makcik aku belah husband. Sdgkan husband aku pun salu gak kutuk dea sbb dea cam poyo siket. Tak bape masuk kepala r. So aku terpikir je err secara general takkan karakter aku ni lebih kurang dea kut #_#

      Delete
    5. camne karakter dia yg obvious tu? meh la bgtau..kot2 aku boleh nilai beza karakter kau dgn dia..

      Delete
    6. alaa..bgtau jer la..dah lama x gelakkan kau ni..:p

      Delete
  13. hohoho. menipu birthday?

    aku actually memang tak kesah pun takat kawan-kawan wish beday ke tak.

    tapi jangan berani pulak tunang aku buat hal dan lupa. memang nahas kat situ.

    aku sama pndpt dengan ko H. hari jadi ialah hari indah kita bersama dengan org yg kita sayang mcm keluarga, kekasih dan teman-teman rapat.

    layak dirahsiakan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pun tak kisah org wish ke tidak..sebab tu la yg aku tipu tarikh lahir..hahaha

      sape yg ingat, tima kasih la..sape yg lupa, xde hal..

      Delete
  14. satu lagi H. skrg ni org dah tak yah susah tulis siary secara manual kt buku. tulis kat blog jer dulu diari sorok luahan hati kat buku je skrg biar semua org baca silap2 mak pun jadi follower (cm hanis zalikha hehehe)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pon penah kantoi dulu mak aku baca dairi kat blog aku iima..haha..ingat time tu aku nak tutup dah blog..kacau betul..org lain takpe..jgn keluarga sendiri..

      Delete
    2. hehehe...nanti smua org baca..kna be anonymous.

      Delete
    3. haa tu la..aku sama pendapat macam bundle..org lain baca xpe..asalkan jangan keluarga aku baca..jangan org yg kenal aku baca..segan gila kot kalau kat real life member2 citer pasal apa yg aku tulis..hahaha

      Delete
    4. tahu tkpe.. kalau bf baca pun mslh gk sllu kene ejek. igt kelakar ke buat lawak sentuh isu tulisan kita dlm blog..hehe lagi satu bila org kenal kita pun follower kita susah untuk kita tulis bnda yang terlalu jujur. kan. kunk tkut org kenal kita tahu rahsia. tahu kita kutuk dia...baik biar follower yang tak enl kita tpi retis feymes cm h ni hehe

      Delete
    5. aku tak kisah la kawan2 aku baca sebab diorang kenal aku camne..mak aku ni bukan kenal sangat hal2 tersorok kat aku ni..yg dia tau pon dia dah cukup buat dia sakit kepala, yang tak tau lagi la banyak..hahaha..tu yang risau kantoi lagi..kehkehkeh...

      Delete
    6. ima: haaa sebab tu la H xnak sape2 yg H kenal dlm real life baca blog ni..rasa macam terkongkong untuk tulis something yg kita nak..

      bundle: tapi setakat ni entry2 ko takde yg personal sangat kot..ko pun bukan jenis yg suka cerita benda2 tersorok ke apa ke..agaknya la..hahaha

      Delete
    7. waaa... sy pn kalo bleh xnak famili tau blog sy ni.. kalo ble kwn2 pn xbleh.. wat msa ni famili sy xtw lagi sal blog ni.. kwn2 rmai dh tau.. so, nak tulis2 smbarang tu xleh sgt dh... :( kwn2 ad yg bca, sy suh diam2 j, jgn bising2 kat kelas sal blog tu.. ad plak kwn sy yg post entri sy kat fb, pastu tag sy, abis sy marah dia.. kahkahkah.. mati la sy kalo kakak2 n adik2 sy baca..hohoho...

      Delete
    8. hahaha..sebab tu la H xnak ramai sgt yg tau fb H..yg tau pun cuma 5-6 org jer kot..itu pun dah byk kali terkantoi..:D

      Delete
    9. Itu kau marah Syida. Kahkahkah!

      Delete
    10. ntah. syida yg rerajin TAG.. kehkehkeh.. H marah ke..? kena unfren balik ke..?

