Header2

• 09 January 2013 •

Wordless Wednesday #1 - Kehilangan

Hai..

Mentabah pulak aku nak buat entry wordless wednesday hari ni..kahkah. Entry ni tak ada perkongsian yang kompleks pun. Cuma nak cerita pasal kehilangan jer. So siapa yang dapat baca tu, tahniah diucapkan. Dan siapa yang tak dapat baca, boleh cuba lain kali.

Aku rasa setiap seorang daripada kita pernah dan akan lalui saat-saat kehilangan. Tak kira la dalam konteks apa. Kehilangan ahli keluarga ke, kehilangan pekerjaan or sumber pencarian ke, kehilangan bopren or gopren ke, kehilangan kucing ke, kehilangan pertimbangan ke, macam-macam lagi la. Semua tu tersabit atas point kehilangan.

Untuk aku, kehilangan yang paling memberi kesan ialah perginya arwah mak. Time tu memang rasa sangat-sangat kehilangan la. Rasa macam hilang punca. Dah la aku ni jenis family susah, belajar pulak main-main. So memang terkilan sebab arwah mak tak dapat tengok aku graduate. Terkilan, tapi tak menyesal la. Sebab pada aku, everythings happen for a reason. Allah Maha Mengetahui kan? Mesti ada hikmah Dia yang aku tak nampak.

Dan saat aku terkontang-kanting cari arah tuju, kawan baik aku, Hazati, bagi satu ayat yang pada aku cukup terkesan kat dalam hati. Kalau tak silap, ayat tu petikan kata-kata daripada Hamka, iaitu ayat seperti kat bawah ni:

"Kematian bukanlah suatu kehilangan yang paling besar dalam hidup. Kerana kehilangan yang paling besar itu ialah matinya apa yang ada di dalam diri kita semasa kita masih hidup."
Aku rasa ayat tu memang betul-betul self explanatory. Hidup selagi hidup. Hidup untuk hidupkan hidup. Dan jangan mati sebelum mati.

Teringat pulak lagu Firman - Kehilangan. Lagu ni cukup terkesan untuk menggambarkan bahawa kita kehilangan seseuatu. Kalau sudi, dengar la yer..hehehe. Hadira dengan Farah tau la lagu ni. Orang lain, aku tak pasti..



Itu jer. Ok, bye.

p/s: have you seen the unseen? :p


163 comments:

  1. Replies
    1. err..hai2 bye2..:p

      Delete
    2. dlu suka sgt dengar lagu ni.. skang ni x dh.. (#_#)

      Delete
    3. hehehe..aku suka jer dengar lagu ni..ever after..:p

      Delete
  2. Replies
    1. erkk..mana ada sedih..lagu feveret ni..:D

      Delete
    2. oke, ekceli tadi nak smbung ayat lagi. tapi sebab tiba2 ada fon calling, terus publish separuh.

      1) this is my feveret too! kita serupa~ wah gituhh ^_^

      2) kehilangan? taknak cakap apa2 psl kehilangan. nanti banjir blog ni T_T

      Delete
    3. hahaha..tahniah sbb dpt baca entry ni sampai habis..:p

      citer la pasal kehilangan tu..buat entry baru jer terus, senang cerita..:D

      Delete
  3. hye. ini lagu kesukaan saya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa sama la kita..lagu feveret nih..kalau ada lagu ni kat karaoke, kompem hari2 datang nyanyi..hahaha

      Delete
    2. masalahnye lagu ni takde H. tak patut...

      Delete
    3. tu la pasal..lagu ni takde pulak..rugi betul..

      Delete
  4. ada nak tuju kat sape2 ke lagu ni H haha ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..tuju kat ima la..tapi sipi2 jer..kehkeh

      Delete
  5. Replies
    1. hahaha..seronok weh nyanyi lagu ni..:D

      Delete
    2. kalau lagu malique tu aku sokong lagi ko..aku pon suka karya dan style dia..tp lagu camni..tak hadam dek telinga aku..nasib awek model tu kira fap metarial..kehkehkeh..

      Delete
    3. aku attach lagu ni pun pasal dia ada sikit2 kaitan dgn entry..plus lagu ni memang aku minat..kehkeh

      Delete
    4. H attach lagu ni sebab dia tahu ni lagu peberet farah alias. kan H kan? ;p

      Delete
    5. erkk..haaa sebab tu la..-_-"

      Delete
    6. sekian, terima kasih. hahaha

      Delete
    7. siak..ade entri rupenya...alang2 ko dah hiddenkan tu..malas terus aku nak baca..ok bye..

