Header2

• 20 January 2013 •

Tak Ada Tajuk

Bukan mudah untuk jadi penyokong. Dan bukan mudah untuk cuba menyokong. Kebergantungan seseorang untuk jadi penyokong itu letaknya pada permasalahan seseorang yang ingin disokong. Manakala keterbukaan cerita seseorang yang ingin disokong bergantung kepada kepercayaan terhadap orang yang ingin menyokong.

Keterbukaan aku menyokong pula adalah tidak menentu. Adakala aku senang untuk menyokong apa yang kamu mahu. Dan adakala kecenderungan menyokong aku lebih kepada apa yang aku sendiri mahu. Sebagai contoh, kalau kamu mahu kuat, aku akan sokong kamu untuk menjadi kuat. Itu bermakna aku menyokong apa yang kamu mahu. Manakala jika kamu ingin lemah, aku akan tetap hasut kamu untuk cuba menjadi kuat. Itu pula adalah menyokong apa yang aku sendiri mahu.

Motifnya mudah. Kerana aku tak suka melihat jiwa yang lemah, down dan putus asa. Pada aku, putus asa itu suatu perkara hiba. Biar saja kita mengalah, tapi jangan berputus asa. Itu adalah apa yang aku percaya. Bahawa berputus asa itu menghilangkan keseronokan hidup sebagai seorang manusia. Bahawa berputus asa itu adalah suatu perkara yang sia-sia.

Apa beza antara mengalah dan berputus asa? Bezanya, mengalah adalah optimis manakala berputus asa adalah pesimis. Orang yang berputus asa itu selalunya mengalah. Tapi orang yang mengalah itu tidak semestinya berputus asa.

Teringat mesej Iklan Merdeka Petronas 2-3 tahun sebelum ini. Menyatakan bahawa Kekuatan Sebenar Kita Terletak Pada Hati. Harap hati kamu bertiga, ada strong will untuk overcome all difficulties.

p/s: lagu Spider ni feveret aku bila rasa down..lagi-lagi part chorus dia..tapi lagu D'Masiv pun best jugak..



136 comments:

  1. Kadang kadang nak menyokong yg lemah dan down ni lagi senang dari tarik diri sendiri yg kejatuhan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup2..sebab tu la pepatah inggeris ada kata, easier said than done..kita boleh cuba tlg org, tapi kalau terkena kat diri sendiri, belum tentu kita boleh bangun..

      tlg org ni sama macam tlg diri sndiri jugak sbnrnya..:D

      Delete
  2. saya 'bangkang' yang Arif....

    ReplyDelete
  3. bnyak pulak perkataan sokong dya..=P

    betul!! husna pon akan sokong org yg husna nk sokong bila benda tersebut perlu di sokong..act, bergantung pd diri husna jugak nk sokong ke x..haa..pahe dok??

    ReplyDelete
    Replies
    1. dop pahe la..husna kecek gapo dio nih? :p

      Delete
    2. kecek omputih sikit..=D dok pahe guna google translate..

      Delete
  4. Setuju..bila mengalah tak bermakna kita putus asa..sebaliknya beri peluang pada orang lain...

    Dan disaat sedang down..kata2 smgat dari insan yg namanya sahabat itu sangat pentingkan..

    Cuma H bagi kata2 semangat sikit..hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuma? ke cuba? hahaha

      semangat la Nur!! semangat!!!

      haaa..semangat x? :p

      Delete
    2. Haishh..typo memedang..!
      itu *cuba ye..bukan cuma... heee

      Err...xsampai aura tu..
      hahahahaha.. :P

      Delete
    3. xpe nanti H jerit kuat lagi ea..

      Delete
    4. xpe H..
      biar ai je bg semangat yg hilang tu kat Nur..muahahaha
      ai kan sentiasa menyokong,juga sntiasa jd penyokong..dan harap2 ada juga yg menyokong.kahkahkah

      Delete
    5. H sila jerit kuat2 yee... biar sampai dengar..hihi.. :)

      Ai, kamu mmg seorang penyokong yg tegar, baik dan peling penting memahami...

      penyokong yg memahami dan penyokong yng tidak memahami, lain tau auranya...

      apapun, nur juga akan sentiasa myokong kamuu dan kamu... :)

      Delete
    6. H..ape eh lagu kertas band yg best tu..?
      kertas band sekarang dah jadi Armadakan..

      kebanyakan lagu armada, semua nur suka..