      Delete
    11. hahaha..kakdah memang nak kena rotan tau..grrrr

      Ha: haishh..xkan la nak marah..:D

      Delete
  15. setiaptahun company bagi 20keping kadraya. masa tu pening nak bagi sapa..hehe..terus tanya kat membe2 sapa nak kad raya. selama 2thn ni, mmg sy edar pada rakan blog..

    apapun, awk tua dari saya..muehehe..gembira sekejap sbb masih muda, sbb dah kalah dengan bandel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn lupa sent aku kad raya taun ni ha..duit raya, baju untuk baby sekali kalau leh..kehkehkeh..

      H mmg dah tua, kategori remaja purba..kira ko kalah ngn aku sebab aku lagi muda ke Ha..memang HAHAHA la ko ni..

      Delete
    2. aku remaja senior la..kahkahkah

      Delete
    3. Tahun depan nak kad raya drpd Ha, boleh? Cheh, nak nyebok gak :D

      Delete
    4. boleh2..nanti bulan puasa, sy minta alamat semua.. ;).
      bandel, masa tu junior dah lahir ke..? kalau junior dah lahir, nak bg by hand jela..takkan stroller nak pos pulak..

      Delete
    5. Yeyyyy! Bundle Jr awal2 dah ada org nak kasik stroller. Kelasss Bundle Jr. Ahaha! Nanti raya kita sume kumpul kat umah Bundle taw. Jangan lupa :D

      Delete
    6. okey jugak cadangan liyaa tu.. ;)

      Delete
    7. errrr...chef bundle masak apa? aku datang nak makan jer..hadiah takde..hahaha

      Delete
    8. bulan 5 nanti due..sebelum puasa pon dah keluar..haha..
      pasal stroller tu aku main2 je la Ha..ko ni serius sangat lah..hahaha..

      mohon2 kawan2 datang la nanti kalau sudi..sebenarnya tak tau pon lagi bundle Jr ke Wani jr makcik..hahaha.

      Delete
    9. bulan 5. ok noted.
      ler..aku dah teruja nak bagi..takper, kita tunggu hari kedatangan si comel tu.. ;)

      Delete
    10. mekasih ye ha..kalau ko lupe pon,insya'allah aku takkan tuntut..hahaha..tp sapa bagi hadiah, otomatik jadi makcik angkat nanti..hehehe..

      Delete
    11. bundle, tahun ni ko ada planning nk buat open house x?

      Delete
    12. insya'allah la kalau ade cuti lebih..aku buat pon bukan ko nak dtg..yeye je tnye..haha

      Delete
    13. tahun ni nak kad raya dr Kak Nanie. terima kasih

      Delete
    14. hahaha..kalau ramai yg setuju nak datang, insyaAllah aku pun datang la..

      Delete
  16. maknanya besday u 13hb erkkk?

    hye :D

    ReplyDelete
  17. Besday aku tahun lepas da lepas. Tahun ni belum lagi....hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..happy besday in advance utk bulan 10 nanti..:D

      Delete
  18. Aku mula berjinak2 ngan internet umur 14 tahun kut. Tp gi cc sendiri la. Mula ada pc sendiri kat umah, dlm umur 16 kut. Sbb masa tu akak aku dah blaja kat kolej. Psl surat menyurat, aku mula2 masuk UiTM dulu pun, still balas2 surat ngan adek aku taw. Hahaha! Saje seronok2. Sbb masa tu aku henpon pun takde lagi -_-

    Psl besday pulak. Aku pun igt ikut penting ke tak org tu. Besday aku pun tak ramai org igt kut. Maybe cuma husband, adek beradek & bebape org kwn je. Bebape tu maybe 2-3 org je. Hahaha! Parents aku pun tak igt kut besday aku :P

    Btw, happy belated besday H! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku mula belajar guna komputer masa umur 18tahun..time tu baru la nak belajar microsoft office semua2, menaip pun seketul2 jer..then umur 19 aku beli barang2 komputer, pasang sendiri..maybe sebab minat kot, so kalau komputer rosak pun skg ni aku repair jer sendiri..:D

      pasal besday, err..thanks..hahaha

      Delete
  19. BURFDAY NA ESKK H jgnnnn lupeeeeee wish!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Besday betul ke besday tipu Na? #_#

      Delete
    2. eh? biar betul na? esok ke? esok air asia buat promosi free seatkan.. yeay..

