Header2

• 22 January 2013 •

Jangan Menyesal Cik Salmah

Terbitan ini MUNGKIN sedikit terkait dengan terbitan yang sebelumnya..
Buat apa nak sayang orang yang tak sayang kat kita. Lupakan jer la. Banyak lagi lelaki/perempuan lain dalam dunia ni. Bunga bukan sekuntum, kambing bukan seekor. Kau boleh dapat kambing yang lebih jinak daripada dia.
Okey, selalu aku dapat atau terbaca ayat macam tu kat mana-mana. Dan secara tak langsung aku tertanya, is he or she just worth that much? Hanya kerana dia tak sayang kat kita, so kita kena lupakan dia? Hanya kerana dia ada orang lain, so kita takleh nak sayang kat dia? Kalau jawapannya ialah ya, bermakna rendah jugak nilai dia kat hati kita. Dan bermakna kita mungkin belum betul-betul sayang kat dia. Mungkin sayang sikit-sikit jer kot. Itu pada aku la..hehehe.

Seingat aku, orang tua-tua ada kata lebih kurang begini taipnya: ikut hati mati, ikut rasa binasa. Tapi aku tak anggap benda tu betul. At least tidak untuk kehidupan aku. Sebab sepanjang 16 tahun ni, aku selalu tekankan bahawa segala apa yang aku buat, aku kena puaskan hati sendiri. Begitu jugak bila aku berpesan or berkongsi pandangan dengan orang lain. Aku akan cuba sokong apa yang dia nak. Biar dia ikut kata hati dia. Biar dia puas hati dengan tindakan dia. Dan yang penting, jangan menyesal dengan apa yang dia buat.

Kebiasaannya situasi yang aku jumpa ialah cinta tiga segi dan cinta satu segi. Cinta tiga segi rasanya korang semua pun tahu. Cinta satu segi tu pulak bermakna kau suka kat orang tu tapi orang tu tak suka kat kau. Simple as that. Dan aku ditanya soalan biasa, perlu ke dia kejar apa yang dia nak? Atau harus dia give up dan lepaskan perasaan tu. Perlu ke dia rebut apa yang terlepas dari genggaman dia? Atau harus dia biarkan benda tu berlalu macam tu jer. Perlu ke dia tunggu, walaupun penantian dia nampak macam sesuatu yang cukup sia-sia.

Jawapan aku mungkin cukup mudah - tanya sama hati. Selagi kau rasa nak tunggu, kau tunggu. Selagi kau rasa nak kejar, kau kejar. Jangan peduli walaupun orang anggap kau menunggu atau mengejar sesuatu yang tak pasti. Jangan peduli. Itu adalah apa yang kau mahu. Teruskan saja selama mana kau mampu. Sebab suatu masa nanti, bila tiba masanya, kau akan rasa bahawa effort tu dah cukup untuk kau move on dan teruskan hidup. Itu bukannya putus asa. Tapi itu adalah mengalah. Means kau dah cuba, kau dah buat apa yang termampu. Its time to moving on, dan jangan menyesal dengan apa yang dah berlaku.

Dua kali dah aku ulang point dia. Jangan menyesal..hahaha. Sebenarnya aku tak suka kalau kawan-kawan aku menyesal. Tak suka kalau suatu hari nanti dia terfikir, "kalaulah aku tunggu dia lama sikit", "kalaulah aku cuba fight back untuk dapatkan dia", kalaulah itu, kalaulah ini, dan macam-macam kalau lagi. Rasa macam dia dah buat satu keputusan yang silap. Oh ya, bercakap tentang keputusan, aku nak kongsikan satu ayat:
Tak ada keputusan yang buruk. Sebab waktu kita buat keputusan, kita dah fikir bahawa itu adalah keputusan yang terbaik untuk kita buat masa tu.
Okey, sambung. Aku sendiri pernah jugak alami situasi macam ni. Orang yang aku sayang, sayang kat orang lain. Dia tanya kat aku, apa yang patut dia buat. Jawapan aku tetap sama. If you think that you really care, do fight for him. Kejar la kalau itu yang boleh puaskan hati dia. Aku takkan halang. Kalau suatu hari nanti dah taknak kejar, patah balik kat sini. Aku akan tunggu selama mana aku rasa mampu untuk menunggu. Cuma aku tak janji kalau perasaan tu akan tetap kekal sama seperti dulu.

Amboi bapak panjangnya entry ni. Cukup la kot. Sebagai penutup, aku sisipkan salah satu lagu feveret aku. Kebetulan pulak aku hutang lagu ni kat Cik Nur. Tapi aku syak Ym.Bundle takleh layan kot lagu ni..kehkeh. Lagu ni aku selalu nyanyi kat someone. Sebab someone tu selalu request suruh aku nyanyi lagu ni kat dia..grrrr.





p/s: kalau buat perkara-perkara dosa, memang patut menyesal yer..


196 comments:

  1. Replies
    1. =,=' . Apsal korang salu awal neh.. *sigh.
      mm.. nak komen apa eh..mm.. ini mcm memulangkan paku buah keras je H. pulangkan kat sapa nih..?

      Delete
    2. lagu tu tak sedap. sama mcm ym bundle, takleh nak layan.. kekeke..