      Delete
    7. *paling

      heheh..dah habis kuat dah..siap jerit pakai mic..:p

      lagu Kertas Band yg best tu nanti2 H post..:D

      Delete
    8. Wokeyy...Typo lagi..!huhuhu... :P

      alaa...Cepat up..xsabar nak dengar..
      tak pun bagi tajuk je..
      boleh cari...heeee...

      Delete
    9. jangan2 penantian kott..!
      sedih kot lagu tu... =(

      Delete
    10. alahai siannya Nur..
      ari2 tggu H up entry..
      up la cepat h..up lah..sian Nur dah sebak dah tu..muahahaha

      Delete
    11. Weii...!
      mana ada sebak...!
      Teriak jeee...
      hahahahahah.. :P

      Tak apa, nanti H up...
      Ingat H..utang satu entry dengan Nur...
      hahahah..

      Delete
    12. errr..hutang tu xleh kira halal ke? :D

      Delete
    13. xboleh...xboleh...
      kena tunaikan jugakk....!
      hahaha.. :P

      Delete
  5. H terima kasih kerana aku pun sedang down down down...


    That word mmg terkesan dalam hati...

    ReplyDelete
    Replies
    1. err..that word? aku xtau kau refer pd word yg mana..:D

      Delete
    2. kekuatan sebenar terletak pada diri kita.

      Delete
    3. owh..kekuatan sebenar kita terletak pada muscle :p

      Delete
    4. muscle ke lemak?? hahaha

      Delete
  6. Hadapi dengan senyuman, H. Hadapi dengan senyuman :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. susu nak? kicap nak?...

      hadapi dengan senyuman tu lagu feberet aku dulu..skg dak lagi..

      Delete
    2. hadapi dengan senyuman tu kira all time feveret la utk aku..tapi client kat tempat keje, ada sorang nama hadapi ke hadafi ke apa ntah..aku xpernah nak senyum langsung kalau jumpa dia..

      Delete
    3. Kau offer pada H ey Bundle? Hahaha! Tapi, kicap? =_=

      Saje je aku cakap psl lagu tu. Padahal masa down aku tak pernah dengar lagu tu pun. & lagu tu takde la feveret aku sgt pun. Cuma suka jugak la dengar.

      Asal kau sombong sangat ngan hadafi H? Hadafi dengan senyuman laa (d)

      Delete
    4. tu la.. hadapi la Inche Hadafi tu dengan senyuman H.. walaupon muka beliau x merangsang ko untuk tersenyum. hehe.. ;D

      Delete
    5. kicap nak tu ayat lawak jambu tu hari la makcik..

      Delete
    6. Hadapi tu tak abis2 nak menyusahkan aku jer..mintak benda yg bukan2..email la, gambar la..xde keje aku nak melayan..hehehe

      kicap nak kicap? daging nak? kahkah..kenot go la lawak jambu ni..

      Delete
    7. Owh! Okeyyy apa pun tak boleh. Maharaja Lawak skang dah tak best. Lawak dah tak terkesan laa. Hahaha!

      Delete
    8. tapi lawak Shiro masa final aritu best..persembahan muzikal tu la..

      lawak bila dia goncang2 perut..hahaha

      Delete
    9. Saye sokong jambu!! #Tetibe mencelah xnk dok bwh2 sgt :P

      Delete
    10. saya sokong Shiro!! Alhamdulillah~

      Delete
  7. Nape wak? Tak tercalon jadi Sr M ke tahun ni?he..he...
    Pergh!!...kata berganda dan berkait semua ada dlm entri ni..he..he

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sr M tu apa dia kak nom? muhun pencerahan..kehkeh

      Delete
    2. Senior Managerlah dik.....

      Delete
  8. macam aku tak pernah putus asa. kau mesti inspired dari aku ni. hahaha.