      Delete
    3. btulllllllllllllll laaaa

      Delete
    4. Ha- a'ah Na pun dapat email dari AirAsia pasal free seat tu... Ha bulan 6 mayb Na pg bandung JOM~! nk ikutt tak?

      Delete
    5. bulan 6..? oh, besnya. tak puas shopping haritu. bape hb? tgh naik gunung masa tu..

      Delete
    6. naik gunung tu lagi bestt JELES~!!!
      Na pg myb 6/6 kot.. hihi

      Lyaaaa JOMMMMMM !

      Delete
    7. Na, tiket bape? Hihi :D

      Delete
    8. ala...tu dah otw ke KK.. jeleeesss kat Na, okey..?
      tula, murahnya jadi bape tu Na?
      lama rasanya nak tunggu 00.00am 15hb tu.

      Delete
    9. Na ambek package dlm 600 sorang skali dgn hotel 5hari 4mlm break1st n return ticket.. kot..masih dlm planning.. JOM LYAA~!!! bolehh bulan bulan bulan bulan madu....

      Ha nape mcm xcited tggu bufday Na ke??
      ;D

      Delete
    10. woit..murah tu kalau pakej sekali ngan hotel rm600. 5hari 4 mlm pula tu..

      =_='. bukanla na. kan promo airasia tu start kul 00.00 15hb. hehe..lama sgt nak tunggu 12 tghmlm tu.. ;p

      Delete
    11. Ehem2..Na bukan 17 March ke? hahaha

      Delete
    12. Ha- tu laa murah tp kena booked cepat..planning Na pulak masih belum confirm huhuh

      ggrrrr Ha ni tak sweet langsung laa..
      cer jaga hati Na ckp je mmg Ha xcited tggu burfday Na
      haha

      H- CIS!!!! na lupaa laa H ade bace blog Na start dari Na berbloging ggrrrrrrrrrrr MENYAMPAH!

      Delete
    13. well..sweet stalker am I? :p

      Delete
    14. kekeke.. ok, teruja nak tunggu tarikh besday Na. sila confirm tarikh yg betul ya Na.. hehe..

      Delete
    15. sweet stalkerrrrrrrr sgt H!!!! hehehehe

      Ha- Na AWAY~ *malu

      Delete
    16. hahaha..lawak la Na ni..xpe la, jaga hati punya pasal, esok H wish ea..:D

      Delete
    17. oii..nak g jalan tak ajak aku sekali ke?ok aku sentap..takmo kawan Na..

      Delete
    18. Kau kan kampeni dah support Pakcik? Bukan kau tak layan sgt ke takat gi Indon? Na ajak gi Bandung je kut. Kalau gi Afrika kau teruja la kut. Hahaha!

      Delete
    19. indon gak ek..ingat sabah..hahaha..tak kisah la..aku nak sentap ngan Na gak..

      Delete
    20. Bandung kat indonla bandel.. dalam buku geografi, memang sah bukan di sabah.

      Delete
    21. tapi kalau sirap bandung memang ada kat sabah..kehkeh

      Delete
    22. maaf semua..tadi tu blog Na kena HACK
      Na tataw apa2 pun..
      (harap BUNDLE tak sentap)
      AGAINNNN NA PUNYA BLOG DI HACK
      =D

      Delete
    23. Blog Na kena hack? Kesian Na. Takpe, faham jadi orang pemes ni. Takat kena hack blog tu dugaan biasa kut. Sabar ya Na :|

      Delete
    24. Lyaaaa back up Naaaaaaaaaaaaaaaaaaa yeyyyyy!!!
      Lyaaaa LOVE YOU!

      Delete
    25. macam tu backup ke :|..hahahahaha..lawak la ko ni na..