      Delete
    3. Liyaa: aik? kau tak sihat ke? hahaha

      Ha: hehe..xpe2..citarasa org kan lain2..:D

      Delete
    4. sila tuntut hadiah di kaunter H ye Liyaa.
      hahaha

      Delete
    5. eh Liyaa tau tau kat mana Kaunter H..cuma xpasti dia ingat ke tidak..hahaha

      Delete
    6. Aku pernah tunggu. Aku pernah kejar. And then aku pernah mengalah. Aku pernah move on. Jawapan yg buat aku suka, ada pada penghujungnya, cuma aku tak sure betul ke tak. Well, manusia boleh cakap apa je kat mulut tapi kat hati dea kita taktau. Bergantung pada hati aku untuk yakin dengan dea, dan semuanya. Tapi aku pun tak pasti aku boleh/perlu yakin ke tak. So, aku pernah decide, kadang2 persoalan perlu dibiarkan menjadi persoalan sahaja. Tapi kalau untuk sedapkan hati aku, jawapan tu aku terima dan pegang dengan hati senang.

      Dan aku tak pernah menyesal untuk semua tu.

      Delete
    7. sebenarnya aku kurang faham dengan entry ni..terutama yg kat tengah2 tu..tapi aku setuju la bila kau kata ada persoalan yg perlu dibiarkan jadi persoalan jer..better left unsaid..:D

      Delete
    8. aku macam setuju dengan keterangan liya.

      liya dah macam lawyer bila aku kaji-kaji balik. hahahaha.

      aku pernah tunggu cinta tak gugur. lame kot tahun-tahun. menyesal tu takde lah. sebab dah ada pengganti macam sekarang.

      betul kata H, ikut hati tak semestinya mati sebab hati didorong oleh kewarasan akal.

      seteruknya mana perhubungan itu atas pilihan kita untuk move on atau stay.

      kalau kita mampu bertahan dengan hujah-hujah rasa rasional, teruskan.

      kalau kita tak mampu, tinggalkan. mungkin kita lebih mampu hidup sendirian.

      persoalan apa kenapa di mana bagaimana letak tepi, ia adalah pilihan yang takde benar, takde jugak salahnye.

      H, aku tak dapat dengar lagu la...

      Delete
    9. erks..kenapa ramai yg macam xleh dengar lagu ni? :D

      Delete
    10. Ehem. Aku bukan lawyer la Punzel. Tapi aku ni judge taw! Ahaha :D

      Delete
    11. Inche H, dukacita dimaklumkan bahawa saya pun tak boleh dengar lagu ni...
      grrr -_-'

      Delete
    12. heheh..agaknya kau punya line tu x elok kot..:D

      Delete
    13. ehh... aku dah bagi pangkat baik tu liya....

      Delete
    14. Liyaa kan tamak..grrrrr

      Delete
  2. Replies
    1. buffering pah ceroh..

      Delete
    2. tahu xpe. nak tersengguk aku tunggu play.

      Delete
    3. aku susah nak menunggu..buffering lebih 5 saat aku cancel nak dgr lagu ko ni..hahahaa..ko penah tunggu awek ko lewat 2jam tak dari sepatutnye nak jumpa?

      Delete
    4. aik..aku dengar elok jer..:D

      tunggu awek lewat 2jam? errr..rasa macam pernah..tapi rasa macam xpernah..maybe xsampai 2jam kot..aku rasa sejam jer..

      Delete
    5. ko pernah tunggu balak 2 jam? aku pernah....

      hahahaha.

      Delete
    6. bistu kau mengamuk ke tidak? hehehe

      Delete
    7. Selagi kau rasa nak kejar, kau kejar. Jangan peduli walaupun orang anggap kau menunggu atau mengejar sesuatu yang tak pasti. Jangan peduli. Itu adalah apa yang kau mahu. Teruskan saja selama mana kau mampu. Sebab suatu masa nanti, bila tiba masanya, kau akan rasa bahawa effort tu dah cukup untuk kau move on dan teruskan hidup.

      aku nak ikut kata2 kau yang ni weh uncle h. semalam aku tunggu dia yang tak datang lepas dalam 45 minit aku tunggu. lps aku dah mengamuk and nak balik and reject call dia barulah dia bagitau dia balik mandi solat bagai dulu sebab dia baru abis kelas. ko rasa salah aku yang marah sebab menunggu ke salah dia yang tak gitau dia buat semua tu sebelum nak datang jumpa aku? hehe..

      Delete
    8. hahaha..masa kau tunggu tu, kau ada inform kat dia x?

      Delete
    9. of course la,,, so salah dia la kan... hehe

      Delete
  3. "Selagi kau rasa nak tunggu, kau tunggu. Selagi kau rasa nak kejar, kau kejar. Jangan peduli walaupun orang anggap kau menunggu atau mengejar sesuatu yang tak pasti. Jangan peduli. Itu adalah apa yang kau mahu. Teruskan saja selama mana kau mampu..."

    so taciiiiinkkkk!!! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa tajuk lagu niiiiiiiii >.<

      Delete
    2. H kedukut xbgtahu tajuk.. :P

      Delete
    3. errr..errr..errr..hehehehe

      Delete
    4. errr..errr..errr..
      Nur dah tahu tentang tajuk lagu tu..
      kekekekeke.. :)

      Delete
    5. haaa good girl..camtu la..ada effort..:p

      Delete
    6. heeeee..... :)
      Usaha tangga kejayaan...

      Delete
    7. kalau nak cepat, naik lift..-_-"

      Delete
    8. Aku tak dapat dengar lagu tu. Sekian.