    ReplyDelete
  9. mengalah tak bermakna kalah. cuma kalau dah berputus asa berputus harapan itu baru betul...bendera putih dikibarkan.


    wake up laling...hidup mesti diteruskan walau apa jua rintangan. hidup hanya sekali didunia yang serba keduniaan belaka ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasanya org mengalah tu lepas try..means dia dah betul2 satisfied baru la dia mengalah..putus asa pulak, belum try apa2 dah nak give up..:D

      Delete
  10. bertuah la sape dapat kawan macam ko.. ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..xdenya bertuah..aku garang tau..hahaha

      Delete
  11. Aku dengar lagu spider tu lagi-lagi bertambah down aku rasa... kot la kau bagi lagu it's not over - daughtry ke...bersemangat jugak kot.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..aku suka part chorus tu..:D

      Delete
  12. Jangan pernah kita berputus asa selagi mana tak mencuba..

    ReplyDelete
  13. TQ H. Walaupun sy mengalah, sy tetap optimis. masuk minang sy,nak..? hewhew

    ReplyDelete
    Replies
    1. the only one yg sy selalu nampak gelak "hewhew" ialah dia..so kamu ni dia ke? -_-"

      Delete
    2. Dia..? salah. xcam la tu..

      Delete
    3. errr..bukan ke? yg lebih kecil tu kan?

      Delete
  14. aku lemah la skg H, tlg sokong aku... hohohoho..

    btw, tambah lemah aku kalo dgr lagu Dmasiv tu.. tmbh nk mnyerah.. -__-

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau kena banyak exercise Emma, biar ada muscle..nanti bila dah ada muscle, baru la kau jadi kuat..hehehe

      Delete
    2. hahahha.. cisss... bertepatan btul advice ko tu.. dh r aku jarang senam.. :P

      Delete
    3. haaa..sbb tu kau lemah Emma..sebab kau xde muscle :p

      Delete
  15. sebab x putus asa leh gak jadi cikgu wlupun dulu aku adalah pelajar selalu duduk kelas tercorot dari form 1 sampai form 5....

    **ada kena mengena x dengan entry???

    ReplyDelete
  16. The big difference between having enough and giving up, totally agree.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tajuk asal entry ni malam tadi:

      Let's Give Up, Don't Despair

      :D

      Delete
  17. taktau nak mengalah ke nak putus asa dulu. mengalah asa takde ke? hm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mengalah ada takde..DBP dah mansuhkan drpd kamus..:|

      Delete
  18. Aku jarang putus asa pada benda benda yang penting aku selalu putus asa pada benda yang kurang penting seperti aku tak dapat buka botol kicap Hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..sama la fie..aku pulak selalu putus asa nk tengok citer seram..sebab pada aku xpenting..hehehe

      Delete
  19. saya jenis akan cuba jugak sampailah tahap hampir2 dah putus asa, saya cuba lagi dan lagi. tapi tak semua benda la saya buat macam tu. saya insan yang lemah. pernah down nak mammmm pada satu ketika dan saya berhenti tanpa teruskan lalu saya gagal. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr..dia sbnrnya bergantung pada diri kita jgk..kalau kita nak and selagi kita nak, jangan putus asa..:D

      Delete
  20. H..perenggan pertama tuagak down baca sebab xfaham.hahaha.tapi berkat usaha...baru faham dan belajar perkataan baru pesimis tu apa..awalnya ingat adik beradik buah kismis..owh Dezee..owh nonono..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..aku dah lama kot tak taip benda2 camni..saje jer taip pasal optimis dgn pesimis tu..lenkali aku taip pasal buah kismis pulak..hahaha

      Delete
  21. kalo down nti bleh cari H x?
    cr kata2 semangat tuk menyokong kembali hidup?
    erkkk..nk jd kawan H lah mcm tu.hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak jugakkk...!

      hehehehhehe.. :P

      Delete
    2. erkk..xleh2..H tido time Ai dgn Nur ada masalah..:p

      Delete
    3. ehh...jangan tak tahu, walaupun nak tido ai tetap ingat H tau....!

      Wakakakakakakakaka.. :P

      Larikkkkkk....!!