      Delete
    26. Erkkk! Aku cam konfius sekarang. Na yang konfius ke aku yg konfius sebenanye ni? #_#

      Delete
    27. Na menjaga hati Na sndri tu pun tataw ke? Korang ni slalu jee pending taw hahaha

      Delete
    28. Bandung best ke? Mee bandung lagi best! hahahhahaha :p

      Delete
    29. Owh kitorang yg pending ya Na? Okey2 kalau camtu maknanya sah la bukan Na yg konfius. Hehe. Kesiannya Na kena jaga hati sendiri. Meh la meh la kitorang tolong jagakan :P

      Delete
  20. haah betei2, tup2 tetau je ada reminder ingatkan besday. Alang2 dah kena ngan tajuk..aku nak bagitau besday aku 1 Februari. Takyah adiah mahal2, korang tong2 det belikan aku henpon samsung pon syukur alhamdulillah kikiki

    P/s : saje aku bagitau kot2 la sampai hari besday aku ko tak bukak fb plak :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku xperasan komen ni..masuk spam kot..zzzzz

      Delete
  21. haha..tu blom ckp psl evolusi henpon lg. hadoiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. evolusi henpon?

      dari besar gedabak stok buat baling anjing, pastu makin lama makin kecik..then skg ni makin lama makin besar balik..agaknya nanti bila henpon dah besar macam laptop, ada ke tidak org letak laptop kat telinga..hahaha

      Delete
    2. tak sanggup letak henpon besar laptop kat telinga.. hahahaha

      Delete
    3. cuba la dira..belum try belum tau..hahaha

      Delete
  22. pasal birthday tu betul....
    hmmmm......

    ReplyDelete
    Replies
    1. pasal besday tu memang xleh buat apa la..tiba2 jer org yg kita xpernah kenal pun boleh wish besday..hahaha

      Delete
    2. time tu la baru semua orang kata dia kenal kita.. haha

      Delete
    3. tu la..sampaikan kadang2 terfikir kat mana kita kenal org yg wish tu..hehehe

      Delete
  23. 16 february. pak cik h, pak cik bundle, liyaa, na, and semua commentators wajib wish. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku nampak Muja komen kat sini tp aku tak nampak apa yg dea komen. Dah highlight pun tak nampak apa2. So aku taktau besday Muja bila. Zzzzzzz :P

      Delete
    2. aku syak setting font komputer aku ade problem la..text muja keluar bahasa hebrew..tak paham..-_-'

      Delete
    3. tak..masalahnya kenapa monitor aku ni gelap je? xkan rosak kot..:|

      Delete
    4. Na pun tbe2 jadi rabun dekat... haishh..klau bace dari jauh lagi confirm tataw..means tataw apa2 ehh muja hahaha

      Delete
    5. Kahkahkah! Aku takleh tahan gelak kut baca komen2 ni. Mohon Muja bertabah -_-

      Delete
    6. TU LAA TU ;D
      KAKAKAKAKAA

      Delete
    7. hahahahaha..betul la makcik..kat sini yang paling win aku rasa..nak print skrin lah..

      Delete
    8. mentabah jer la muja..kahkahkah

      Delete
    9. grrr,,,,,,,, lupa nak follow up comments,, baru teringat,, no excuse. tak kire. kena wish jugak. plus kena sekali ngan hadiah.. :D

      Delete
  24. aku kena try ni. tgok sapa yg ingat besday kita. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh tapi dia boleh tukar sekali jer tau..pastu xleh tukar dah..:D

      Delete
  25. pensil selalu je tulis surat . hantar dekat cikgu . tapi satu pun tak dibalas . diconteng2 dengan pen merah lagi ada . yang paling sedih boleh dia bagi markah. sikit pulak tu :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. rotan jer cikgu tu..berani betul dia bagi markah sikit ea..grrrrr

      Delete
  26. bagus jugak idea ko tu.. boleh kita tau siapa yang benar2 mengenali kita...

    aku paling suka buat surat cinta.. hahaha.. kenangan tu memang tak mungkin dapat dilupakan sampai bila2..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..buat surat cinta tu memang antara kenangan yg best la..habis semua bahasa bunga2 keluar..kahkah

      Delete
    2. surat cinta paling pendek dira pernah tulis..."Get Lost!" hahahhahahaha.. kejam kan? kih kih kih

      Delete
    3. tu bukan kejam dira..tu dah tahap zalim dah tu..:p

      Delete
  27. wish birthday dalam facebook aje...
    mana yang letak, adalah terpapar kat facebook... yang tak letak memang tak adalah sesapa nak wish... ye dok..?
    paling pendek tulis, "HB!" <-- aku lah tu yang wish macam tu... haha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..muhun kau rajin2 sikit yer ruha..:p

      Delete
  28. hai abg senior, besday adik 19 ni. nak hadiahhhhh. *terpakasa buat ayat sopan cenggini. puihhh hahaha*

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau taip tu jangan la guna font kecik sangat..aku xnampak la..grrrr

      Delete
    2. perghh perghh time ayat aku sopan setahun sekali time tu la kau tak nampak. puihh.