      Sambung skit la. Bila ko cerita pasal tndakan2 tu semua, aku rasa macam aku dah lalui semua. Aku pernah buat tindakan yang aku menyesal pasal tindakan tu bodoh dan memalukan. Dan aku juga pernah tunggu je org tu katakan dia suka pada aku tapi last2 dia tak ckp sampai le dia pindah dan lost contact. Bila jumpa balik dia dah kawen. Dan waktu tu baru dia nak nagku yg dia mmg suka aku. Apapun aku sedar, semua tindakan, dan semua yang berlaku tu sebenarnya adalah dengan izin Allah. Ko usaha ke, tak usaha ke, kalo Allah dah kata NO, maknanya NO. Cuma kalo kita usaha, kita rasa puas hati la skit kan. Kalo tak usaha, mana nak tau kita berjaya ke tak.

      Delete
    9. yup2..whatever it is, Allah yg tentukan sama ada kita dapat atau tidak apa yg kita tunggu atau kejar..usaha tu tetap usaha, dapat ke tidak tu belakang citer..:D

      Delete
  4. 2nd 2nd 2nd 2nd,haha.... pehhh,terkesima jugak mek baca entri ni,sebab benda ni memang selalu terjadi kat mek,kadang tu rasa geram gila nak luah perasaan kat orang yang kita suka tapi orang yg kita suka tu tak tahu yg kita suka kat dia ,erghhhhhhhh...benci rasa perasaan macam ni,haha...tapi bila fikir hal cinta ni, mek tawar hati patah hati bengkok hati segala hati la ,haha... membujang lagi bahagia :)


    peace :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. cisss,gara-gara taip komen panjang sangat sampai tak jadi orng kedua yang komen,muahaahahahaha

      Delete
    2. bukan ke2 ye mocik..kehkehkeh..

      Delete
    3. eleh kauuuuu,haha....

      Delete
    4. onie: lenkali sebelum baca, cop tempat dulu..hahaha

      Delete
    5. kahkahkahkah,okay..next timeeeee,haha

      Delete
  5. layan lagu :D

    selamat malam H :D
    nanti ciksu tafsir style H tido ye..nak p carik mentadak dulu ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. mentadak xde la ciksu..dia dah tido..:p

      Delete
  6. Jap..tengah dengar lagu tu....
    sat gi sambung komen..
    heheheh...:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. kyusuk cik nur ? :p

      Delete
    2. Tak akan lihat walau, badai derita melandaaaa..!

      Serius mmg best lagu ni...lagi best kalau H yang nyanyikan..heeee.. :P
      Apa tajuknya H..?

      komen pasal entry pula, nur dah puas mengejar, dan rasanya nur sudah hampir kegarisan penamat..walaupun keputusan tu perih untuk diterima...tapi sekurang-kurangnya nur sudah mencuba dan berusaha..

      Lelah tahu..!

      P/s: rasanya cikna pun xleh dengar suara Rizal ni, sbb Cikna pernah dengar lagu 'buka hatimu-armada' dekat blog nur, cepat2 dia tutup..Heeee.. :P

      Delete
    3. "tak akan hilang walau" la Nur..:D

      time H dj kan, mesti H akan play lagu ni..hehehe

      Delete
    4. Maaf typo.. :)

      H...Nur dah tahu tajuknyaaa...!
      Yeay...!

      Delete
    5. haaaa..kan best camtu..kalau cari sendiri tu lagi puas hati kan? :D

      Delete
    6. Heeeee..... :)
      Puas hatikan.. :)

      Nak requestlah...
      boleh..?
      :P

      Delete
    7. xleh..request off..zzzzz

      Delete
    8. hahahaha
      Nur dah berjaya.hehehe
      layannnn ;p

      Delete
    9. haaa..Ai mesti dok tiru jawapan Nur..:p

      Delete
    10. xdo maknanya..
      ai dah dgr pun lagu tu...Nur rahsia xnak kasi tahu tajuk..but...well,senang je nk cari lagu tu.hahahaha

      Delete
    11. ahaha..tu la..taip lirik jer dah jumpa..:D

      Delete
    12. huh...!
      dan-dan off tu...

      Delete
    13. sebab H macam tau jer Nur nak request apa..hahaha

      Delete
    14. Hahahhaa...
      Apa...?
      cer kabo...

      Delete
    15. eh mana boleh kabo ke awok..hahaha

      Delete
    16. kabo je lee...
      bukan keme nak maroh awok pun...

      Delete
    17. *kemek

      ate teman xleh ler nak kabo..malu teman..:p

      Delete
    18. ape yg kemek...?

      itu bukan kemek lah H...
      itu keme... Keme tu macam kamilah...
      deme tu diorg..keme tu kami..

      atee..awok faham ke idok..?
      hihihihi

      Delete
    19. H ni DJ ke ? wah2 :D

      Delete
    20. Nur: keme ke kome? hehehe

      Pensil: errr..ha'ah..tapi radio online jer la..