      Delete
    8. hahaha..kununnya ni wordless wednesday aku la..cuma tak berapa nak wordless..kahkahkah

      Delete
    9. mohon bundle jeles sebab dalam entri tu ada nama farah :D

      Delete
    10. haaa Farah, Hadira yg H mention tu ada jugak tau dalam entry ni..kehkeh

      Delete
    11. haha.. yes, i am here.. huhu

      Delete
  6. erkk nape aku xprnh dgr lagu ni. best jugak lah..tp xkne sgt kot ngan jiwa aku.

    suara dia familiar lah..type band indon. haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku masa mula2 dengar lagu ni, aku rasa macam lagu ni entah apa2..tapi bila lama2 dengar, rasa best pulak..

      ni penyanyi solo la aisya..:D

      Delete
  7. hai Encik H..

    sedih uga lagu ni..mendayu-dayu

    ReplyDelete
  8. maaf, tumpang tanya...ni lagu apa sbb kt opis ni kena block.. klu dari tajuk, kehilangan tu firman yg nyanyi.. btl x? btl x? jwb skang!! hehehehe

    ReplyDelete
  9. yay!!! suke giler lagu ni..mula dgr ms jd ost drama apa tah kt tv3.. so, karok pun lagu ni.. hehehe.. mendayu² gitu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. apsal sy xreply komen di landasan yg btl ni.. pffttttt

      Delete
    2. eh lagu ni ada kat karaoke ke? O.o

      Delete
    3. erkk..kat karaoke mana? xpernah jumpa pun.. O.o

      Delete
    4. kalau jumpa jgn lupa record tau H..
      haha

      Delete
    5. dah jumpa dah..kat the mines..:p

      Delete

  10. Lagu ni mmg bessssttttttt...

    Sayup je dengar petang2 cenggini tau..
    betul tak HHHHHachummm..!
    hahahahah.... ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..best kan? meh la nyanyi sama2..meh GSF semua, kita enjoy!!!! hahaha

      Delete
    2. hehehehehe...meh2..kita nyanyi..
      kasi blog H ni dihujani peminat..

      psst..tapikan, lagi best kalau H yg nyanyi..
      pastu post kat entry...
      bagi kami dgr.. ok x..?

      cepatlah record..;p

      Delete
  11. Replies
    1. errr..bila nak belanja karaoke? :p

      Delete
    2. hehe..jom..


      psst, duk mana senarnya ni?

      Delete
    3. err..kuantan ler..hahaha

      Delete
    4. jauhnyaaaaaa.... kensel lanje karok.. hahahaha

      Delete
    5. hoh..tak aci la macam ni..janji dicapati..grrrr

      Delete
    6. mahap, xmakan capati..mkn roti canai..miahaha.. yela², jmpa malam ni k.. :P

      Delete
    7. erkk..malam ni xleh..kite ada tusyen..:|

      Delete
  12. owhhhh lagu ni. ada kat drama ape tah aritu..
    layan gak lagu nih.. tapi tema dia sedih :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa tu la..lagu ni kalau nyanyi time frust, mmg betul2 boleh feel..:p

      Delete
    2. konfem meleleh air mata + air hidong + segale air
      yang ade la H ! uwawawawa =P

      Delete
    3. H suka nyanyi lagu ni time bawak moto..rasa feel kot melalak sorang2 kat atas moto..kehkeh

      Delete
    4. oho nyanyi time bawak moto ek..
      ana tau kenape H nyanyi mase tu.
      sbbnye org x dengar pon kalo H
      nyanyi x sedap.. kehkehkeh =P

      Delete
    5. haaa..tau pun..walau bawak motor takde sape2 dengar H nyanyi..so takde la kena kutuk..hahaha

      Delete
    6. eh . dengarlah . kalu H lalu depan orang , walaupun bawa laju masih dengar tau . kecuali kalau H lalu dekat kawasan hutan yang memang tak ada orang .

      Delete
    7. H memang lalu kat kawasan hutan yg takde org..grrr

      Delete
    8. bukah "grrr" lah H . "ghhh" berapa kali orang nak cakap ?
      pup dahi kang .