      Delete
    4. ohooo..Ai kantoi dah..hahahahaha

      Delete
    5. woi2...mn mau larikkk hahhh?
      sekeh kang....hahahahaha

      lps nk cadar ada huruf capital H tu ai nk bako lah..x pun nk tampal letak huruf m ke..xpun C ke...wakakakaka

      Delete
    6. *Lepas ni kan ayat tu...

      hihihi..sayang kot kalau bako...
      xbaik mbazir....
      comei tau cadar tu...
      :P

      Delete
    7. kahkahkahkah
      mmg nk kena sekeh tau dia ni..

      erkk tp comeii kan cadar tu..wahh bajet syg la plak nk bako.hahaha

      Delete
    8. dan2 tak jadi bako...
      hahahahha....

      Delete
    9. erkk..jangan bakar..bagi kat H jer..sebab cadar tu kan Capital H punya..lalala~

      Delete
    10. ape lagi ai..bungkus bagi H....
      =P

      Delete
  22. ye, aku suka dgr lagu d'masive tu. tenang.

    bro, kekuatan sebenar bukan trletak pd kekuatan fizikal tp terletak pd semangat yg tak pernah ptus asa.

    anything happen, positif, ok? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh tak la..kekuatan sebenar terletak pada muscle..:p

      Delete
  23. mengalahku bukan bererti berputus asanya aku. ecewahhh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mengalah bukan bererti menggalah..hehehe

      Delete
  24. .

    oke dah komen. ni baru betul ara yang komen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. erks..hai Ara..sila beri tunjuk ajar..:D

      Delete
  25. sy klu ngah down, suke ignore perasaan sendiri n anggap je xde pape.. mls fikir.. tgk, betapa malasnya sy..

    ReplyDelete
    Replies
    1. erks..awak memang pemalas..kehkeh

      Delete
    2. hahaha..kannnn.. sedey sbb pemalas

      Delete
    3. muhun awak rajin2 sikit yer..:p

      Delete
  26. tepuk dada tanya selera

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tepuk dahi nak tanya siapa? :D

      Delete
  27. aku pening pale H baca lagi sokong menyokong disokong arghhhh bertambah peninggg

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaa..bukannya selalu pun ima..hehehe

      Delete
  28. komen saya hilang ? :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh nak hilang apanya? kamu memang belum komen..:D

      p/s: dah dapat hadiah tu..;)

      Delete
    2. hadiah 'hadiah' la..-_-"

      Delete
    3. baguslah. kopi, encik H dah dapat si 4feet8 belum bg respond lagi -_-

      Delete
  29. sorry kalau lama tak berkunjung ke sini. sibuk sikit skrg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh xpe2..heheh

      rasa bersalah pulak sbb dh lama xberkunjung ke sana..:D

      Delete
  30. aku komen ni sbb nk lengkapkan komen yg ke seratus...

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..aku reply utk lengkapkan komen yg ke 110

      Delete
  31. dan lagi satu bro, mengalah tak semestinya kalah.. :)

    ReplyDelete
  32. Sokong apa yang ko tgh citer ni H? Sokong pasukan bola atau sokongan politik?

    ReplyDelete
  33. betul tu..org yang mengalah tak semestinya berputus atas

    ReplyDelete
  34. jangan putus asa...
    suka lagu jangan menyerah tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..tu antara lagu d'masiv yg aku suka la..

      Delete
  35. H na tak boleh tgk pun video tu..
    tu video ape tu??

    ReplyDelete

  36. seperti ciksu sekrang.
    mengalah tak semestinya kalah dan tak semestinya gagal.
    walaupon kadang2 hampir berputus asa

    ReplyDelete
    Replies
    1. 'hampir' tu xpe ciksu..sbb still dlm kategori 'belum'

      Delete
  37. intipati sama ja nih...

    jadi,,next entry

    ReplyDelete
  38. saya tengah dwon ni..semuanya tak kena..huhu

    ReplyDelete
  39. H patut letak lagu ni. baru sesuai ngan entri. hahaha..

    What doesn't kill you makes you stronger
    Stand a little taller
    Doesn't mean I'm lonely when I'm alone
    What doesn't kill you makes you fighter
    Footsteps even lighter
    Doesn't mean I'm over 'cause you're gone

    KELLY CLARKSON - STRONGER

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..H xreti omputeh la chic na..hehehe

      Delete

Siapa komen 1st boleh tuntut hadiah di Kaunter H..:D

Back To Top