      Delete
    21. Kome tu kamu, atau diorang..
      keme tu saya, atau kita...
      :)

      Delete
    22. owh..idak ler teman taunyer..hehehe

      Delete
  7. kita sepatutnya menyesal buat ke menyesal tak buat ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak..tak payah nak menyesal..kecuali la kalau benda tu salah di sisi agama..:D

      Delete
    2. pensil selalu jadi tempat luahan perasaan kawan2. salah satu yang sering diorang luah .. dan pensil pun tak tau nak cakap apa , bila

      "sepatutnya aku tak perlu pun cakap dekat dia yang aku sayang dia lebih dari kawan.. sekarang dia dah jauh diri dari aku..rasa kehilangan ..aku nak kami mcm dulu kembali.."

      pensil pun tak tau salah sapa, mungkin laki tu terlalu baik yang buat dia tersalah anggap dengan persahabatan tu. and bila lelaki tu dah dapat tahu ada perasaan yang lain dari kawan tu .. dia cuba jauhkan diri..

      apa pendapat H ? @_@

      Delete
    3. itu memang risiko..once dia decide nak confess prsaan dia pada that guy, means dia patut tau apa risiko yg bakal ada.."sepatutnya aku tak" tu tak timbul sebab ayat tu seolah2 dia regret dengan keputusan sendiri..

      dia tak salah, sebab dia buat apa yg dia nak..that guy pun xsalah kalau cuba jauhkan diri..cuma itu memang risiko yg dia kena terima..

      in case kalau dia x confess prsaan dia, hati dia akan tenang ke dgn sweet pain tu? i dont think so..:D

      Delete
  8. lagu tu tak best . Mesti Encik H yang nyanyikan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan? lagu tu tak bes.. =.='

      Delete
    2. cuba dengar betul2..
      best tau...
      hihihii...

      Delete
    3. haaa..sebab H nyanyi la yg jadi xbest..hehehe

      Delete
  9. Belum sempat kau menoleh aku di sini, kau dah beredar bersama dia.... Lalu kembali dengan janda anak tiga..

    Amboi bapak, lama gila buffer.

    ReplyDelete
  10. sedih ar baca.. :'( bertepatan dgn situasi aku plk.. hohoho..

    btw h, lagu tu... tajuk dia apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tajuk lagu dia.....

      krohhh krohhh krohhh :p

      Delete
    2. huh...! punya kedukut....
      sampai berdengkorr...!

      Delete
    3. xpe laa.. nt aku cari sendri.. :P

      Delete
    4. haaaa..bagus2..effort camtu la yg kita nak..hahaha

      Delete
  11. apesal entry ni sedih ? menci ah cenggini kat kau pakcik ! Huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaa makcik..kau jangan ler baca dgn mood sedih..cuba kau baca dgn mood marah, mesti kau xrasa sedih..:p

      Delete
    2. kalau baca dengan mood marah aku rase nak marah je kat kau pakcik. grrr geram betul. gitu. haha

      Delete
    3. erkk..okey2..kau baca dgn mood romantik yer..kahkah

      Delete
    4. euwwww. bluwekkk. okbye ! haha

      Delete
    5. finee fineee fineeeeeeeeee!

      Delete
  12. Keypad..nampak post ni keluar baru seminit terus bukak igt dpt no 1 pastu internet down lak.Adoiiaii..heh.Dezee personally akan balas perkara yang sama macam orang lain balas.Alsannya..malas nak dengar citer sedih2 tentang perempuan or lelaki yang sama je 2 3 tahun.bosan.hahahaha..so..cakap "cari je lelaki lin..ko bukan x cantik" or "Bunga bukan sekuntum"..at least cerita tu ada variasi.xder la sebut si MrN or FH jer sampai 5 4 tahun.hahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau macam aku pulak, aku xkisah kot kalau member aku asik cerita pasal org yg sama..err, maybe la aku kadang2 rasa bosan..tapi selagi cerita dia tu tak menampakkan yg dia lemah, aku still xkisah..

      Delete
  13. mmg sedih sgt bila mnghrp bnda yg tak boleh diharap..rasa mcm nk hempuk je irg tu kat dinding besi..ahaha..apapun, aLLAH DAH SEDIAKAN yg jauh lebih baik utk kita..:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadang2 sedih tu memang la sedih..bohong kot kalau kata xsedih..kehkeh..tapi kadang2 rasa semangat pun ada..as if kita ada strong will utk buktikan yg kita boleh jadi someone..:D

      at the end, kita cuma merancang, Allah yg menentukan :)

      Delete
  14. Aku tak pernah tunggu lelaki entah sebab aku jenis jatuh cinta pada orang yang jatuh cinta dulu dengan aku. Aku tak eh eh lu hensem ah, gua nak ngorat lu. Tak. Sebab satu aku jenis malas nak kenal kenal dengan orang baru, kedua sebab aku jenis tak berapa suka mulakan first move. Hiks

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..dia tak semestinya first move or kenal org baru fie..contoh la (contoh jer tau), your bf kena ngorat and sangkut kat ppuan lain..sstgh org akan lepas, sstgh org akan tunggu and sstgh org akan fight back..:D

      eh fie bulan brpa nak kawen?

      Delete
  15. krooh..kroohh..hahaha
    terlena jap dgr lagu tu..mendayu sgt ala2 terkena angin sepoi2 bahasa gitew.hahaha

    **buat lah keputusan mcm mn pun as long keputusan tu buat kita hepi..itu sdh cukup,cukup tuk rs tidak menyesal di kemudian hari =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. absolutely right..:)

      Delete
    2. Ermm...xnak menyesal dah laa...
      ^__^

      Delete
    3. haaa..bagus2..jangan menyesal..:)

      Delete
    4. xmyesal dah..cuma terkilan jee..
      Heee.. :P

      Delete
    5. haaa..terkilan xpe..ada beza menyesal dgn terkilan..:D

      Delete
    6. gitu ehh..hihihi....