      Delete
    9. erkk..grrrrrrrrrrrrr!!!!!!!!!!!!

      Delete
  13. kehilangan?? kecarian la. hehe

    Itu jer. Ok, bye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..simplenya komen kau Aien..:D

      Delete
  14. model video klip memang tip top..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak jadi model bro, mesti la kena tip top..heheh

      Delete
    2. Encik H ni model ke ? @_@

      Delete
  15. hurm...macam ada maksud tersirat je entri ni bro..

    ReplyDelete
    Replies
    1. maksud tersirat? hahaha..entah la bro..setakat ni..takde lagi org yg baca entry tersirat kot..semua baca apa yg tersurat jer, unless lepas aku bagi hint..kehkeh

      Delete
    2. sebenarnye ade je tu yg tersirat =P

      Delete
    3. elleh..macam kompom tau jer apa yg tersirat kan..:D

      Delete
    4. konfem tahu lah H.. orang CELIK HATI je kot buleh
      nampak ape yg tersirat di sebalik yg ade tu ;)

      petang td x sempat nak taip pepanjang.. byk pulak
      keje kat ofis nu ha.. mlm ni sambung pulak =P

      Al-fatihah buat arwah mak H.. inshaAllah doa anak
      dia sntisasa memberi kegembiraan dia di sana..
      kalau arwah tgk H skg ni, konfem dia bangga ada anak
      mcm H ni skang :)

      ayat-ayat hamka mmg selalunya mendalam betol makna dia.
      itu pon org yg CELIK HATI je boleh fhm ape yg dia nk
      sampaikan :)

      skang ni terbuktilah bukan Hadira & Farah je yg tahu
      tahu lagu ni.. ramai je tu yang drop komen tahu psl
      lagu ni.. hehe








      *Alhamdulillah masih dikurniakan MATA HATI untuk membaca
      segala yang tersurat ^__^

      Delete
    5. erks..ni takde kaitan dgn celik hati and mata hati la ana..hehehe

      ada lagi 1 kot ayat hamka yg best, kalau x silap macam yg kat bawah ni:

      hakikat buta bukannya buta mata, tetapi buta hati..hakikat miskin bukannya miskin harta, tetapi miskin budi..:D

      lagu ni memang pernah kuar kat astro, jadi lagu citer apa ntah..tapi sebab ni lagu indon, maybe agak rare sikit la di kalangan kita org malaysia..heheh

      errr..takde kaitan dgn mata hati la..-_-"

      Delete
    6. dak la.. maksud ana, ana ni la masih ada lagi MATA HATI..
      tu yg mampu lagi 'membaca' segala yg tak dpt dilihat oleh
      mata kasar mahupun mata lembut =P

      Delete
    7. elleh..perasan..ni mesti baca lepas H reply komen boni kan? kan? kan? hehehe

      Delete
    8. chitt takdenye lah H..
      tergerak hati je nak
      sambung capital-h lps
      solat td :)

      Delete
    9. hahaha..gurau jer ana..:D

      Delete
    10. hamboihhh sambung lagi..
      kerje.. fokus fokus ! hehe

      dha takde ke biawak main
      kejar2 ?? =P

      Delete
    11. Jaga2 biawak di sekeliling :))

      Delete
    12. erks..biawak tu tido..belum bangun agaknya..:D

      Delete
  16. ellehh macam lah H nak ngaku pon kalo
    ana jawab betol.. macam la tak kenal H
    punye perangai camne =P

    ReplyDelete
    Replies
    1. erks..kenal ke? hahaha..malu ai..:">

      Delete
    2. hahaha memalu arnab konon. chittt ~ =P

      Delete
    3. itew memang pemalu la..hiks

      Delete
    4. anamizu , Encik H ni malu2 kambing lah . haha

      Delete
    5. erkk..tak2..H malu2 Harimau..aummmm :p

      Delete
  17. layan di ptg hari..
    mula dgr cam x best je tp dgr skali lg best plak..
    erkkk ada kena ngena ngan H ke..arkarkark

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..kompem takde kena mengena..:D

      Delete
  18. missing??

    here, I'm...wahaha

    ReplyDelete
  19. T__T sedihhhhhhhhhhhhhhhhh
    1st time Na dgr lagu ni~!!!actually lirik dye sangat menyentuh hati dan perasaan Na uwaaaaaaaaaaaaaaaaaa
    npe laa cipta laguu mcm ni..Na dah la HATI TISU!!!

    okbai nak sambung nangis~!!


    sob..sob..sob..sob..sob..sob..sob..sob..sob..sob..
    sob..sob..sob..sob..sob..sob..sob..sob..sob..sob..