      Delete
    3. aik..kalau ayat yg membahan ni aku nampak pulak..:p

      Delete
    4. benciiiiiiiiiii ahhhh. phuii.

      Delete
    5. hahaha..jangan la marah kak nana..:D

      Delete
  29. erkkkkkkk
    hahahahahaha salah2

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..apa yg salah Ai? komen salah tempat ke? hahaha

      Delete
    2. a'ah
      salah tempat lerr.hahahahaa

      Delete
    3. cuba lagi lain kali yer..kehkeh

      Delete
  30. birthday saya 13 hari bulan satu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang, ramai lagi la yang tulis surat cinta. Adik dira selalu je tulis surat cinta. Bila dira jumpe, dira bace kuat-kuat dekat meja makan. masa tu dia tak boleh kejar sebab abah akan jadi singa dekat dia. hahahahhaha :D

      Delete
    2. erkk..yer2 jer besday 13hb satu..hahaha

      kau ni kejam la dira..kesian kat adik kau..:p

      Delete
  31. Alamak !!! nama wa naik?? TQ bro kasi iklan wa punya blog....hu...hu... walaupun tak de sapa nak singgah! hu..hu...
    Betul tu H...budak sekarang ni mmg sangat beruntug... lahir2 aje dah boleh bukak FB...Wa? dah kawen anak 3 baru tau buat blog he..he.. ketinggalan betul wa ni...

    Tapi lu tak merasa dapat surat cinta macam mana... syok!!! wa cakap lu... tak sama dapat wish kat FB ataupun blog ha..ha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu aku ada 1 file yg penuh dgn surat2 lama tau..tapi ntah hilang kat mana ntah..rugi betul..kad raya yg lama2 pun penuh kat dalam tu..grrrrr

      Delete
  32. besday aku sama dengan besday CT isteri datuk K tu..uhuk2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohoo..kau sebaya dgn siti nurhaliza ke? -_-"

      Delete
    2. Birthday pensil sama dengan justin bieber -_- taksuka2

      Delete
    3. erkkk..femes la cik pensil pasni..hahaha

      Delete
  33. huhu agak la.. tapi bila dah makin maju teknologi ni, makin org slah gunakannya.. hurmmm....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni pasal kes yg aritu ke ena? xpe la..nak buat macam mana ye tak? sabar jer kot..:)

      Delete
  34. zaman s€makin maju..s€muanya dihujung jari..

    bday lama lg..dah s€makin tua ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..lama lagi tu brpa haribulan? nak wish ni..:D

      Delete
  35. penting ke ingat birthday orang ?
    tapi sedih juga bila tak ada org wish . hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak sedih apa..biasa jer kot kalau org x wish..:D

      Delete
  36. Happy Birthday Encik H ;D

    ReplyDelete
  37. Hahahaha. Bijak betul kau ni. Memang aku tabik spring lah. Sekarang ni wall noti fesbuk aku je penuh, msg tarak pon.

    -.-'

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..tabik spring toing toing toing ke? hahaha..skg ni kan zaman wish kat wall fb..redha jer la..:D

      Delete
  38. Evolusi perindustrian ..

    ReplyDelete
  39. Trend and kena adapt dengan evolusi ni..but personally Dezee xkan datang kalau jemput guna FB jer.huhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la dgn aku..at least kalau betul nak jemput, call direct..even xde kad pun aku still consider bila org invite by call..:D

      Delete
  40. buzday sya bulan 4. bila dah tye ni wajib kay bagi hadiah :P

    ReplyDelete
  41. haha..agaknya akan datang natang apa lak yg muncul ye..=D

    bufday husna baru je lepas..

    ReplyDelete
  42. Dagh berbeza dah dulu dengan sekarang. Kalau dulu masa nak raya memang aku menunggu posmen datang rumah hantar kad raya. Sekarang ni jangan harap la. Memang takda dah.. Pasal besday tu, aku pun nak try buat macam tu la. Haha

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top