      Delete
    7. paling ketara dia pnya spelling mmg different.hahahaha

      Delete
    8. erkk..Ai pernah kena rotan x? >:[

      Delete
  16. ke seratus agaknye, leh tuntut hadiah tak? hihi :) ...tunggulah selagi termampu ..kalo da sayang, sampai berjanggut pon sanggup tunggu kan? tapi bile dah berjanggut tu jangan tunggu sampai beruban plak kan?? sabar menunggu tu pon ade had nye, kan kan kan????

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..sabar menunggu tu ada had dia..sebab bila dah sampai limit, kita tak rasa nak tunggu dah..:)

      Delete
  17. Done baca entry ni. Kalau nak senyum je boleh tak ? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau nak senyum yg nampak taring tu ke ety? hehehe

      Delete
    2. Hehehe. Mak aku cakap, taring tu yang buat anak dia nampak manis :)

      Delete
    3. biasanya mak mmg pandai amik hati anak tau..hahaha

      Delete
    4. HAHAHAHAHAHAHA. Tu mak org lain, mak aku jujur okayyy. Hik hik hik *misi nak pertahankan diri* :D

      Delete
  18. If someone is worth to fight for, go ahead. sooner or later once u are tired fighting alone, u will know it yourself, and its the time to say "next!" hamboi aku sendiri pun tak paham.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..aku faham..camtu la kot maksudnya..keep fighting.. kalau dpt, Alhamdulillah..kalau xdpt pun Alhamdulillah, at least kita dah cuba..:D

      Delete
    2. ya betul... mencoba itu penting, dan mencoba untuk setia lagi penting. Asal tetiba ada lagu tema bermain di belakang tabir ni, kenal Kris Dayanti?

      Delete
    3. kenal gitu2 jer la..xde la kenal rapat sgt..hahaha

      Delete
  19. first of all...
    entry ni tak panjang. hehe.. (kalau panjang lg pun akak baca tau.)
    Setuju semua point2. Dulu2 masa terjatuh cintan kat kawan sendiri, akak buat semua effort dgn penuh perasaan tp pada ketika itu la sampai yakin yg dia x boleh ditunggu lagi. Lepas tu akak move on tanpa rasa sedikit kesal pun. Dah cuba yang terbaik rasanya, so memang tiada kesal di kemudian hari.

    Bab ayat mula2 H tu, akak rasa itu cuma kata2 mereka sekadar memujuk hati sendiri, bukan x cukup nilai. Akak pun pernah ckp mcm tu jugak. hahaha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..H tau yg ayat mula2 tu sekadar org nak pujuk hati, biar kita kuat and move on..jangan stuck kat tempat yg sama..cuma apa yg H nampak, kebiasaannya org yg bagi ayat camtu ialah org yg xcuba rasa apa yg kita rasa..

      kebiasaan jer la..tak semestinya diorg xcuba rasa..:D

      Delete
  20. aku nak komen entri ni, aku pun tak ada kepakaran dalam bidang2 cinta ni..cinta itu kadang kala ibarat racun.. dan kerana cinta , kadang-kadang ada yang sanggup membusukkan nama pasangan masing2.. memalukan pasangan masing2.. hurm, yang tu aku memang tak berkenan. sekian sahaja. terima kasih. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu bukan cinta bro..tu emo jer lebih kot..hahaha

      kalau betul dia sayang kat someone tu, dia xsampai hati kot nak citer keburukan someone tu kat org lain..:D

      Delete
    2. boni bkn ker ko pakar cinta? ko buat lah video pakar cinta

      Delete
    3. boni pakar beb..ko jangan tertipu dengan gaya innocent dia..kahkahkah

      Delete
    4. yup setuju....boni mmg terer bab2 cintan cintun ni. hahaha...

      Delete
    5. boni dah level sifu dah..idaman gadis2..heheh

      Delete
  21. oh my goshhh...dats lagu..hahaha

    ReplyDelete
  22. ko frust menonggeng bcinta ker bro?

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..aku ada gaya macam frust ke bro? hahaha

      Delete
  23. aku tiada pengalaman dalam cinta... cuma aku terasa betul dengan apa yang kau tulis tu...

    buat apa yang kita rasa betul dan patut buat masa tu... dan jangan pernah menyesal dengan tindakan yang pernah kita ambil...

    setiap sesuatu tindakan yang kita ambil itu pasti ada hikmah yang tersembunyi... namun kadangkala kita sendiri tak sedar akan hikmahnya itu disebabkan oleh adanya perasaan menyesal yang tiba-tiba datang menyapa..

    *apa aku merepek ni? -_-*

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..xpe ruha..merepek pun aku still boleh faham..:p

      tapi memang betul kot..once kita dah decide something tu, kita fikir itu adalah keputusan terbaik..dah fikir baik buruk dah..so memang tak salah lagi keputusan tu..:D

      Delete
  24. teringat lagu rossa-menunggu..


    byk pulak tulis-delete nk komen entry ni..
    takde komen ah..

    bole ko nyanyi lagu tu utk aku..? haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku xpandai nyanyi ler..kelaut nanti..-_-"

      Delete
  25. betul H apa yg kau ckp ni..............




    aku selalu mnyesal ngn dosa :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. menyesal dengan dosa tu memang patut ima..aku pun sama la..banyak gila kot dosa yg aku dah buat selama ni..:|

      Delete
  26. hurmmmmm. jiwang nya inciK h NEH, kena tukar nama pas neh. incik jiwang lak, eh? best entry neh, suka. ada pendirian. ada ketegasan. ada kewarasan. eh? hurmmmmmm.