    ReplyDelete
    Replies
    1. na, nak tisu tak? roti tisu?

      Delete
    2. Na gembeng..hahaha

      Dira kau jangan buli Na sangat boleh x? :D

      Delete
    3. mana ada aku buli. Aku prihatin terhadap wanita seangkatan. huhu

      Delete
    4. kalau prihatin takpe, dimaafkan..kehkeh

      Delete
  20. Kau pernah komen dalam blog aku masa aku keluarkan lagu ni bulan 8 tahun lepas... kau kata, "salah satu lagu feveret aku..bawak moto sorang2 pastu nyanyi lagu ni kuat2 memang tacing la..rasa nak nangis pun ada.."

    dan hari ni aku rasa nak buat benda yang sama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..muhun kau baca bahagian yg tersirat..:D

      Delete
    2. tersirat? otak aku seakan-akan beku malam ni. Nanti lah, kalau aku dah dapat masukkan oksigen dalam otak aku balik, nanti aku baca dari sudut yg tersirat eh?

      Delete
    3. hahaha..nama kau ada dalam entry ni..itu pun kalau kau perasan la..:D

      Delete
    4. ok, aku baru perasan nama aku ada dalam entri nih.. adehh -_-'

      Delete
    5. hahaha..sebab tu aku kata kena highlight :p

      Delete
    6. tp tu la... aku tak highlight pun... datang balik semata-mata nak tengok kau balas komen aku.. adeh...

      Delete
    7. hahaha..mana la aku nk tau kau ada mouse ke tidak :p

      Delete
  21. Lu mana hilang bro? ha..ha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa ada jer..tengah tengok astro..kehkeh

      Delete
  22. aku tak suka dgr lagu ni..

    bole berubah mood aku..

    ReplyDelete
  23. mula2 bukak pun dah dengar bunyi biola,, adusss,, biola terus rasa nak mmbasahkan blog ko ni h,, aku rasa macam pernah dengar lagu ni,, tapiiiiiiiii.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi apa????? hahahahaha

      Delete
    2. aku baru bace entry yang latest,, ces!!! baru terbaca entry ni,, penipu ko h.. urrrghhhh!!!! aku pernah hilang nenek aku,, sob3

      Delete
    3. hahaha..aku termenipu jer la muja..kehkehkeh

      Delete
  24. H..mouse sekarang ada scroll..kalau letak video tu bawah skit lagi best.hahaha..nk dengar tapi buffering.nnt download.

    ReplyDelete
    Replies
    1. erks..video tu memang kena letak kat situ..sebab aku dah takde apa2 nak taip..kehkehkeh

      Delete
  25. Hye... XD hahaha xminat lagu2 cenggini.. ngeeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..xpe ena..just perkongsian jer..sebab ada kaitan sikit2 dgn entry..:D

      Delete
  26. perghh..ko memang retis la H..baru bape jam post entri dah sesak komen..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ceh..brpa kerat jer nama yg komen kat sini..selebihnya sama ada aku yg reply or diorang yg reply balik komen aku..hahaha

      Delete
  27. en H punya wordless wed memang terbaik la. org guna gambar, dia guna video terus haha

    ReplyDelete
  28. H.. aku tak tgk pun video tu.. lagu ni memang dlm playlist aku.. dlm fon pun ada :)


    dah bekfast??

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..belum lagi la mak..nanti sat lagi kot baru aku pegi makan..lapar nih..

      Delete
    2. hahahaha.... 'nak' :)

      *xcidently terbaca komen org lain.. rasa nak gi baca yg tersirat la pula.. tapi bz la pula.. (konon bz.. menyampat gak gi sini ) kekekeke..