    -dilema wanita yang aku hadapi sekang neh, terus menunggu? atau terus pergi? - isk2. balik dulu laaa. incik H. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. erks..bukan jiwang la Sue..tapi romantik..kahkah

      lebih kat mana? tunggu ke pergi? :D

      Delete
  27. jangan pernah rasa sesal nanti kau akan menyesal. bila menyesal kau akan rasa sebuah perasaan yang kurang enak untuk disesalkan. sigh. pedihnya bila terasa sesal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pehhh..tinggi betul bahasa kau ni Aien..tak terhadam rasanya bila dibaca..:p

      Delete
    2. hahaha..aku baik la Aien..mana berani nak perli2 :p

      Delete
  28. sometimes kan, kita dah boleh pun hadap keputusan yang orang kita tunggu tu. get ready dah. lebih-lebih lagi bila hati kita dah bagi hint, "enough". tapi kan...sedang je hati kata 'enough', ada pulak orang datang cakap.."dia buat tu untuk kau benci dia, dia rasa dia tak mampu nak bagi cinta kat kau.." dan masa tu, hati yang dah get ready untuk 'enough' tu pun, kembali goyah. masa tu blur, tak tahu nak buat apa. apa perlu buat. pada siapa nak percaya kalau hati sendiri tak boleh bagi kata putus? apa perlu tanya pada orang y dinanti tu? hurmm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. maknanya "not enough" la tu..:D

      Delete
    2. so. macam mana ni eh? hurm. konpius lol.

      Delete
    3. "macam tu la"

      hahahaha

      Delete
  29. Aku stuju dgn H.
    Harus buat apa yang menggembirakan hati. Jgns ampai satu hari annti cakap ' kalaulah aku...bla bla bla'.
    Menyesal tak sudah sebab tak mencuba.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku camtu la Len..walaupun benda tu nampak macam sedih, tapi selagi aku suka dengan apa yg aku buat, aku still akan tetap teruskan..

      hidup menyesali benda2 yg dah lepas ni xbest..

      Delete
  30. Nak komen panjang. Tapi nnt macam tumpang pulak. Nanti lah up entri, cam kak emma. XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..cikgu memang dah sediakan tempat utk cik nin up entry tau..hahaha

      Delete
  31. penah ada dalam situasi ni.. itu bukan putus asa, tapi mengalah. ye mengalah :(

    ReplyDelete
  32. Na xpernah lagi menunggu..tapi situasi Na bersabar dan bertahan
    n bila ade je pergaduhan dgn ex (mase dedlu)
    kekwn ataw penasihat disekeliling suka ckp
    "ala Na kau buat nk sabar dgn dye tglkan je laa bnyk lagi laki lain yg senonoh laa bla bla bla.."
    amboii sennag nye mulut korangberkap..yes sbb tak guna modal kan utk berckp?? tapi korang ade fikir yg menangung mcmne tak???
    soal hati dan perasaan susah kita nk bg org faham..hanye kita je taw ape yg kita rasa dan ape yg kita nk kan???
    ape pun kita kena trima apa pun perancangan oleynya (tuhan) sbb perancangan DIA lebih baik dari apa yg kita rancang..

    keep it up H =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm bnyk je typing error harap maaf #_#

      Delete
    2. sob..sobb...meleleh hingus aku baca stori ko na..hahaha..

      aku nak burak stori aku sadis gak..so biar la jadi kenangan..citer yang ni lagi sadis dari kes helmet haritu..memang ada kaitan dengan entri ko..hahahaha..

      Delete
    3. err... burak tu ape? binatang yg bawak nabi naik ke langit tu ke? huhuhu

      Delete
    4. Na: jenuh jugak nak faham bahasa sanskrit ni..taip tutup mata ea? hahaha..tapi betul la apa na kata tu..kita tau apa yg kita nak, tapi dalam masa yg sama kena redha jugak dengan ketentuan Allah..:D

      Bundle: entry aku ke entry Na? hahahaha

      Dira: burak tu berak..:p

      Delete
  33. amboih..lamanya buffering...grrr...

    wah! dokter cinta..

    dulu kawan SKl pernah ada dlam situasi macam nih. and yes! Skl support dia supaya fight habis-habis demi cinta dia.
    but, hampir 3 tahun episod hidup dia dengan org yg sama..klau membahagiakan xpa tapi sebaliknya..last2 SKl suruh stop,buka hati utk terima org baru, SKl akui..cakap senang nak buat susah.. SKl pun hadapi benda yg sama,tapi kena sentiasa optimis..everything happen have a reason..nak tunggu bertahun, bagi SKL penat, letih n sakit. bukannya dia xbernilai sampai begitu mudah utk dilupakan, tapi hati kita dicipta bukan utk sentiasa disakiti, so lepas 'sakit' jgn terus down or terus mengaharapkan dia..kalau ada jodoh tu adalah ya.. xdalah nanti bila tersedar "betapa ruginya masa 3 tahun aku yg bernilai hanya ingat dia..". #well..setiap org ada pandangan hidup masing2 kan

    and true..kita perlu mengalah jgn putus asa.. sebelum kita lepaskan somenone kita kena pastikan kita dah buat something/effort, xdalah terkilan sgt kan..
    adeh..panjang plak..