      Delete
    3. heheh..shinta comel gila la..eh aku nak pegi tengok shinta lagi skali..:D

      Delete
  29. sedap lagu tuh... kehilangan apa lak nih en.H

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..camne yer nak explen..tu tajuk jer la..hehe

      Delete
  30. Sebenarnya, kau nak cite pasal apa? Maksud aku, kehilangan psl apa yg kau cuba nak tekankan ni? Aku tak rasa kau cuma nak cite psl kehilangan arwah mak. Tapi taktau la if itu memang main pointnya kat sini.

    Aku rasa video ni unik la. Sbb rupa2nya ending dea hilang 'hidup' dea. Kesian. Muka awek dlm video tu macam Dira Abu Zahar la. Comel! Aku suka :D

    *Err kalau karoke salah satu lagu aku suka nyanyi Astrid - Jadikan Aku Yang Kedua. Tapi takleh la nak wat suara comel cam Astrid -_-

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya aku nak kongsikan ayat drpd Hamka tu..:D

      sebab banyak kali aku nampak org yg putus asa..fikir bahawa mati tu boleh menyelesaikan semua perkara..lost hope..bila jer alami sesuatu kehilangan someone yg jadi tempat bergantung, rasa macam hidup ni dah langsung tak ada makna apa2..

      selalu jugak aku cuba kongsikan ayat ni kat org lain, dengan harapan, org boleh sedar bahawa kematian tu bukannya kehilangan yg paling besar..:)

      Delete
    2. haaa..awek tu mmg macam Dira Abu Zahar kan? aku ingat aku sorang jer yg perasan..:p

      Delete
    3. starting screen video pun dah macam suicide attemp ja -..- lagu ape pun tak tahu . haish .

      Delete
    4. lagu suicide la tu..hehehe

      Delete
  31. kehilangan orang yang paling disayangi tu sukar digambarkan. alhamdulillah saya masih ada kedua ibu bapa. hm.. :(

    pergi tetap pergi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..mesti ada sebab dan penyebab :)

      Delete
  32. bhaha oleh kerana beta tak datang sini haritu, maka terbocor sudah taktik untuk baca dia haha.
    emm dulu masa sekolah ada 3 tahun berderet hilang orang2 tersayang. mula2 atok, nenek, ayah. semua masa dekat2 nak final exam. huhu ingat lagi sampai sekarang. sampai ada masa otak fikir negatif, lepasni siapa lepasni siapa. huhu. kehilangan antara 1 perkara yang susah nak explain, hanya orang yang rasa je boleh faham. sobs. lagu tu jadi peberet sejak cite kat tb3 haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..tak aci la camtu..mana boleh baca entry latest tu dulu..nanti trick tak menjadi..:p

      yup2..org yg pernah rasa kehilangan akan lebih faham erti kehilangan tu..:)

      Delete
  33. dah agak..mmg ada entry di bawah "hye" tuu..-.-
    klau x asal bnyak sgt space..

    hmm..sabar ye H..teruskan perjuangan selagi hidup..=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..dan2 la boleh agak ea..:p

      Delete
    2. eh..ini betul-betul..bukan cobaan..grr..

      Delete
  34. walaupun lambat tapi takpe..at least dapt baca hihi

    ReplyDelete
  35. yeay!! aku dpt baca.. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa ni sorang lagi tak aci..dah baca sana dulu baru la baca sini ea..hahaha

      Delete
  36. Alah..
    dah xsuspen sebab dah baca entry baru..kikikiki


    btw,,,suka dgn kata2 Hamka tuh.

    moga terus hidup dan jgn mati sebelum tiba masanya ya..=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa tau pun..tak feel kan? sebab dah tau cara nak baca entry ni..hehehe

      kata2 Hamka tu memang best..H pun suka..:)

      Delete
  37. aku baca entri depan baru baca entri ni...
    jadi aku tak kena tipu...
    ayat dari Hamka tu sangat bermakna...
    memberi semangat pada mereka yang terasa hilang arah tujuan hidup...
    terus semangat H...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..mana aci baca entry yg depan dulu..:p

      Delete
  38. HAi Encik H.. Saya nak Kawasaki Ninja 250cc terbaru boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. err..komen ni betul2 menusuk kalbu..sebab aku xdapat nk tangkap apa motif kau..hehehe

      Delete
  39. terselamat lagi dari entri wordless la sangattt H tu. :D

    chicna baru kehilangan nenek selepas 100 hari kehilangan tok ayah. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. aaa..mati itu adalah benar chic na..:)

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top