    ermm.."sepanjang 16 tahun ni.."..heks..nak ckap dia umur 16 tahunlah tuh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..panjangnya entry SKL ni..:p

      fight tu memang kena fight..tapi dalam masa yg sama hati tu jangan lemah sangat..ada beza tau antara berharap dgn mengharapkan..kalau kita mengharapkan, memang la kita penat, letih, sakit..tapi kalau kita berharap, insyaAllah kita akan jadi lagi kuat..

      tempoh 3 tahun untuk ingat org yg kita syg tu x rugi la SKL..hehehe..tapi betul la apa yg SKL kata, pandangan hidup masing2 berbeza..:D

      ermm..H memang 16 tahun la..hahahaha

      Delete
    2. bila part berharap dgn mengharapkan tu tetiba lagu suaraku berharap play in my mind...hihihi..=)

      aiseymeh...dari tahun lepas lagi umur 16 tahun kan

      Delete
    3. H kan pemuda..pemuda kena la sentiasa muda..hahaha

      Delete
  34. H tak besar2 ehh? payeh pun dah meningkat remaja ni.. best tau jadik remaja.. tanak cuba ke?

    well, kalau cakap pasal hati and these feeling2 ni, aku agak terkebelakang.. sedikit mengundur dari khalayak ramai yang berebut meluah rasa.. akhirnya lenyap dari pandangan..memendam rasa :)

    aku kan budak lagi... mana la nak ada pengalaman cinta bersegi-segi ni.. ohh ye, aku slalu je suka kat orang tapi orang tak penah suka kat aku. sampaikan member aku fedup bila aku ckp, aku ada crush baru..hahahaha . sekadar hiburan.. bukan senang tau nak cari somenone yg kita rasa the right one, worth much utk kita tunggu, setia and bla bla bla.. tak mudah...

    *bunyi cengkerik*

    regarding to your new template ni, suci putih bersih betul aku tengok. tade darah, nampak kurang sikit pervert tu... aku suka weh tgok icon2 kat tepi tu.. nak sebijik.. font apekebende yg kau guna ni pun aku suka... kau dah makin meningkat remaja ehh? tahniah...hahahahaha

    maaf atas kepanjangan komen. kot pasni dah tak sempat nak bukak. ni pun sebab aku ada homework yg requires internet.. curi2 bukak kejap...

    live well H :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhh..nmpk la payeh dah matang brkat tusyen Liyaa..:p

      template darah bukan pervert yer..kau tu yg dok fikir bukan2..asal darah jer piyed, asal piyed jer darah..ni semua sebab Liyaa la ni..hahahahaha

      Delete
  35. Aku sedang mengejar apa yang sepatutnya aku kejar...walaupun susah, walaupun payah, aku tetap kejar...sebab itu cita-cita aku dan harapan semua orang pada aku...

    Aku sedang menunggu apa yang aku perlu tunggu...walaupun sebenarnya perit dan sakit, aku perlu terus tunggu sebab itu kemahuan aku dan harapan semua orang pada aku....

    Untuk aku give up, mungkin bukan sekarang, tapi at least aku try untuk move on dalam kedua-dua keadaan di atas... Cuma aku harap, aku tak berhenti menunggu dan mengejar apa yang sepatutnya aku tunggu dan apa yang sepatutnya aku kejar..


    p/s: thanks H. rasanya entri ni dan yang sebelumnya tu, aku dapat hadam sampai lumat. tercerna masuk ke dalam otak.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau nampak kuat la dalam komen ni..nmpk optimis..nmpk ada direction..nampak yakin..dan macam2 lagi..

      p/s: aku rasa kau faham apa yg sepatutnya kau faham :)

      Delete
    2. tapi kadang-kadang aku masih jugak nampak lemah dan bersikap pesimis H... bukan selalu langit tu cerah.. huhu

      *sigh*

      Delete
    3. bukan salah langit yang tak cerah..cuma kedudukan matahari tu jer yg sentiasa berubah..:)

      Delete
  36. wah.,..sayu je bca entri ni..

    NAL pernah sukakan seseorang sampai hari ni NAL just pendam benda tu, NAL sangat sayang dia sebab dia pernah jadi yang terbaik buat NAL dulu..

    tapi dia dah ada orang lain, but sekarang rasanya dia dah sendirian..NAL yakin dengan tindakan NAL untuk pendam ja perasaan ni sebab better jadi best friend je..

    Walau apa pun, NAL sayangkan dia...

    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeahh..that my man..

      aku rasa kau faham apa tu 'sayang kat org'..boleh nmpk la kau tetap sayang kat dia walaupun dia ada org lain, tetap sayang kat dia walaupun dia takde dgn kau, and tetap sayang kat dia walaupun hanya sebagai kawan..:)

      Delete
  37. KASIH SAYANG ni bukannya boleh paksa2....
    susah nk jangka adakalanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..kadang sekejap..kadang lama..:)

      Delete
  38. tanya sama hati, pernah ka merindu, ingat masa lena apa mimpimu..
    bila berjauhan apa dikenangkan, bila di fahami itulah sayang..=P

    ReplyDelete
    Replies
    1. husna, H suka tau lagu tu..lagi2 part yg Liyana Fizi nyanyi..Liyana Fizi tu lawa la..comel jer..:D

      Delete
    2. haha..sungguh ka?? husna x minat liyana fizi..nyanyi sebab lagu dya je best..=P

      Delete
    3. eh comel apa liyana fizi tu..hehehe

      Delete
  39. bagi aku senang je, sebelum menyesal, baik cepat2 bertindak.sekian.
    eh3, ni lagu kertas kan? slalu kot dengar dlm plylist

    ReplyDelete
  40. next time tolong buat widget yang boleh like ko punya post...aku nak komen...macam dah xbest sebab byk sgt orang dah komen tuk ko.. heeee ;) nice entry...hilang dah soklan pe yang aku nak tnya bila baca entry ko ni :) tq bro!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkkk..dalam kes kau ni susah sikit la calie..sbb kalau kau komen kat ruangan facebook, nanti someone tu boleh jumpa blog ni..percentage untuk dia jumpa blog aku ni sangat tinggi tau..risau aku..:D

      Delete
  41. wahahahha.. madah pujanggaaaaa :P
    lama x komen kat cni..nk gelebek pun dah konpius :)

    H, jgn ditunggu org yg perasaan dia leh plak kat orang lain..
    nnt merana..
    biar muka pecah, tak secomel mana, janji dapt cari yang setia..

    ReplyDelete
  42. kita agak sependapat tp mungkin tak sehaluan 100%.

    ye, apa sje yg aku buat, aku pntgkan kepuasan diri sndiri. toksey caro ore laen! haha.

    utk lelaki, mungkin kau boleh menunggu. utk perempuan laen cerita bro.

    seorang pkcik penah nasihatkan aku, kalau syg pd seseorang, tinggalkan sedikit ruang utk hati dilukai. sbb, kalau hati kita dilukai, kita masih ada ruang hati lain yg mampu brgembira.

    dia pesan lagi, pilihlah lelaki yg sayangkan kita lebih dri kita sygkan dia. sbb, kalau lelaki btul2 syg, dia akan ikhlas menerima baik buruk kita, dan ikhlas menjaga kita dunia akhirat.

    tp kalau perempuan je yg btul2 syg, sdgkan lelaki itu tidak, lelaki akan amek kesempatan. perempuan akan buat apa sje dan selalu tak rasional.

    aku sndiri, akan lepaskan org yg aku syg pergi pd org yg dia syg. bkn sbb aku xbtul2 syg, tp aku percaya pd jodoh. sekali dia pergi, aku akan segera pulihkan hati. bkn membnci tp kembali neutralkan perasaan. dri cinta kpd suka sbgai kawan.

    aku xkan sesekali menyesal dgn setiap keputusan yg penah aku buat.

    apabila dihidangkan dgn dua pilihan, kita harus memilih satu daripadanya walaupun kita tahu pilihan kita tak semestinya tepat. :)

    *serius pulak komen2 aku tuk entry ni.hikhikhik*

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..nampak la tahap keseriusan kau dalam komen ni..

      sebenarnya aku susah nak ikut pesan2 org ni..sebab aku biasanya akan react pada situasi..sebab pada aku, prsaan syg tu xleh nak diukur..kita takleh nak decide sama ada someone tu syg kat kita lebih drpd kita syg kat dia, atau sebaliknya..:D

      Delete
  43. Betul tu,... dengar kata hati diri sendiri...lagi puas hati...
    mencintai tak semestinya memiliki.... dpt tengok dari jauh pun dah cukup baik...ha...ha...pergh!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku camtu la kak nom..tengok drpd jauh pun pada aku dah memadai..:D

      Delete
  44. setia hujung nyawa..takpe H itu hak individu sama ada nk jadi penunggu yang setia atau tak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..hak individu sama ada nk jadi penunggu atau tak..
      hehehe..jadi penunggu gua ke? :p

      Delete
  45. pernah menunggu sampai satu tahap chicna perasan something kenapa dia bukan untuk chicna. ohhh happy for that reason. better menyesal dahulu sebelum menyesal kemudian. :)

    ReplyDelete
  46. Datang tumpang dengor lagu...
    download mp3 sume pendek2..
    grrr....!

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagu apa Nur? jangan menyerah ea?

      Delete
    2. lagu tentangmu....
      nur ade dowload mp3..
      tapi pendek2...

      Delete
    3. eh lupa pulak kat sini lagu tentangmu..tengok tajuk jangan menyesal, terus ingat lagu jangan menyerah..:D

      Delete
  47. Tak apa H..
    Faktor usia...
    Nur faham...

    Hahahaha.. ^__^V

    ReplyDelete
  48. oh.. ini rupanya n3 tu.. punyalah bapak lama mak nak sroll ke bawah nak komenting hehehe.. mak yg dah jadi mak budak ni masih boleh komen pasal cinta-cinta muda mudi tak? hehehehe


    yeah.. fight for it.. leave it no regrat hahahahahahah ckp omputih terpelanting jap.

    apa pun sebelum syg org lain. sila syg diri sendiri lebih sikit. Dan sekali lagi ayat skema.. jodoh di tangan tuhan. bercinta setengah gila tak semestinya..... sila sambung sendiri H keh..keh..

    ReplyDelete
  49. Entri ni aku suka H. Sebab pernah gak aku alami dilema serupa. Hidup hanya sekali, orang serupa mungkin takkan muncul lagi. Jadi aku kejar, aku redah je apa yang harus diredah tak kira halangan gila. Aku berjaya gak akhirnya.
    Bukan nak gah o nak bermadah dewa, tapi bila difikirkan semula, jika kita tak mencuba, tua2 t kita akan menyesal sbb tak buat apa2. Sekurangnya kita mencuba dan tak jadi. Ko baca komik aku dulu, ko pahamlah bagaimana jika dialah orangnya, maka dialah yang kita harus kejar.

    ReplyDelete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top